Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind semnătura electronică în relația cu angajații și că documentele importante sunt corect întocmite și valabile legal.
Condițiile de utilizare a semnăturii electronice în cadrul relațiilor de muncă trebuie incluse, conform Codului muncii, în cadrul regulamentului intern sau contractului colectiv de muncă. Aceasta era una dintre chestiunile de care nu se puteau folosi micii angajatori care au fost scutiți de obligația de a avea un regulament intern o perioadă. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul le arată ce obligații legale au firmele prin sistemul e-Factura, mai ales în relația cu statul sau la vânzarea anumitor produse, ajutându-i să evite amenzi.
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au publicat un document cu multiple întrebări și răspunsuri pentru situații des întâlnite în activitatea celor implicați în achiziții publice sau tranzacții cu bunuri riscante, care trebuie să folosească sistemul e-Factura. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Acest articol explică o nouă cerință legală pentru transportul de mărfuri (sistemul e-Transport) și avertizează despre amenzi dacă nu este respectată.
Recent a apărut o excepție de la regula ce interzicea anterior modificarea datelor raportate în e-Transport după ce vehiculul care transportă bunuri riscante se pune în mișcare. Măsura e prinsă într-o ordonanță oficializată recent de autorități. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli și excepții legate de sistemul e-Transport, mai ales ce obligații există atunci când sistemul nu funcționează, pentru a asigura că firma respectă legea și evită amenzile.
Pentru a evita blocarea activității comercianților atunci când sistemul e-Transport are probleme de funcționare, autoritățile au introdus recent o procedură specială prin care declararea transporturilor de bunuri riscante se face ulterior, chiar dacă vehiculele au și ajuns la destinație. Atenție, însă, pentru că firmele care ratează termenul special de raportare vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Acest articol este important pentru departamentul juridic pentru că explică legile despre cum trebuie făcute și modificate fișele de post pentru angajați și ce se întâmplă dacă nu sunt respectate. Ajută la evitarea problemelor legale și la asigurarea conformității cu legislația muncii.
Fișa postului e un document adesea trecut cu vederea de firme în privința utilității și importanței acestuia în economia relației angajat-angajator. Nu de puține ori, fișele de post sunt parcă „trase la indigo”, insuficient personalizate sau de-a dreptul lacunare în materia atribuțiilor reale ale angajaților. Citește articolul
Absorbția fondurilor europene implică respectarea unor reglementări stricte, obligații contractuale specifice și cerințe de conformitate complexe, pentru a evita riscurile juridice și financiare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi, chiar dacă se adresează autorităților, pentru a înțelege riscurile de conformitate și implicațiile legale pentru companie, mai ales dacă aceasta colaborează cu entități publice sau este afectată indirect.
Pentru a reduce accidentele rutiere care se petrec pe timpul nopții pe drumurile europene, naționale și județene, autoritățile administrației publice locale vor avea obligația să ilumineze trecerile de pietoni nesemaforizate, potrivit unei legi publicate marți în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor, cum ar fi Codul Muncii și Legea SSM, și trebuie să se asigure că firma este în conformitate cu toate cerințele legale privind documentele angajaților, inclusiv fișa postului, și de riscurile legale în cazul nerespectării acestora.
Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post este oficial abrogată pe 6 octombrie. Teoretic, asta înseamnă că de joi niciun angajat nu va trebui să fie fără de acest document atașat contractului de muncă. Ce s-ar întâmpla, totuși, dacă acesta lipsește? Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile obligații legale care cer tuturor firmelor să aibă un regulament intern și să-l actualizeze, pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare și evită sancțiunile.
Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul
Articolul clarifică regulile legate de facturile electronice (e-Factura) și modul în care se deduce TVA, ajutând departamentul să se asigure că firma respectă legile în vigoare și evită probleme legale sau sancțiuni.
Acolo unde e vorba de tranzacții de produse riscante în relația B2B, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) dau de înțeles că factura originală necesară pentru deducerea TVA este cea sigilată de Ministerul Finanțelor prin sistemul e-Factura. Citește articolul