avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 618 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

UPDATE Comisia Europeană NU interzice instalarea și folosirea centralelor pe gaz

Acest departament trebuie să înțeleagă exact noile legi europene legate de clădiri și energie, modul în care sunt interpretate și ce implică ele pentru ca firma să nu aibă probleme legale și să respecte toate regulile.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2025 | 2 | 5350 | Timp de citire: 4 min.

Reapariția în social media a „informațiilor” conform cărora centralele pe gaz ar urma să fie interzise în Uniunea Europeană a determinat-o pe Diana Buzoianu, ministrul mediului, să dezmintă într-una din aparițiile sale publice acest fake news. În aprilie anul trecut, chiar Comisia Europeană (CE) a dezmințit faptul că ar urma să interzică folosirea centralelor pe gaz începând din 2040, inclusiv pentru clădirile care le au deja instalate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Controlul antifraudă: La ce se pot aștepta contribuabilii când inspectorii antifraudă le bat la ușă

Acest departament ar fi interesat pentru că articolul explică regulile și drepturile pe care companiile le au în timpul unui control fiscal, ajutându-le să se asigure că totul se desfășoară conform legii și că sunt pregătite.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Iulie 2025 | 23337 | Timp de citire: 3 min.

Controlul antifraudă se efectuează de către funcționarii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, în baza analizei de risc sau în situații excepționale, fără informarea prealabilă a contribuabilului. Astfel, vorbim de alt tip de control despre care contribuabilii n-au cum să afle în avans. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O îngrijitoare dintr-o școală din România, detașată la New York: realitatea celor 273 de detașări din misiunile diplomatice, așa cum o arată datele

Pentru a înțelege exact cum funcționează detașarea din punct de vedere legal, conform Codului Muncii și altor legi, și pentru a se asigura că toate procedurile sunt respectate în companie.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
23 Iulie 2025 | 2 | 6435 | Timp de citire: 6 min.

Nici mai mult, nici mai puțin de 273 de persoane erau detașate în ambasadele și misiunile diplomatice din afara României, în iunie anul acesta, potrivit unei liste comunicate chiar de Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Interesant e că o bună parte sunt detașați din școli, universități, primării sau consilii județene. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O problemă, două perspective

La ce riscuri fiscale se expun angajatorii care nu distribuie bacșișul către salariați

Este important pentru a ști exact ce spune legea despre bacșiș, cum trebuie gestionat corect și ce riscuri există dacă nu se respectă regulile.

Mirela Păunescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
23 Iulie 2025 | 1915 | Timp de citire: 5 min.

Neîndeplinirea obligației de distribuire a bacșișului către salariați, conform Legii nr. 376/2022, poate expune angajatorii din domeniul ospitalității la riscuri fiscale semnificative. Bacșișurile trebuie evidențiate distinct pe bonurile fiscale și distribuite integral angajaților, conform unui regulament intern. Nerespectarea legii poate atrage amenzi de câteva mii de lei, dar riscul mai însemnat este acela al reîncadrării sumelor și impunerilor suplimentare. În practică apar nu de puține ori situații în care angajatorii din domeniul ospitalității nu mai distribuie bacșișul angajaților, uitând practic de rolul (legal) de simplu intermediar între client și salariat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Taxarea indemnizațiilor de creștere, acomodare și șomaj de la 1 august - ce înseamnă asta și ce măsuri sunt promise pentru părinți în planul de guvernare

Pentru departamentul Juridic și de Conformitate, articolul este important deoarece prezintă o nouă lege (Legea 141/2025) și modificările legislative privind contribuțiile sociale și indemnizațiile. Acest departament trebuie să se asigure că operațiunile companiei sunt în deplină conformitate cu noile reglementări legale și să ofere consultanță internă cu privire la drepturile și obligațiile ce decurg din aceste schimbări.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Iulie 2025 | 2 | 7487 | Timp de citire: 6 min.

Una dintre modificările intens discutate din primul pachet de măsuri fiscal-bugetare este impunerea cu CASS 10% a indemnizațiilor de creștere, de acomodare, a indemnizațiilor de șomaj, precum și a venitului minim de incluziune. De la 1 august, practic, câteva dintre categoriile actuale de beneficiari ai asigurării de sănătate vor trebui să contribuie activ în acest sens, ieșind din categoria celor asigurați de drept, fără plata contribuției. Pentru indemnizațiile de creștere, impactul va fi între 165 și 850 lei lunar, în funcție de valoarea indemnizației. Dacă ne uităm în programul de guvernare, există și unele măsuri care ar contribui în mod pozitiv la protecția și încurajarea maternității în România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Deținătorii de vehicule vor putea primi plăcuțele cu numerele de înmatriculare prin curier, la orice adresă din România

