Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Se asigură că firma respectă legile muncii, evitând amenzi și probleme legale prin actualizarea corectă a regulamentului intern și a altor documente relevante.
Regulamentele interne ale angajatorilor care dețin deja aceste documente de muncă vor trebui completate cât mai curând posibil cu noile obligații introduse recent de legea care a modificat semnificativ Codul muncii, respectiv includerea informațiilor despre perioada de preaviz și politica de formare profesională, dacă ea există. Totuși, tratarea cu superficialitate a acestei obligații poate duce la anularea modificărilor, existând chiar un risc de amendare din partea inspectorilor teritoriali de muncă (ITM). Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi care modifică regulile contractelor de muncă, pentru a se asigura că toate documentele și practicile companiei respectă întocmai cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme juridice.
Acum că avem oficial un Cod al muncii modificat (de sâmbătă, mai exact) și unele prevederi noi inclusiv pe partea de clauze obligatorii în contractele de muncă, trebuie să atragem atenția asupra faptului că până la apariția noului model-cadru de contract individual de muncă (CIM) angajatorii sunt obligați să țină seama de noile elemente introduse de Legea nr. 283/2022 la cuprinsul CIM-ului. Respectarea noilor prevederi din Codul muncii e obligatorie și nu e condiționată de apariția noului model de contract, pentru care ordinul de ministru poate veni chiar și peste două săptămâni sau mai mult. Citește articolul
Acest departament este interesat de toate modificările legislative care pot afecta modul în care compania își desfășoară activitatea, de la noile drepturi ale angajaților și contracte de muncă, la obligațiile fiscale legate de persoanele cu dizabilități sau la regulile de prevenire a spălării banilor. De asemenea, este importantă simplificarea obținerii licențelor industriale pentru activitățile companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 17 - 23 octombrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul informează despre posibile legi noi care pot schimba modul în care companiile funcționează și despre regulile controalelor fiscale, aspecte esențiale pentru a respecta legea.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă regulile și obligațiile legale legate de înregistrarea și utilizarea sistemului e-Factura, mai ales că o dată intrat, nu se mai poate ieși. Este esențial pentru a asigura că firma respectă legea și evită amenzile.
O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul
Ajută la înțelegerea drepturilor legale ale angajaților și obligațiilor companiei legate de evidența corectă a contractelor de muncă, pentru a evita problemele legale și amenzile.
La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul
Pentru a înțelege ce obligații legale și fiscale noi decurg din modificarea legislației privind PFA-urile și pentru a asigura că toate contractele și colaborările respectă noile prevederi legale.
Noul regim fiscal pentru PFA-uri și alte persoane fizice care obțin venituri independente, stabilit prin OG 16/2022, se va aplica efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se vor vedea în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce va fi completată în mai 2023 va avea la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024). Citește articolul
Se asigură că beneficiile de cazare oferite angajaților respectă toate legile în vigoare și sunt documentate corect în contractele de muncă sau regulamentul intern, pentru a evita probleme legale.
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii vor putea accesa un nou beneficiu cu tratament fiscal preferențial, ce a fost introdus prin OG 16/2022. Acesta constă în scutirea parțială de taxe salariale pentru asigurarea cazării sau a chiriei pentru angajați, însă numai în anumite condiții stricte. Citește articolul
Acest departament este interesat de noul act normativ (OUG) care reglementează modul de obținere și reînnoire a licențelor industriale. Trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli și proceduri legale pentru activitățile industriale.
Până la finele anului viitor, românii și străinii interesați să investească în România și să obțină licențe pentru activități industriale se vor putea folosi de o procedură mult mai simplă, electronică, prin care să obțină toate informațiile necesare și să trimită cererile și documentele aferente licențierii sau reînnoirii licențelor existente. Pentru asta, Guvernul a adoptat o ordonanță care pune bazele Oficiului pentru Licență Industrială și a unui punct de contact unic electronic prin care se vor obține accesul la informații și prin care se va desfășura întreaga comunicare între solicitant și autoritățile competente. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că hotărârea clarifică ce documente sunt acceptate legal pentru deducerea TVA și ajută la evitarea problemelor legale cu autoritățile fiscale, asigurând că firma respectă regulile.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în absența unei facturi fiscale, un acord scris încheiat între părți în cadrul unei operațiuni de leasing financiar poate fi considerat factură. În aceste scopuri, acordul ar trebui, totuși, să conțină toate informațiile necesare pentru ca autoritățile fiscale să determine dacă sunt îndeplinite condițiile de fond în vederea exercitării dreptului de deducere a TVA. Citește articolul