Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Chiar dacă ANAF nu anulează actele juridice de fuziune sau divizare, echipa juridică trebuie să știe cum se pot aplica greșit legile fiscale în urma acestor operațiuni. Ei trebuie să se asigure că toate procedurile sunt respectate 'ca la carte' pentru a minimiza riscurile fiscale și eventualele litigii.
În contextul crizei coronavirusului, al crizei energetice și al modificărilor fiscale stabilite pentru anul 2023, companiile care se confruntă cu dificultăți pot lua în calcul inclusiv o restructurare a afacerilor - fuziuni sau divizări, de exemplu. Totuși, societățile trebuie să analizeze operațiunile respective cu mare atenție, pentru că există și aici un risc de recalificări, în eventualitatea unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli privind munca la distanță pentru angajații din sectorul public, pentru a se asigura că instituția respectă toate cerințele legale și pentru a evita eventualele probleme.
Funcționarii publici vor putea să își presteze activitatea și în regim de telemuncă sau prin muncă la domiciliu, dacă bifează anumite condiții și primesc aprobare de la șeful instituției, potrivit unei legi recente, ale cărei prevederi vor intra în vigoare din 11 noiembrie. Pentru zilele lucrate în telemuncă, ei vor primi toate drepturile recunoscute prin lege, mai puțin sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, care va fi recalculat doar pentru perioada în care activitatea e prestată de la sediul uzual al instituției. Citește articolul
Articolul explică în detaliu modificările legale recente din Codul Muncii privind programul flexibil de lucru, drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor. Este esențial pentru a asigura că firma respectă toate normele legale și evită eventualele litigii sau amenzi.
Modificările aduse prevederilor din legislația muncii privind programul individualizat de muncă oferă mai multe drepturi și variante salariaților, însă acestea nu sunt absolute. Chiar dacă salariatul poate cere un alt fel de program - individualizat, hibrid, telemuncă sau chiar cu normă mai redusă -, pentru o perioadă de timp limitată sau una nedeterminată, angajatorul nu are obligația de a accepta cererea, ci doar de a-i răspunde în scris primului, în cazul refuzului. Totuși, păstrarea dovezilor privind cererile depuse de salariat, dar și a răspunsurilor transmise de angajatori, indiferent de tipul lui, rămâne esențială în situația apariției unui conflict de muncă. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile muncii, în special cele legate de contractele de angajare și de informarea corectă a angajaților, pentru a evita amenzi sau procese.
Informarea prealabilă a angajatului cu privire la clauzele esențiale pe care urmează să le înscrie în contractul individual de muncă (CIM) trebuie privită de-acum cu mai multă atenție de angajatori, pe fondul modificărilor aduse Codului muncii. Asta pentru că informarea prealabilă trebuie să cuprindă și elemente care înainte se regăseau în contract, iar consecințele privind lipsa aceste informări sunt mai dure. Acest document de informare, semnat de salariat, va fi util și în condițiile în care respectivul angajat pretinde că nu i-au fost aduse la cunoștință aspecte considerate esențiale de Codul muncii. Citește articolul
Acest departament are nevoie să cunoască precis legile muncii, mai ales cele despre angajații care lucrează la mai multe companii, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi sau procese.
O specificare în contractul de muncă privind limitarea pe care o au angajații, mai nou expres prevăzută de Codul muncii, de a nu suprapune programele de muncă dacă au mai multe contracte încheiate în același timp, nu este necesară - vorbim de o chestiune cuprinsă în Codul muncii pe care, în teorie, angajații ar trebui să o cunoască. Dar angajatorul ar putea să îi pună în vedere angajatului că această limitare există pentru a fi sigur că el știe are obligația să o respecte. Citește articolul
Trebuie să știe despre noile legi legate de concediul de îngrijitor și programele de muncă flexibile, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și evită amenzi.
Angajații care vor solicita concediul de îngrijitor pentru a se ocupa de o rudă sau o altă persoană din gospodăria sa care e grav bolnavă vor avea posibilitatea de a solicita angajatorului și un program individualizat de muncă. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă aceste concepte pentru a se asigura că firma respectă legile fiscale naționale și internaționale, prevenind astfel litigii sau penalități legate de modul în care își desfășoară activitatea la nivel transfrontalier.
Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile modificări ale Codului Muncii pentru a se asigura că firma respectă toate legile privind angajarea și programul de lucru al salariaților, evitând astfel sancțiunile legale.
Din 22 octombrie, Codul muncii a fost modificat semnificativ, iar una dintre prevederi introduce o interdicție nouă pentru salariați, care nu mai pot lucra la mai mulți angajatori, dacă programele de muncă se suprapun. Deși a apărut această interdicție, reglementarea nu conține și o sancțiune pentru cei care procedează contrar, iar angajatorii au puține instrumente momentan pentru a verifica sau sancționa un salariat care lucrează între aceleași ore pentru mai multe firme. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificări legislative, mai ales cele care vizează drepturile cetățenilor și aplicarea legii. Cunoscând aceste detalii, departamentul juridic poate evalua impactul potențial asupra companiei sau poate oferi consultanță internă legată de conformitate.
Din 2020, persoanele cu handicap pot alege între decontarea combustibilului pentru mașina personală sau pentru acordarea gratuității la transportul interurban. Acum, printr-un proiect de lege aflat de puțin timp în dezbatere publică, Ministerul Muncii vrea să simplifice mecanismul de decontare a carburantului folosit de persoanele cu handicap pentru deplasările cu autoturismul propriu. Citește articolul
Pentru ca echipa legală să știe cât timp poate fiscul să amendeze firma pentru anumite greșeli, ajutându-i să sfătuiască corect afacerea și să gestioneze orice contestații la amenzi.
În contextul în care Guvernul a extins recent, de la șase luni la cinci ani, perioada în care se pot aplica amenzile contravenționale din Codul de procedură fiscală, este important de clarificat că regula nu se aplică și amenzilor din Codul fiscal. Astfel, pentru acestea din urmă, prescripția intervine în continuare după șase luni, au confirmat fiscaliștii pentru redacția noastră. Citește articolul