avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 776 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM
Ridesharing

Introducerea declarației 397 se înscrie în politica ANAF de depistare a evazioniștilor prin intermediari

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi impuse de stat, inclusiv cele legate de raportarea datelor către autoritățile fiscale, pentru a evita amenzi mari sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1927 | Timp de citire: 2 min.

De câțiva ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face, tot mai des, eforturi în direcția depistării evazioniștilor cu ajutorul unor intermediari. Vorbim, mai precis, de entități care dețin informații despre (potențialii) evazioniști care altfel n-ar ajunge la direct la inspectorii fiscali. Cel mai recent efort în acest sens este apariția declarației 397, care vizează activitățile de transport alternativ (sau, în engleză, „ridesharing”). Citește articolul

ACCES GRATUIT

CMS actualizează lista medicamentelor de urgență din cabinetele stomatologice. Ce se schimbă?

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul vorbește despre noi cerințe legale pentru trusele medicale, esențiale pentru conformitate.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1072 | Timp de citire: 2 min.

O nouă decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS), recent oficializată, stabilește conținutul minim al trusei de urgență existentă în cabinetele stomatologice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Termenul de la care toate actele de studii vor conține un cod QR, care va confirma autenticitatea acestora, propus pentru amânare

Acest departament este interesat de noile legi și hotărâri de guvern care stabilesc cum arată și ce informații conțin actele de studii, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale când verifică diplomele angajaților sau candidaților.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1112 | Timp de citire: 2 min.

Studenții și elevii care au început în 2024 un nou ciclu școlar ar trebui să primească la absolvire acte de studii care conțin și un cod QR, prin care se confirmă autenticitatea acestora, după cum este prevăzut într-un act normativ care stabilește tipurile de conținut și formatul actelor de studii universitare, dar Ministerul Educației a propus recent, prin intermediul unui proiect de hotărâre, ca termenul legal pentru aplicarea măsurii să se amâne, de principiu, cu un an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Un simplu transfer de personal între companii poate fi considerat, uneori, un transfer de întreprindere: Implicații și sancțiuni

Acest departament este direct responsabil cu aplicarea și interpretarea corectă a legilor privind transferul de afaceri și cu prevenirea riscurilor legale, asigurându-se că firma respectă toate obligațiile impuse de legislația națională și europeană.

PwC România în Aspecte juridice
3 Aprilie 2025 | 1107 | Timp de citire: 7 min.

Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Declarația unică 2025: Ghid practic pentru contribuabil”

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și ordinele emise de autorități referitoare la taxe, pentru a se asigura că firma, sau persoanele cu care colaborează, respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi sau litigii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
3 Aprilie 2025 | 879 | Timp de citire: 2 min.

Implementarea precompletării obligatorii a declarației unice și simplificarea semnificativă a procedurii de declarare, așa cum rezultă din OUG 128/2024, marchează o schimbare importantă în modul în care persoanele fizice interacționează cu autoritățile fiscale. Pe scurt, anul 2025 aduce un nou sistem de declarare, iar cei care obțin venituri independente (PFA, profesii liberale, chirii etc.) trebuie să fie pregătiți pentru a evita riscul de a fi sancționați sau supraimpozitați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Specialist: Limita impusă bugetarilor la decontarea ochelarilor nu ar trebui luată ca reper, în controale, la angajatorii privați

Această echipă se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de costurile cu ochelarii și cum sunt tratate fiscal. Ei oferă sfaturi despre cum să se comporte firma pentru a nu avea probleme legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1 | 5250 | Timp de citire: 3 min.

Deși Guvernul a impus o limită de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor în sectorul bugetar, ea nu se aplică direct sectorului privat însă ar putea inspira angajatorii să o adopte, respectiv să modifice limitele de decontare stabilite până acum în politicile interne proprii. Un specialist ne explică însă că, în absența unor prevederi exprese în Codul fiscal, inspectorii fiscali nu ar trebui să ia ca reper această limită în controalele la angajatorii privați. Atâta timp cât decontările se fac cu respectarea prevederilor legale din reglementarea specială de sănătate și securitate în muncă (SSM), nu ar trebui să fie o problemă la aplicarea tratamentului fiscal prescris de lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

În 2025, declarația de trezorerie e inclusă în situațiile financiare: ONG-urile le depun împreună și primesc o singură recipisă

Ajută la înțelegerea obligațiilor legale și a modului corect de a depune documentele financiare, pentru a respecta legile în vigoare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1 | 7507 | Timp de citire: 2 min.

În 2025, ONG-urile găsesc declarația de trezorerie direct în situațiile financiare, astfel că acestea se depun împreună la autoritățile fiscale până la 30 aprilie, iar pentru ele vine o singură recipisă, a clarificat recent o specialistă din Ministerul Finanțelor (MF). Asta spre deosebire de anul trecut, când declarația de trezorerie și situațiile financiare au fost depuse separat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze și cel suplimentar pentru bănci NU se iau în calcul la determinarea impozitului minim global

Acest departament are nevoie să înțeleagă corect cum se aplică noile legi fiscale, pentru ca firma să respecte toate regulile și să evite amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 983 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Schimbări în audiovizual: Noi modificări legislative vizează aplicarea sancțiunilor și promovarea comunicărilor educative

Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reguli privind difuzarea de conținut audiovizual, inclusiv sancțiunile internaționale și campaniile educative, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită amenzi.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 583 | Timp de citire: 3 min.

Modificările recente din legislația audiovizualului vizează două direcții principale: implementarea sancțiunilor internaționale și promovarea comunicărilor educative. Decizia Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) 185/2025 definește "restricțiile privind audiovizualul" și impune radiodifuzorilor și distribuitorilor obligația de a respecta sancțiunile internaționale, sub amenințarea unor amenzi între 10.000 și 100.000 lei. În paralel, Legea 27/2025 introduce conceptul de comunicări audiovizuale educative privind consecințele consumului de droguri și traficului de persoane, stabilind difuzarea lunară a acestora pe posturile cu audiență în rândul publicului de 10 - 50 ani, cu finanțare din fondul de rezervă al Guvernului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe PFA-urile și alți lucrători independenți despre dreptul la concedii și indemnizații medicale. Doar pentru că plătești CASS nu înseamnă că poți obține medical

Ajută la înțelegerea legislației privind asigurările medicale și beneficiile de concediu pentru persoanele care nu sunt angajați, dar pot fi colaboratori ai companiei, asigurând conformitatea cu legile.

Cristina Iacob în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
2 Aprilie 2025 | 8575 | Timp de citire: 2 min.

Lucrătorii independenți, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), pot beneficia de concedii și indemnizații aferente acestora prin încheierea unui contract de asigurare în acest scop. Contribuția se calculează în funcție de veniturile declarate prin declarația unică depusă la Fisc iar pentru a accesa aceste indemnizații, este necesar un stagiu minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12 luni. Printre beneficiile oferite de această asigurare se numără concediul medical pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav și pentru incapacitatea temporară de muncă. Citește articolul