Se schimbă regulile legale despre cum se obțin numerele de înmatriculare pentru mașini, iar departamentul juridic trebuie să știe ce obligații și drepturi noi apar pentru companie sau angajați.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
22 Iulie 2025 | 1 | 53188 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță modernizarea serviciilor de înmatriculare auto, punând în dezbatere publică un proiect de ordin în acest sens. Conform documentului, cetățenii vor avea, în premieră, opțiunea de a primi plăcuțele direct acasă, printr-un serviciu de curierat contra-cost. Măsurile fac parte dintr-un proces mai amplu de digitalizare a serviciilor publice destinate conducătorilor auto. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șapte întrebări și răspunsuri despre SAF-T: Aspecte esențiale pentru micile firme

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Fișierul SAF-T este o cerință legală obligatorie, iar depunerea incorectă sau tardivă poate atrage sancțiuni, de aceea este important să cunoască cerințele de conformitate.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Iulie 2025 | 5482 | Timp de citire: 3 min.

Perioada de grație pentru micile firme, care au căpătat obligația depunerii raportărilor SAF-T la 1 ianuarie 2025, este pe terminate. În acest context, contribuabilii care abia în această perioadă încep să se acomodeze cu rigorile completării și depunerii declarației 406 ar trebui să știe unele aspecte esențiale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: Ce drepturi și obligații au beneficiarii ajutorului

Pentru a fi la curent cu noile legi și reguli stabilite de guvern (cum ar fi ordonanțele de urgență), în special cele care definesc drepturi și obligații. Aceste informații sunt importante pentru a înțelege cadrul legal general și cum se pot aplica ele, chiar dacă vizează direct cetățenii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Iulie 2025 | 4 | 12044 | Timp de citire: 2 min.

Din această lună, consumatorii vulnerabili de energie, respectiv persoanele cu venituri mici, beneficiază de un mecanism de sprijin, prin care statul le acordă lunar, pentru plata facturilor la electricitate, 50 de lei. Beneficiarii de ajutor au o serie de drepturi, dar și obligații, printre care și interdicția de a vinde tichetul de energie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Suspendarea CIM-ului intervine ca efect al aderării la grevă, pe durata participării la aceasta, fără a fi necesară o manifestare de voință suplimentară a angajatului. Decizia ICCJ, publicată

Oferă o interpretare oficială și obligatorie a legii despre cum trebuie înțelesă suspendarea contractului de muncă atunci când salariații intră în grevă. Acest lucru este esențial pentru a asigura că toate acțiunile companiei sunt conforme cu legislația muncii și pentru a evita litigii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Iulie 2025 | 5958 | Timp de citire: 6 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, prin soluționarea unui recurs în interesul legii, că suspendarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu intervine automat ca efect al aderării la grevă, doar pe durata participării efective la aceasta, fără a fi necesară o manifestare de voință suplimentară din partea angajatului în ceea ce privește suspendarea. Decizia clarifică o problemă de interpretare neunitară apărută în cazul unor angajați care au declarat participarea la grevă, dar au continuat să lucreze, fiind pontați și plătiți, situație care pare că contravine principiului că greva reprezintă încetarea voluntară a lucrului, incompatibilă cu prestarea simultană a muncii. În motivarea deciziei Curții, apărută recent în Monitorul Oficial, se atrage atenția că unele instanțe au interpretat greșit scopul modificării Legii dialogului social în 2023 și că nici aceasta, nici Codul muncii nu conțin reglementări procedurale cu privire la suspendarea contractelor și nici nu impun vreo asemenea formalitate din partea angajatului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Cum să recunoști și să eviți cele mai comune fraude online, potrivit unui expert DNSC

Articolul arată care este rolul autorității naționale (DNSC) în combaterea fraudelor cibernetice, ce legi și proceduri se pot aplica, cum să depui o plângere penală și cum să te conformezi cerințelor de securitate digitală.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Iulie 2025 | 5 | 2930 | Timp de citire: 5 min.

Pe măsură ce viața noastră de zi cu zi se mută tot mai mult în mediul online, de la operațiuni bancare și cumpărături la comunicare, muncă și relația cu autoritățile, riscurile la care ne expunem în acest mediu cresc exponențial. Infractorii cibernetici dezvoltă metode din ce în ce mai sofisticate pentru a ne păcăli, profitând de neatenția, lipsa de informare sau vulnerabilitățile noastre. Pentru a afla cum ne putem feri de fraudele online și care este rolul autorităților în acest efort național de securizare a spațiului digital, am stat de vorbă cu Cezar Bărbuceanu, Expert Politici, Strategii și Cooperare în Securitate Cibernetică în cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Citește articolul