Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale față de angajați și a modului de gestionare a problemelor complicate, cum ar fi litigiile sau acuzațiile de hărțuire, pentru a evita amenzi sau procese.
De la exemplarul contractului și al adiționalelor sale, până la diversele cereri, sesizări sau alte documente, angajații ar trebui să se asigure că au tot timpul la îndemână dovada unor drepturi sau obligații. Deși speța de față pleacă de la reaua intenție a celor care au vrut să facă dispărut documentul din care reieșea perioada de concediu ce fusese aprobată angajatului, în contextul în care se dorea îndepărtarea sa din companie, probabil, ideea de a nu trata cu neglijență documentele inerente relației de muncă rămâne în picioare. Citește articolul
Acest departament monitorizează toate legile și reglementările noi, inclusiv cele fiscale, pentru a se asigura că firma le înțelege și respectă. Orice modificare la un ordin ANAF este importantă pentru conformitatea legală.
Din 2022 există reguli noi în privința interacțiunii PFA-urilor și profesioniștilor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Între timp, însă, reprezentanții ANAF și-au dat seama că aceste reguli trebuie extinse pentru a detalia procedura de înregistrare fiscală pentru cei care nu se înregistrează la Registrul Comerțului, motiv pentru care recent a fost oficializat un ordin cu completări la regulile respective. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă regulile legale și cerințele de conformitate pentru a aplica la aceste scheme de finanțare și a respecta legislația în vigoare, evitând problemele juridice.
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), inclusiv PFA-urile, care activează, în domeniul HoReCa, în stațiunile balneare și balneoclimatice atestate de Guvern pot cere, din 20 iunie 2024, o finanțare nerambursabilă de până la 200.000 euro, conform unui anunț recent al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Banii vor putea fi folosiți pentru modernizarea clădirilor și formarea profesională a salariaților, printre altele. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative care reglementează modul în care se înregistrează actele de stare civilă (naștere, căsătorie, deces), pentru a asigura conformitatea și pentru a oferi consultanță corectă în relația cu angajații sau în cazul unor proceduri interne legate de aceste acte.
Declarațiile pentru înregistrarea actelor de stare civilă, adică și a celor de căsătorie, se pot face în fața ofițerului de stare civilă, aceasta fiind metoda clasică, dar și online, în baza unei semnături electronice, potrivit unei hotărâri ce se aplică din primăvară. Totuși, în practică, acest lucru nu e deocamdată posibil, deoarece platforma ce va permite emiterea electronică a actelor de stare civilă trebuie implementată, la nivel național, până în toamnă. Citește articolul
Departamentul de Juridic și Conformitate este interesat pentru că articolul clarifică noile reguli din Codul fiscal legate de impactul salariului minim asupra contribuțiilor pentru PFA-uri. Este important să înțeleagă aceste reglementări pentru a se asigura că firma respectă legea și evită orice probleme legale legate de relațiile cu PFA-urile sau de modul în care acestea își calculează obligațiile.
Creșterea salariului minim brut pe țară implică de obicei și o creștere a plafoanelor în funcție de care, pentru PFA-uri, trebuie achitate contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS). Chiar dacă salariul minim pe țară se majorează la 3.700 lei de la 1 iulie 2024, este bine de știut că, pentru determinarea plafoanelor aferente veniturilor din 2024, se folosește minimul pe economie de 3.300 lei. Cuantumul de 3.700 lei va fi folosit abia la determinarea plafoanelor aferente veniturilor din 2025, dacă acesta rămâne neschimbat până la 25 mai. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și reglementările privind protecția angajaților în perioadele cu temperaturi extreme, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Inspectorii verifică anual respectarea prevederilor referitoare la măsurile ce trebuie aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecția angajaților. Normele impun angajatorilor măsuri minimale ce trebuie luate în zilele caniculare, iar nerespectarea acestora se sancționează contravențional. Perioadele de căldură extremă pot cauza probleme de sănătate serioase, putând duce la epuizare termică (sau extenuare cauzată de căldură), insolații și alte afecțiuni legate de stresul termic. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care legislația rutieră reglementează siguranța pe șosele, de modificările necesare pentru a o îmbunătăți și de modul în care legile sunt aplicate în practică.
Despre traficul rutier, numărul mare de accidente mortale din România, despre cauze și soluții - un interviu cu fostul mare campion român de raliu, Titi Aur. Conform expertului în conducere defensivă, 95% din accidente sunt provocate de factorul uman, nu de starea drumurilor ori a vehiculelor. Educația rutieră lipsește, iar legislația în materie este incoerentă și haotică. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece articolul prezintă o nouă lege, cu definiții, reguli clare și sancțiuni pentru nerespectarea lor, fiind esențial pentru a asigura că orice activitate legată de resursele acvatice respectă cadrul legal.
Legislația privind pescuitul, fie el recreativ sau comercial, a fost înlocuită recent, odată cu apariția Legii 176/2024. Astfel, noua legislație stabilește inclusiv regulile pescuitului recreativ și sancțiunile pe care le riscă cei ce nu le respectă. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce tipuri de înțelegeri poate face cu angajații, ca să nu încalce legea. Articolul explică ce clauze în contractele de muncă sunt valabile și care nu, ajutând compania să evite litigii și amenzi.
Un angajator a încercat să recupereze de la un fost angajat costurile cazării și meselor, precum și un prejudiciu de imagine, după ce acesta a fost concediat pentru absențe. Însă, atât instanța de fond, cât și cea de apel au respins cererile, pe motiv că angajatorul a inclus în contract clauze interzise de Codul muncii și nu a prezentat dovezi ale prejudiciului pretins. Mai mult, a fost respinsă analogia făcută de angajator între cazarea și masa oferite și costurile formării profesionale, subliniindu-se că nu există similitudine cu clauzele de formare și că reglementările privind formarea profesională nu se pot extinde la recuperarea altor cheltuieli fără dovezi concrete. Astfel, angajatorul nu a putut angaja răspunderea patrimonială a salariatului și nici să impună clauza penală, pierzând astfel litigiul. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre modificările legilor și regulilor fiscale care afectează salariile, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna ce spune legea.
Începând cu iulie 2024, avem un salariu minim brut pe țară de 3.700 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.400 de lei, deoarece facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. De-acum, însă, vorbim de 300 de lei netaxabili, care sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul