Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi impuse de stat, inclusiv cele legate de raportarea datelor către autoritățile fiscale, pentru a evita amenzi mari sau probleme legale.
De câțiva ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face, tot mai des, eforturi în direcția depistării evazioniștilor cu ajutorul unor intermediari. Vorbim, mai precis, de entități care dețin informații despre (potențialii) evazioniști care altfel n-ar ajunge la direct la inspectorii fiscali. Cel mai recent efort în acest sens este apariția declarației 397, care vizează activitățile de transport alternativ (sau, în engleză, „ridesharing”). Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul vorbește despre noi cerințe legale pentru trusele medicale, esențiale pentru conformitate.
O nouă decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS), recent oficializată, stabilește conținutul minim al trusei de urgență existentă în cabinetele stomatologice. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și hotărâri de guvern care stabilesc cum arată și ce informații conțin actele de studii, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale când verifică diplomele angajaților sau candidaților.
Studenții și elevii care au început în 2024 un nou ciclu școlar ar trebui să primească la absolvire acte de studii care conțin și un cod QR, prin care se confirmă autenticitatea acestora, după cum este prevăzut într-un act normativ care stabilește tipurile de conținut și formatul actelor de studii universitare, dar Ministerul Educației a propus recent, prin intermediul unui proiect de hotărâre, ca termenul legal pentru aplicarea măsurii să se amâne, de principiu, cu un an. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu aplicarea și interpretarea corectă a legilor privind transferul de afaceri și cu prevenirea riscurilor legale, asigurându-se că firma respectă toate obligațiile impuse de legislația națională și europeană.
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și ordinele emise de autorități referitoare la taxe, pentru a se asigura că firma, sau persoanele cu care colaborează, respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi sau litigii.
Implementarea precompletării obligatorii a declarației unice și simplificarea semnificativă a procedurii de declarare, așa cum rezultă din OUG 128/2024, marchează o schimbare importantă în modul în care persoanele fizice interacționează cu autoritățile fiscale. Pe scurt, anul 2025 aduce un nou sistem de declarare, iar cei care obțin venituri independente (PFA, profesii liberale, chirii etc.) trebuie să fie pregătiți pentru a evita riscul de a fi sancționați sau supraimpozitați. Citește articolul
Această echipă se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de costurile cu ochelarii și cum sunt tratate fiscal. Ei oferă sfaturi despre cum să se comporte firma pentru a nu avea probleme legale.
Deși Guvernul a impus o limită de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor în sectorul bugetar, ea nu se aplică direct sectorului privat însă ar putea inspira angajatorii să o adopte, respectiv să modifice limitele de decontare stabilite până acum în politicile interne proprii. Un specialist ne explică însă că, în absența unor prevederi exprese în Codul fiscal, inspectorii fiscali nu ar trebui să ia ca reper această limită în controalele la angajatorii privați. Atâta timp cât decontările se fac cu respectarea prevederilor legale din reglementarea specială de sănătate și securitate în muncă (SSM), nu ar trebui să fie o problemă la aplicarea tratamentului fiscal prescris de lege. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale și a modului corect de a depune documentele financiare, pentru a respecta legile în vigoare.
În 2025, ONG-urile găsesc declarația de trezorerie direct în situațiile financiare, astfel că acestea se depun împreună la autoritățile fiscale până la 30 aprilie, iar pentru ele vine o singură recipisă, a clarificat recent o specialistă din Ministerul Finanțelor (MF). Asta spre deosebire de anul trecut, când declarația de trezorerie și situațiile financiare au fost depuse separat. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă corect cum se aplică noile legi fiscale, pentru ca firma să respecte toate regulile și să evite amenzi sau probleme legale.
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reguli privind difuzarea de conținut audiovizual, inclusiv sancțiunile internaționale și campaniile educative, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită amenzi.
Modificările recente din legislația audiovizualului vizează două direcții principale: implementarea sancțiunilor internaționale și promovarea comunicărilor educative. Decizia Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) 185/2025 definește "restricțiile privind audiovizualul" și impune radiodifuzorilor și distribuitorilor obligația de a respecta sancțiunile internaționale, sub amenințarea unor amenzi între 10.000 și 100.000 lei. În paralel, Legea 27/2025 introduce conceptul de comunicări audiovizuale educative privind consecințele consumului de droguri și traficului de persoane, stabilind difuzarea lunară a acestora pe posturile cu audiență în rândul publicului de 10 - 50 ani, cu finanțare din fondul de rezervă al Guvernului. Citește articolul
Ajută la înțelegerea legislației privind asigurările medicale și beneficiile de concediu pentru persoanele care nu sunt angajați, dar pot fi colaboratori ai companiei, asigurând conformitatea cu legile.
Lucrătorii independenți, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), pot beneficia de concedii și indemnizații aferente acestora prin încheierea unui contract de asigurare în acest scop. Contribuția se calculează în funcție de veniturile declarate prin declarația unică depusă la Fisc iar pentru a accesa aceste indemnizații, este necesar un stagiu minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12 luni. Printre beneficiile oferite de această asigurare se numără concediul medical pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav și pentru incapacitatea temporară de muncă. Citește articolul