Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli fiscale și cum se aplică ele, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită posibile amenzi sau probleme legale din cauza sistemului e-TVA.
Sistemul e-TVA, ce generează deconturi precompletate de TVA, este în teste până la mijlocul anului 2025. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice nu sunt obligate să răspundă la notificările trimise de autorități prin care se semnalează nepotriviri între formularul 300 și decontul precompletat. Problema intervine atunci când trebuie să identificăm primul decont pentru care contribuabilii vor fi obligați să răspundă la notificări. Aceasta a fost adusă în discuție încă de anul trecut, dar autoritățile n-au dat lămuriri nici până acum. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile legi fiscale, cum ar fi IMCA, afectează legal compania și să se asigure că toate operațiunile respectă aceste reguli.
La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre legile și obligațiile noi legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită eventualele penalități.
Începând cu 2025, angajatorii din România care nu și-au respectat obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri și să transmită anual un raport către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Deși măsurile au ca scop facilitarea integrării acestora pe piața muncii, implementarea lor ridică unele semne de întrebare. Redacția avocatnet.ro a intervievat două ONG-uri și a descoperit că opiniile privind eficiența acestor reglementări sunt împărțite. Citește articolul
Abordează aspecte legale legate de sancțiuni disciplinare, obligațiile angajatorului și ale salariatului în telemuncă și conformitatea cu legile muncii și regulamentele interne.
În cazul unei telesalariate sancționate pentru refuzul de a se prezenta la instruirile SSM și PSI la sediul angajatorului, instanțele au considerat că regimul de telemuncă nu exclude obligația participării la instruiri față în față atunci când angajatorul consideră această formă de instruire potrivită. Citește articolul
Departamentul Juridic și Conformitate este direct interesat de noile legi și reglementări (precum DSA și Legea 50/2024) care afectează modul în care companiile interacționează cu conținutul online, pentru a se asigura că respectă toate obligațiile legale și evită riscurile și eventualele sancțiuni.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este mai degrabă cunoscut ca autoritatea care sancționează (cu amenzi consistente) diversele derapaje verbale sau de poziție din emisiunile televizate. Mai puțin cunoscută, însă, este extinderea competențelor instituției în domeniul digital. Mai nou, CNA poate elimina conținutul audiovizual dăunător de pe internet, la sesizarea oricărei persoane. Cetățenii pot raporta materiale care conțin imagini în mișcare sau audio, ce prezintă pericol pentru minori, instigă la ură sau violență, dezinformează sau încalcă alte norme legale. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli din lege pentru a se asigura că firma respectă tot ce e necesar și pentru a evita probleme sau amenzi. Ei interpretează cum se aplică aceste reguli la contractele existente sau viitoare.
Regulile impozitului pe construcțiile speciale (taxa pe stâlp), ce sunt incluse în Codul fiscal, au fost modificate oficial de Executiv prin OUG. Autoritățile au introdus câteva clarificări importante, însă au stabilit și două cote diferite de impozit. În plus, persoanele juridice sunt încurajate, printr-o bonificație, să achite impozitul mai devreme. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de noile legi și reguli fiscale pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme.
După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reglementări care modifică taxele sau procedurile pentru înmatricularea vehiculelor, pentru a asigura respectarea legii de către companie.
Tarifele de producere a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere și cele pentru serviciile prestate în legătură cu acestea s-au modificat începând de azi, respectiv s-au majorat, potrivit unui ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) apărut în martie. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind înregistrarea angajaților, mai ales că articolul vorbește despre noi hotărâri guvernamentale și termene legale. Ei trebuie să știe cum să evite amenzi sau probleme legale.
Noul Registru electronic de evidență a salariaților (Reges-Online) aduce noutăți în ceea ce privește unele termene și extinde informațiile ce trebuie transmise odată cu înregistrarea în noul registru. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice modificare a legilor care afectează activitatea companiei, cum ar fi gestionarea contractelor de muncă (REGES-ONLINE), regulile fiscale sau responsabilitățile legate de angajații care lucrează în străinătate, pentru a asigura respectarea tuturor normelor legale.
În perioada 31 martie - 6 aprilie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul