Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind facturarea electronică și raportarea către autorități, mai ales pentru produsele considerate riscante, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament este interesat să știe despre obligațiile firmei conform legii, cum să se asigure că firma respectă regulile și ce riscuri (amenzile) există dacă nu o face.
Din august 2022, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot să aplice amenzi, cel puțin teoretic, pentru marii contribuabili vechi care nu-și depun la termen declarația 406 cu fișierul SAF-T. Însă, conform șefului ANAF, inspectorii evită să dea din start amenzi, ci întâi aduc aminte despre îndeplinirea obligației și apoi dau avertismente. Citește articolul
Modul în care compania își îndeplinește obligațiile fiscale, prin noile platforme și declarații, ține de conformitatea cu reglementările. Acest departament trebuie să înțeleagă noile procese pentru a se asigura că societatea respectă toate cerințele legale de raportare fiscală.
Amplul proces de digitalizare prin care trece, de ceva timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va duce, în viitorul apropiat, la dispariția mai multor formulare pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic în prezent. Conform șefului ANAF, cam în doi ani de zile vom putea avea discuții concrete pentru reducerea obligațiilor declarative ale firmelor și persoanelor fizice. Citește articolul
Ajută la asigurarea că orice accident în care sunt implicate vehicule sau angajați ai companiei este documentat corect din punct de vedere legal, respectând procedurile și reducând riscurile de litigii.
De la jumătatea acestei luni, formularul de constatare amiabilă, ce poate fi folosit în cazul accidentelor auto în care sunt implicate cel mult două mașini și din care rezultă doar prejudicii materiale, poate fi completat și electronic, nu doar pe hârtie, ca până de curând. Completarea electronică a constatării amiabile se face prin intermediul unei aplicații gratuite de mobil, numită Amiabila. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să cunoască noile modificări legislative legate de drepturile angajaților și obligațiile angajatorului privind posturile vacante, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită problemele legale.
Un nou drept al angajatului care nu mai e în perioada de probă apare din 22 octombrie în Codul muncii: acela de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiții de muncă mai favorabile. Desigur, cu o condiție: să fie de măcar șase luni în companie. De acest drept avem atașată și o obligație corelativă a angajatorului - aceea de a-i răspunde motivat angajatului care a făcut o atare solicitare. De modul cum ne uităm la această prevedere depinde foarte mult dacă percepem aici și o limitare a dreptului la muncă al angajatului - sau nu. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele fiscale, atunci când face plăți către furnizori străini, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Disponibilitatea certificatelor de rezidență fiscală este unul dintre aspectele verificate fără excepție în cadrul inspecțiilor fiscale pe problematica impozitelor cu reținere la sursă pentru veniturile obținute din România de nerezidenți. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să înțeleagă legile și condițiile legale specifice pentru a se asigura că firma respectă toate regulile atunci când angajează șomeri prin aceste programe și beneficiază de subvenții, evitând astfel riscurile legale.
Aproximativ 57 de milioane de euro au fost contractate, la începutul lui octombrie, de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), prin două proiecte cu fonduri europene acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, pentru finanțarea subvențiilor pentru angajatorii care vor încadra în muncă șomeri. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum se aplică noile modificări la Codul Muncii pentru a se asigura că firma respectă legea. Este esențial să înțeleagă drepturile și obligațiile angajatorului și angajaților în cazul contractelor multiple, pentru a evita riscurile legale.
Una dintre modificările ce se vor aplica în curând Codului muncii vizează chestiunea suprapunerii programului de lucru - adică la dreptul angajatului de a lucra la mai mulți angajatori apare această limită (complet firească, de altfel) de a nu suprapune programul de lucru. Dacă plecăm de la această interdicție și ne întrebăm cum anume va arăta aplicarea ei în practică, ajungem, invariabil, tot la prerogativele pe care le au angajatorii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor muncii și de asigurarea că toate contractele de muncă și modificările acestora sunt în conformitate cu Codul Muncii, inclusiv cele care privesc durata timpului de muncă pentru tinerii angajați și tranziția lor la normă întreagă la împlinirea vârstei de 18 ani.
Tinerii de până în 18 ani au dreptul să muncească doar 6 ore/zi, 30 de ore/săptămână, acesta fiind considerat programul full-time pe care îl pot avea, conform legislației muncii. Totuși, atunci când tânărul angajat pe vremea când era minor împlinește 18 ani contractul individual de muncă (CIM) al acestuia nu mai este unul cu normă întreagă, ci, prin orele ce se regăsesc în contract, devine unul cu normă parțială. În acest caz, cum trebuie procedat pentru ca respectivul CIM să devină unul cu normă întreagă? Este necesar acordul salariatul pentru modificarea programului de lucru sau este suficientă o decizie de modificare emisă de angajator? Iată răspunsul specialistul. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de legile fiscale și de modul în care autoritățile pot acuza o companie sau persoane din conducere de răspundere pentru datorii. Articolul explică de ce este importantă definirea 'relei-credințe' și cum se poate apăra compania în astfel de situații critice din punct de vedere legal.
În prezent, deciziile de atragere a răspunderii solidare, emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pot fi anulate în instanță atunci când este neclar de ce s-a stabilit reaua-credință a unei persoane. Din acest motiv, autoritățile vor stabili, printr-un proiect de OUG, ce înseamnă rea-credință din punct de vedere fiscal. Citește articolul