Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Pentru că departamentul trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile și legile legate de obținerea și folosirea acestor ajutoare de stat.
Valoarea ajutoarelor de stat aprobate în 2022 pe cele două scheme clasice – destinate realizării de investiții cu impact financiar sau social în economia românească – s-a ridicat la aproximativ 350 milioane de euro, arată cele mai recente date publicate de Ministerul Finanțelor Publice. Citește articolul
Este important pentru a asigura că toate raportările statistice Intrastat sunt conforme cu noile reglementări și că procesele de angajare a lucrătorilor străini respectă noile cerințe legale, inclusiv obținerea acordului angajatorului anterior.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 24 - 30 octombrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările și obligațiile legislative, pentru a se asigura că instituția respectă legea și evită amenzile sau problemele legale, având în vedere noile cerințe de informare și sancțiunile posibile.
Conducătorii instituțiilor și autorităților publice, persoanele care au competență legală de numire sau chiar compartimentul de resurse umane vor risca amenzi cuprinse între 1.000 lei și 5.000 lei dacă nu vor acorda funcționarilor publici un set de informații pe care trebuie să le ofere începând cu a doua parte din luna noiembrie. Citește articolul
Acest departament este responsabilă cu înțelegerea și aplicarea noilor legi privind munca la distanță pentru a se asigura că instituția respectă toate reglementările și evită problemele legale.
De la finalul lunii noiembrie, funcționarii publici vor putea munci și în telemuncă sau munca la domiciliu, în limita a cinci zile pe lună, dacă vor primi acordul conducătorilor autorităților sau instituțiilor publice și vor deține toate mijloacele necesare pentru a-și desfășura activitatea. Noutatea este adusă de Legea 283/2022, care modifică din 11 noiembrie Codul administrativ, însă beneficiul nu va fi acordat tuturor funcționarilor, ci doar celor care se află în anumite situații menționate expres de noua reglementare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile despre zilele libere pentru evenimente de familie și urgențe, și că regulile interne sunt corecte și în conformitate cu Codul Muncii.
Salariații vor avea ocazia să fie alături de familie și prin intermediul noului drept de a absenta de la locul de muncă pentru urgențe familiale, pe lângă zilele pentru evenimente deosebite (căsătorie, naștere sau deces). Spre deosebire de ultimele, care sunt libere fără recuperare, zilele în care salariații lipsesc de la muncă pentru urgențele familiale trebuie recuperate. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile despre cum trebuie să-și pregătească angajații și că regulamentele interne sunt în ordine, evitând astfel amenzi sau probleme legale.
Obligația introdusă recent pentru toți angajatorilor - de a introduce în regulamentul intern informații despre politica de formare profesională - oferă posibilitatea tuturor salariaților, actuali sau noi, de a lua cunoștință despre aceste planurile de formare ale firmei. Chiar și în situația în care nu are obligația de avea un plan de formare profesională, angajatorul tot ar trebui să menționeze, în regulamentul intern, acest fapt - că nu are obligația de a elabora planuri de formare profesională. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea termenelor legale legate de amenzi și sancțiuni, pentru a evita probleme de conformitate și situații neplăcute cu autoritățile.
Recent s-a stabilit că dreptul Fiscului de a aplica amenzile din Codul de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei. Însă, chiar și așa, e important de știut că obligația de a le plăti se prescrie, în continuare, după numai două luni de la aplicare, dacă procesul-verbal de contravenție nu este comunicat la timp. Citește articolul
Articolul prezintă o nouă lege (Ordinul MS nr. 3.262/2022) care permite farmaciilor să facă vaccinuri antigripale și stabilește toate condițiile legale. Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă întocmai aceste reguli pentru a evita problemele legale.
În curând, cei interesați să se vaccineze împotriva gripei sezoniere o vor putea face, printr-un program-pilot, și în farmaciile comunitare autorizate, nu doar la medic, după cum stabilește un ordin al Ministerului Sănătății (MS) apărut luni, dar care se va aplica din noiembrie. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum se fac verificările fiscale de către ANAF, ce drepturi și obligații are compania în timpul acestor controale și cum să se asigure că firma respectă toate legile fiscale pentru a evita probleme.
Regulile actuale ale verificării documentare sunt destul de sumare, atrag atenția specialiștii, în condițiile în care vorbim de un tip de control care devine, conform statisticilor recente, tot mai folosit în cadrul Fiscului. În plus, deși deciziile de impunere emise la desk audit ar trebui confirmate sau infirmate ulterior, printr-o inspecție fiscală, acest lucru nu se întâmplă mereu (sau nu se întâmplă îndeajuns de repede), ceea ce poate aduce probleme firmelor verificate. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor și de cum să acționeze compania când este verificată de autorități, precum și de riscurile legale, inclusiv posibila răspundere a conducerii.
Comportamentul la controale al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este într-o continuă schimbare, iar contribuabilii ar trebui să acorde o importanță ridicată acestui aspect. În anii recenți s-a observat o creștere a importanței verificărilor punctuale inițiale la contribuabili (pe „teren” sau de la distanță), conform specialiștilor de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, ceea ce înseamnă că firmele ar trebui să se teamă mai mult de controalele-surpriză, nu de inspecții. Totodată, de remarcat că firmele trebuie să facă eforturi mai mari pentru a coopera cu inspectorii, în contextul digitalizării controalelor. Citește articolul