Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să înțeleagă și să asigure respectarea tuturor legilor și regulamentelor legate de construcții, autorizații, urbanism și calitatea lucrărilor, pentru a evita probleme legale și amenzi.
Domeniul construcțiilor e reglementat printr-o serie de acte normative specifice, în funcție de tipul acestora, existând atât legislație pentru construcțiile clasice, care, de multe ori, înseamnă locuințe, dar și pentru casele ușoare ori construcțiile mobile. Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a răspuns recent unei solicitări făcute de redacția noastră și a detaliat principalele reglementări ce permit amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a construcțiilor mobile. Citește articolul
Este important să știe despre noile legi și modificări legislative care pot influența cum funcționează compania, pentru a se asigura că totul este legal și conform normelor. De asemenea, îi interesează aspectele legale ale diurnelor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu asigurarea că firma respectă toate legile și regulile privind datele personale (GDPR), prevenind astfel amenzi și probleme legale. Toate cazurile din articol implică încălcări ale legii și sancțiuni.
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) a devenit o componentă esențială a oricărei afaceri care operează în Uniunea Europeană sau care prelucrează datele cetățenilor UE. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează nerespectarea acestui regulament, iar analiza unor spețe recente poate avea rolul unui ghid de bune practici în acest domeniu, pentru orice operator de date. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt respectate legile muncii, de corectitudinea contractelor, a programului de lucru și a regulilor interne ale companiei.
Uneori suntem tentați să vedem drepturi acolo unde nu sunt și destul de des le ignorăm pe cele evidente. Avem tendința de a lua de bune promisiunile verbale și de a nu verifica inserarea lor în documente care să le facă și obligatorii. Cum telemunca a devenit atât de răspândită, la fel de răspândite sunt și situațiile în care angajații se simt înșelați în privința așteptărilor lor. Verificarea atentă a contractului este esențială pentru a identifica exact regimul de muncă, locația, programul și obligațiile de pontaj. Deși mulți angajatori prezintă telemunca drept flexibilă, doar prevederile scrise negru pe alb sunt opozabile și obligatorii. La fel, regulamentul intern e un document ce n-ar trebui lăsat la stadiul de legendă.
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi fiscale impuse la nivel global și cum afectează ele obligațiile legale ale companiei, pentru a asigura conformitatea.
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum se aplică legea legată de datele personale (GDPR), mai ales când este vorba de informații despre oameni care apar în documente oficiale sau contracte. Este vital pentru a se asigura că firma respectă regulile și nu are probleme legale.
Într-o cauză soluționată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări cu privire la calificarea ca date cu caracter personal a informațiilor despre reprezentanții unei persoane juridice și a arătat cum trebuie interpretat GDPR în ceea ce privește divulgarea unor asemenea date în contextul accesului public la informații din documentele oficiale. Citește articolul
Pentru că se ocupă cu respectarea legilor și cu rezolvarea disputelor în instanță. Acest articol explică o decizie importantă a unei instanțe europene legată de TVA și cum aceasta influențează modul în care companiile trebuie să respecte regulile fiscale.
În martie 2025, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre preliminară referitoare la deducerea TVA-ului într-o cauză care implică două societăți din România. Importanța cauzei de față rezidă în faptul că aceasta analizează dacă unei persoane impozabile îi poate fi refuzat dreptul de a deduce TVA-ul pentru o tranzacție tratată inițial ca fiind impozabilă de către organele fiscale, dar ulterior reclasificată de acestea ca fiind în afara sferei de aplicare a TVA-ului, punând în discuție conflictul în tratamentul fiscal aplicat aceleiași tranzacții pentru diferitele părți implicate. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care legile muncii sunt interpretate de judecători și de cum pot fi contestate deciziile disciplinare ale companiei, pentru a se asigura că toate acțiunile sunt în conformitate cu legislația în vigoare.
Când vine vorba de sancționare disciplinară, angajatorii ar trebui să aibă o abordare echilibrată, evitând sancțiunile extreme în cazuri discutabile și respectând criteriile de legalitate, temeinicie și proporționalitate. O abatere disciplinară, chiar reală, nu justifică întotdeauna cea mai severă măsură, adică concedierea. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care se aplică, în special cele legate de respectarea legii și de etica în funcțiile publice (declarațiile de avere și interese), pentru a se asigura că totul este conform cerințelor legale.
Statutul deputaților și al senatorilor se modifică din această săptămână, potrivit unei legi ce se aplică de sâmbătă, astfel încât parlamentarii să aibă obligația de a-și publica CV-ul pe site-ul Camerei Deputaților ori al Senatului la depunerea declarației de avere, iar în caz că lipsesc nemotivat de la activitățile parlamentare, aceștia să fie sancționați mai dur. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul vorbește despre respectarea legilor (GDPR) și despre cum să eviți amenzi sau probleme legale legate de prelucrarea datelor personale.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat recent o bancă pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Cazul arată importanța respectării principiilor de legalitate în prelucrarea datelor personale și a gestionării situației în care motivele legitime pentru deținerea și utilizarea acestora expiră. Vedeți, în cele ce urmează, cum expirarea unui contract atrage după sine încetarea dreptului de a folosi informațiile cu caracter personal pe care acesta le conținea. Citește articolul