Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este direct interesat de noile legi și reglementări europene și naționale privind ambalajele de plastic, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi.
Consumatorii vor putea returna ambalaje de plastic fără dop sau capac atașat și după 3 iulie, a anunțat RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR). Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu hotărârile legale importante, mai ales cele europene, pentru a se asigura că firma, în special în relațiile cu parteneri din alte țări, respectă toate regulile fiscale și evită problemele legale legate de taxe.
Noi clarificări privind stabilirea sediilor fixe în materie de TVA au fost oferite recent de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De această dată, speța în care s-a pronunțat Curtea vizează România în mod direct. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu modificările legislative și cu noile formulare oficiale folosite de autorități precum ANPC pentru controale și autorizări, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere un proiect de ordin prin care modifica formularistica aferentă controalelor efectuate în cazul operațiunilor cu metale și pietre prețioase. Modificările vin în contextul digitalizării, instituția urmând să folosească exclusiv varianta digitală a acestor documente, eliminând pe cele tipărite. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre astfel de decizii ale Curții Europene pentru a apăra drepturile companiei în fața autorităților fiscale și pentru a se asigura că toate procedurile sunt respectate conform legii, mai ales când este vorba de contestații.
Decizia emisă de autoritățile fiscale în etapa de contestare administrativă a unei impuneri de TVA poate fi anulată în situația în care contribuabilului i s-a încălcat dreptul la apărare, stabilește o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totuși, anularea deciziei poate să intervină numai dacă, în lipsa încălcării respective, rezultatul procedurii putea fi altul. Citește articolul
Această lege nouă aduce schimbări importante în modul în care se fac plățile, iar departamentul juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli și le aplică corect.
După cum apare într-o lege oficializată spre final de 2023, dar care se va aplica din 16 iunie 2024, fiecare cetățean va avea garantat un cont fără comisioane financiare, în care să poată primi salariul sau beneficiile sociale. Astfel, de principiu, deschiderea și administrarea contului, precum și retragerea de numerar de la bancomat, printre altele, vor fi lipsite de comisioane. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile propuneri legislative și cu modul în care acestea pot afecta operațiunile companiei sau pot crea noi oportunități legale, precum închirierea de spații publice.
În următorii ani, de transport cu metroul vor putea beneficia și locuitorii Clujului, nu doar cei din Capitală, așa că Ministerul Transporturilor (MT) propune, printr-un proiect legislativ aflat în dezbatere publică, conturarea unor reguli generale în legătură cu acest tip de transport de călători, nu particularizate doar pentru cel existent acum. Una dintre măsurile conținute în proiect stabilește că anumite spații vor putea fi închiriate firmelor sau persoanelor fizice de către operatorului de transport cu metroul, astfel încât, în aceste spații, să se poată deschidă chioșcuri. Cele peste 175 de spații comerciale din metroul bucureștean au fost desființate, după ce o decizie în acest sens a fost luată acum câțiva ani. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact care sunt legile despre salariile angajaților și cum se schimbă amenzile, ca să se asigure că firma respectă totul și evită problemele legale.
Un proiect de lege de curând pus în dezbatere prevede, în sfârșit, creșterea sancțiunii impuse angajatorilor care nu acordă salariul minim garantat în plată. Nu doar limitele amenzii ar urma să crească semnificativ - amenda se va aplica per salariat. Totuși, chiar și cu aceste amenzi propuse, pentru angajatorii mari care încalcă legea repetat sau în mod semnificativ, sancțiunile pot rămâne insuficiente, întrucât nu depășesc niciodată valoarea totală de 200.000 de lei, indiferent de numărul de angajați afectați. În plus, sancțiunea de sistare a activității pentru firmele recidiviste, deși teoretic existentă în legislație, nu este aplicată în practică. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, iar normele de securitate și sănătate în muncă sunt obligatorii prin lege.
În perioada 14 - 17 mai 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională intensă vizând firmele din domeniul comerțului cu flori, semințe, animale de companie și hrană pentru acestea. Scopul principal a fost verificarea respectării legislației muncii și a normelor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Campania s-a soldat cu 1.530 de controale și a dezvăluit o serie de nereguli, conducând la aplicarea a 766 de sancțiuni contravenționale, dintre care 131 au fost amenzi, totalizând peste 800.000 de lei. În urma controalelor, au fost identificate numeroase deficiențe, mai ales în domeniul SSM, unde au fost aplicate aproape 600 de sancțiuni contravenționale din care amenzi în valoare totală de 328.500 de lei. În acest context, am realizat azi o scurtă trecere în revistă a recomandărilor pentru firmele care vor să evite sancțiunile inspectorilor pe partea de SSM, în viitor: Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și modificările aduse, mai ales de cele care reglementează modul în care autoritățile trebuie să acționeze și care pot afecta drepturile companiei sau ale angajaților în relația cu statul. E important să știe dacă se schimbă regulile jocului.
Organele fiscale care omit sau refuză scoaterea faptelor din cazierul fiscal, atunci când legislația prevede că acest lucru trebuie efectuat din oficiu, ar putea risca amendarea cu până la 10.000 lei, conform unei noi propuneri legislative. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, în special cele legate de contractele de muncă și munca la distanță, pentru a evita amenzi sau procese. Articolul arată cum anumite erori pot duce la litigii.
Deși după atâția ani de discuții despre ce este și ce nu este telemunca, respectiv ce este și ce nu este munca la domiciliu reglementată în Codul muncii, confuziile din practică, inclusiv la nivel de instanțe, continuă să-și facă simțită prezența. Într-un litigiu în care specificul muncii a fost reglementat contractual ca „work from home”, nu găsim nici măcar o referire la telemuncă și specificul acesteia. Citește articolul