Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile anti-spălare de bani și anti-evaziune fiscală, precum și obligațiile de raportare a beneficiarilor reali. Este esențial să cunoască aceste liste pentru a preveni riscurile legale și a asigura conformitatea.
În octombrie 2022 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Noutățile produc efecte, însă, abia în 2023. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele de muncă și procedurile interne ale companiei respectă noile cerințe legale privind menționarea modalităților de compensare a orelor suplimentare. Ei se ocupă de corectitudinea și conformitatea legală a documentelor și practicilor.
Până la apariția noului model-cadru al contractului individual de muncă (CIM), conform schimbărilor aduse Codului muncii de Legea 283/2022, unele dintre noile prevederi trebuie să se regăsească în contractele semnate începând cu data de 22 octombrie. Printre acestea se numără și recompensarea orelor suplimentare prestate de salariat. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact noile prevederi legale și modificările Codului Muncii pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzile sau procesele legate de tratamentul angajaților.
De curând, orice tratament nefavorabil al unui angajator salariaților și reprezentanților salariaților aplicate ca urmare a solicitării sau exercitării unuia dintre drepturile conferite de Codul muncii a fost stabilit ca fiind discriminare. Acest lucru vine ca urmare a modificărilor aduse de Legea 283/2022 Codului muncii, care a schimbat și regimul sancționatoriu aplicat faptelor de discriminare. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum se aplică noile legi privind munca la distanță, care sunt diferențele între sectorul privat și cel de stat, ce drepturi și obligații legale au angajații și angajatorii, și cum să se asigure că firma respectă toate aceste reguli.
Codul administrativ va primi o serie de adăugiri, din 11 noiembrie, prin care va fi introdusă telemunca și pentru funcționarii publici. Deși poate părea că și funcționarilor publici li se vor acorda drepturi similare cu cele ai salariaților din mediul privat, există o serie de diferențe. Citește articolul
Pentru că discută aspectele legale ale acestor controale, inclusiv lacunele legislative și problemele de competență ale ANAF, ajutând la înțelegerea drepturilor și obligațiilor firmei în fața Fiscului și la pregătirea pentru eventuale litigii.
În plină criză pandemică, pe final de 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat un tip de control care i-a permis să-și deruleze de la distanță verificările la contribuabili. Deși verificarea documentară (numită și desk audit) exista deja în Codul de procedură fiscală, aceasta nu mai fusese folosită anterior. Ulterior, însă, pe măsură ce aceste verificări s-au înmulțit, fiscaliștii au început să observe că desk audit-ul are câteva probleme deloc de neglijat. Citește articolul
Departamentul trebuie să știe exact cum să aplice noile reguli din Codul Muncii pentru a se asigura că toate contractele și practicile de lucru flexibile sunt corecte din punct de vedere legal și conforme.
Deși anterior modificărilor aduse de Legea 283/2022 Codului muncii, modul de organizare flexibil a timpului de muncă era stabilit ca fiind împărțirea duratei zilnice în două perioade - una fixă și una variabilă -, de curând a fost inclusă, printre altele, și telemunca în această categorie. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă legile despre construcții și ce lucrări necesită sau nu autorizație, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzi.
De principiu, după cum stabilește legislația în vigoare, lucrările de construcții sunt permise doar în baza unei autorizații de construire. Există, totuși, și unele situații în care un astfel de document nu este necesar, printre care și zugrăvirea unui apartament ori repararea acoperișului unei case. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum să se pregătească și să gestioneze legal controalele fiscale, inclusiv cum să conteste deciziile ANAF și să se asigure că firma respectă toate normele legale.
Verificările documentare ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care se derulează de la distanță, vizează de obicei contribuabili care desfășoară activități cu risc mare de neconformare fiscală, potrivit specialiștilor. În contextul în care acest tip de control devine tot mai „popular” în cadrul ANAF, firmele ar trebui să aplice anumite măsuri de prevenire. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, mai ales pe cele noi legate de concedii (îngrijitor, paternal) și de tratamentul angajaților, pentru a evita amenzi sau procese în instanță.
Regimul sancționatoriu din Codul muncii a fost modificat de Legea 283/2022, care a intrat de curând în vigoare. Odată cu modificările legislative, au fost introduse amenzi noi, iar o altă sancțiune deja prevăzută a suferit ajustări. Citește articolul
Vor să știe când intră în vigoare noile reguli pentru facturile electronice și ce obligații legale are compania.
Pentru a extinde obligația de a raporta facturi electronice, în sistemul e-Factura, la toate operațiunile derulate în relația business to business, este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Deși planul autorităților este, teoretic, ca această obligație să fie extinsă din ianuarie 2023, specialiștii spun că sunt șanse mici să vedem așa ceva, pentru că România încă n-a obținut derogarea de care are nevoie. Citește articolul