Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi referitoare la protecția consumatorilor pentru serviciile digitale oferite în schimbul datelor personale, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzile.
Pentru servicii digitale pentru care plătim cu datele noastre personale, precum serviciile oferite de platformele de comunicare socială (WhatsApp, Facebook etc.), cele de e-mail sau de stocare în cloud, din 28 mai, protecția consumatorului urmează să fie extinsă printr-o ordonanță de urgență recent apărută. Practic, asta înseamnă o protecție oarecum similară celei de care beneficiem în raport de prestarea altor servicii sau furnizării anumitor produse. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi legate de răspunderea companiilor pentru plata salariilor, mai ales în situațiile cu subcontractori, pentru a asigura respectarea legii și a gestiona riscurile legale.
Contractorii devin de-acum răspunzători față de salariații subcontractorilor în cazul în care cei din urmă nu-și respectă obligația de a plăti salariile, la termenul stabilit prin contractul de muncă, inclusiv în cazul în care contractantul și subcontractantul sunt stabiliți pe teritoriul României, potrivit unui OUG oficializat joi. Măsura vizează doar anumite activități din domeniul construcțiilor. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modul în care trebuie abordate legal controalele autorităților, care sunt drepturile și obligațiile firmei și cum se pot evita posibilele abuzuri, asigurând conformitatea cu legislația.
În contextul în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început, în ultima vreme, să desfășoare noi campanii de verificări, specialiștii recomandă contribuabililor să fie cât mai atenți la începutul acestor vizite la sediu. Concret, trebuie identificat cât mai rapid tipul de control desfășurat, pentru a putea preveni abuzurile prin verificarea respectării etapelor procedurale prevăzute de legislație. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul discută o nouă lege și riscurile legale legate de modul în care o relație de colaborare poate fi interpretată de autorități, inclusiv posibile acuzații de eludare a legii fiscale și consecințe juridice pentru companie.
Pentru mulți, vestea că o lege nouă dă dreptul persoanelor fizice autorizate (PFA) la recunoașterea, în anumite condiții, a activității desfășurate ca vechime a fost primită cu mult entuziasm - deși, în realitate, ea nu ajută în felul în care se gândesc unii dintre cei interesați. Trebuie să reamintim însă că încercarea de „a fenta” sistemul de taxare prin înlocuirea statutului de salariat cu cel de colaborator al aceleiași firme ar putea fi taxată la rândul său de Fisc și într-un mod deloc plăcut pentru niciunul dintre cei doi contribuabili. Citește articolul
Trebuie să se asigure că firma respectă legile legate de angajații temporari și înțelege cum deciziile instanțelor europene influențează legislația națională și politicile interne.
Plata zilelor de concediu de odihnă neluate și a primei de vacanță aferente acordate salariaților temporari trebuie să fie cel puțin egală cu drepturile care sunt date angajaților direcți ai firmei, care au ocupat același post pentru aceeași perioadă de timp, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile și regulile (GDPR) privind colectarea și păstrarea informațiilor despre angajați, pentru a evita probleme legale și amenzi.
Oricărui operator de date personale îi revine, din când în când, sarcina de a face un „recensământ” al datelor pe care le deține și să vadă ce anume ar mai trebui păstrat și ce nu, în virtutea obligațiilor impuse de Regulamentul European pentru Protecția Datelor Personale (pe scurt, GDPR). Același lucru e valabil și în cazul angajatorilor, iar azi ne uităm o clipă la datele personale stocate în contextul ultimilor doi ani, cu privire la care ar trebui să ne întrebăm: ce ne mai trebuie și ce nu? Citește articolul
Pentru a înțelege regulile și condițiile legale prin care compania poate primi acest ajutor de stat, asigurându-se că totul se face corect și conform legii.
Guvernul a instituit recent, prin OUG, o schemă de ajutor de stat pentru crescătorii de vite, porci și păsări, prin care se pot cere sume de până la 290.000 de euro. Aceasta are ca scop compensarea pierderilor cauzate în contextul crizei coronavirusului, iar cererile se pot depune până pe 12 mai 2022. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact care sunt legile și regulile privind sănătatea angajaților la locul de muncă pentru a se asigura că firma le respectă și evită astfel problemele legale.
Într-o așa-zisă dispută între un angajat și un angajator, acesta dintâi încearcă să-l determine pe angajator să înțeleagă că, din cauza unor probleme de sănătate, nu mai poate lucra de la birou/sediul angajatorului, ci de acasă doar. Să admitem că telemunca e compatibilă cu activitatea angajatului respectiv: în ce măsură ar putea fi o problemă de sănătate un factor determinant în a putea obliga un angajator să achiseze la schimbarea locului muncii? În această discuție trebuie să începem însă nu de la dispozițiile Legii telemuncii: Citește articolul
Urmărește noile legi și reglementări care apar în țară, chiar dacă nu afectează direct businessul, pentru a înțelege contextul legislativ general.
În a doua parte a anului, respectiv din iunie până în decembrie, pensionarii, persoanele cu dizabilități sau familiile cu venituri reduse, ca să numim doar o parte dintre beneficiari, vor putea primi de la stat un ajutor financiar pentru cumpărarea de alimente de bază sau asigurarea de mese calde. În majoritatea cazurilor, listele cu cei ce vor putea beneficia de acest ajutor de la stat vor fi întocmite de autorități. Tichetele sociale se vor emite pe card și se vor distribui prin poștă. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cerințele legale și cum se schimbă ele, mai ales în ce privește drepturile angajaților, negocierile colective și conformitatea cu normele internaționale de muncă.
Împotriva României a fost formulată o plângere pentru încălcarea dispozițiilor Convenției Organizației Internaționale (OIM) a Muncii nr. 98/1949 privind aplicarea dreptului de organizare și negociere colectivă, cazul fiind dezbătut de Comisia pentru Aplicarea Standardelor (CAS) din cadrul Conferinței Internaționale a Muncii, din iunie 2021. Comisia a constatat că există probleme semnificative de conformitate cu privire la aplicarea convenției atât în drept, cât și în practică, în ceea ce privește protecția împotriva discriminării pe motive de apartenență sindicală și promovarea negocierilor colective în România. Citește articolul