avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1016 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Prevenirea spălării banilor: Indicii ce pot ajuta agenții și dezvoltatorii imobiliari să identifice clienții cu risc ridicat

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele legate de prevenirea spălării banilor în tranzacțiile imobiliare, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2021 | 1800 | Timp de citire: 2 min.

Agenții și dezvoltatorii imobiliari fac parte dintre specialiștii care pot identifica, în funcție de anumite indicii, care dintre clienții lor prezintă un risc ridicat de spălare a banilor, potrivit unui ghid publicat recent de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). Aceștia sunt considerați a fi, potrivit legii, entități raportoare în anumite cazuri și sunt obligați să raporteze unele tranzacții către ONPCSB, în funcție de situația pe care o întâlnesc în practică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Școlile și grădinițele se pot redeschide imediat ce rata de infectare din localitate scade sub 3 la mie, nu din următoarea săptămână

Acest departament trebuie să înțeleagă și să se asigure că deciziile interne ale companiei (chiar dacă aici e vorba de școli) respectă legile și reglementările emise de autorități, cum ar fi ordinele ministeriale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2021 | 1476 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Educației publică zilnic, începând de miercuri, pe site-ul propriu, rata de infectare cu COVID-19 din fiecare localitate din țara noastră. Acest lucru permite școlilor și grădinițelor ca, a doua zi după ce rata de incidență din localitate a scăzut sub 3 la mie, să poată reveni la cursurile cu prezență fizică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă pe 29 noiembrie școlile sunt închise, părinții nu pot beneficia de liberul plătit pentru școala online pentru a sta acasă cu copiii

Acest departament este interesat de felul în care companiile trebuie să aplice o lege specială (OUG 110/2021) care permite părinților să stea acasă cu copiii, mai ales că articolul explică exact cum trebuie respectată legea pentru a evita probleme.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2021 | 8381 | Timp de citire: 2 min.

S-a propus ca ziua de 29 noiembrie să fie declarată zi liberă pentru bugetari - avem un proiect de HG care prevede acest lucru și care figura pe ordinea de zi în ședința din această săptămână a Guvernului - ceea ce înseamnă că și personalul didactic din instituțiile de învățământ de stat ar putea avea liber până pe 2 decembrie, iar creșele, grădinițele și școlile de stat să fie închise în primele trei zile ale săptămânii viitoare. Însă această situație nu se regăsește în niciuna din prevederile OUG 110/2021, care oferă părinților dreptul de a sta acasă cu copiii lor dacă școlile sunt închise sau cursurile suspendate și să fie plătiți. Angajatorii care îi vor ponta pe salariații-părinți ca fiind într-o zi liberă plătită conform OUG 110 riscă să nu primească decontarea pentru ziua de 29 noiembrie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Consecințele evaluării profesionale: Poate angajatorul să scadă salariul sau să nu mai acorde beneficiile extrasalariale unui angajat slab?

Acest departament trebuie să știe ce spune legea despre cum se evaluează angajații și ce se poate face, din punct de vedere legal, cu privire la salariul sau situația unui angajat care nu performează bine, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2021 | 3932 | Timp de citire: 3 min.

Evaluarea profesională, criteriile pe baza cărora se aplică și periodicitatea ei trebuie să se regăsească în documentele de muncă, iar salariatul să fie informat încă de la angajare despre această practică a angajatorului de a-i verifica competențele. Acest lucru este extrem de important în situația în care calificativul primit în cadrul evaluării profesionale are o consecință negativă asupra salariatului. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Criză de tractoriști, chiar și cu salarii de 6.000 de lei: Tinerii cred că e greu, iar cei cu experiență se feresc de noile vehicule

Informatiile referitoare la criza COVID-19 si noile reguli de sanatate publica pot atrage dupa sine reglementari legale care afecteaza operatiunile companiei si relatia cu angajatii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
25 Noiembrie 2021 | 851 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea spălării banilor: Ce indicii pot ajuta contabilii și consultanții fiscali să identifice clienții cu risc ridicat și ce obligații există în domeniu

Oferă informații esențiale despre obligațiile legale și procedurile de conformitate pentru a preveni spălarea banilor, cruciale pentru asigurarea respectării legilor în vigoare.

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 2245 | Timp de citire: 3 min.

Contabilii, consultanții fiscali, auditorii financiari și evaluatorii autorizați fac parte dintre specialiștii care pot identifica, în funcție de anumite indicii, care dintre clienții lor prezintă un risc ridicat de spălare a banilor, potrivit unui ghid publicat recent de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). Aceștia sunt, potrivit legii, entități raportoare și sunt obligați să raporteze anumite tranzacții către ONPCSB, în funcție de situația pe care o întâlnesc în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Înregistrarea de TVA trebuie permisă chiar dacă administratorul firmei e asociat într-o altă firmă care e în insolvență

Această decizie legală importantă dintr-un tribunal european afectează modul în care firma trebuie să respecte regulile de TVA și cum își poate apăra drepturile în fața statului.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 2073 | Timp de citire: 3 min.

Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Fiscul trebuie să permită deducerea inclusiv firmelor cu codul de TVA anulat, dacă sunt îndeplinite condițiile de fond

Articolul explică o decizie importantă a unei instanțe europene care influențează modul în care companiile trebuie să acționeze și să se conformeze legilor fiscale, mai ales când vine vorba de TVA și relația cu autoritățile. Ajută la înțelegerea drepturilor legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 2732 | Timp de citire: 3 min.

Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz ce vizează România în mod direct. Este vorba de situația unei firme cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență. Citește articolul

ACCES PREMIUM

PFA-urile pot deduce integral cheltuielile cu chiria, dar folosirea spațiului respectiv ar trebui reflectată și la Registrul Comerțului

Ajută la înțelegerea regulilor legale și a cerințelor de înregistrare (la Registrul Comerțului, de exemplu) pentru ca un contract de închiriere să fie valabil și costurile aferente să poată fi deduse fiscal, asigurând astfel că firma respectă legislația.

Simona Voiculescu în PFA & Profesii liberale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 5494 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când își stabilesc venitul net anual din activități independente, persoanele fizice autorizate (PFA) au dreptul să scadă anumite cheltuieli din venitul brut, conform Codului fiscal. În funcție de legea fiscală, PFA-urile trebuie să verifice în ce categorie se încadrează cheltuielile pe care vor să le scadă: deductibile ori nedeductibile. Dar și în cazul cheltuielilor deductibile avem două subcategorii: cele ce se pot deduce integral și cele sunt deductibile doar parțial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum obții asistență tehnică de la autorități privind facturarea electronică

Se asigură că firma respectă regulile și legile noi privind facturarea electronică către stat, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 2593 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat un set de întrebări frecvente și răspunsuri specifice sistemului e-Factura, pentru a veni în sprijinul contribuabililor, în condițiile în care sistemul a devenit recent funcțional în România. Printre întrebările și răspunsurile amintite se numără modul în care firmele pot solicita autorităților asistență tehnică, linkul de unde se poate înțelege structura fișierului ce trebuie transmis, dar și modalitatea prin care se validează acest fișier, astfel încât să nu existe probleme privind corectitudinea completării lui. Citește articolul