Articolul abordează respectarea legilor și regulilor privind stocarea și accesul la datele medicale, inclusiv consimțământul pacienților și anonimizarea, aspecte esențiale pentru conformitatea legală.
Dosarul Electronic de Sănătate (DES) ar trebui să fie un instrument esențial pentru digitalizarea sistemului medical din România, însă, în ciuda eforturilor de implementare și a unor finanțări europene alocate, realitatea arată că acesta încă nu funcționează la capacitatea dorită. De la dificultăți tehnice și lipsa unui răspuns clar din partea autorităților, până la nemulțumirile medicilor și pacienților care nu au acces la informațiile lor medicale, DES rămâne, în prezent, mai mult o promisiune decât o soluție funcțională. Citește articolul
Acest departament urmărește toate modificările legislative și proiectele de legi care ar putea afecta compania sau angajații săi, pentru a se asigura că totul este în conformitate cu noile reglementări.
Cu scopul de a încuraja familiile să facă mai mulți copii, astfel încât să se contracareze scăderea accentuată a natalității în țara noastră, mai mulți parlamentari propun aplicarea, printr-un proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, în perioada 2026-2036, a unui program prin care să se acorde familiilor cu copii diverse facilități, precum subvenționarea dobânzilor și reducerea nivelului comisioanelor la creditele ipotecare contractate de acestea. Citește articolul
Articolul analizează interpretări legale și decizii judecătorești privind deducerea anumitor cheltuieli, ceea ce este esențial pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele legale.
Considerarea cheltuielilor cu ochelarii ca fiind deductibile pentru PFA-uri, profesii liberale și alți lucrători independenți reprezintă o abordare fiscală riscantă, situația fiind cu totul diferită de cea a angajaților. Angajatorii au obligații clare de sănătate și securitate în muncă (SSM) față de salariați, iar abordarea fiscală este una specifică, însă persoanele care lucrează independent nu beneficiază de aceleași prevederi și trebuie să demonstreze de ce anumite cheltuieli sunt făcute în exercițiul profesional, iar nu în scop personal. Jurisprudența arată că instanțele tind să dea dreptate ANAF când consideră aceste cheltuieli nedeductibile, argumentând că ochelarii reprezintă cheltuieli personale fără legătură directă cu activitatea economică, fiind utilizați și în afara muncii, pentru corectarea unei deficiențe medicale. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind înregistrarea angajaților, iar noul sistem Reges-Online aduce modificări importante în acest sens.
Începând de luna asta, salariații și angajatorii din România pot accesa Reges-Online. Printr-un comunicat publicat astăzi, Inspecția Muncii le reamintește angajatorilor de necesitatea de înrolare în noul sistem, precum și de faptul că actualul registru încă mai poate fi folosit, până la expirarea perioadei de tranziție. Angajatorii sunt obligați să facă tranziția către Reges-Online până pe 30 septembrie, însă procedura de acces încă este așteptată în dezbatere. Citește articolul
Trebuie să înțeleagă și să se asigure că firma respectă noile legi și reglementări privind angajarea anumitor categorii de persoane și condițiile pentru a beneficia de subvenții de la stat.
Pentru a stimula angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane s-a stabilit, printr-o lege publicată azi în Monitorul Oficial, ca angajatorii să primească o subvenție de la stat în cuantum de 2.250 de lei pentru încadrarea în muncă a acestor persoane. Pentru aplicarea măsurii e nevoie și de modificarea normelor din domeniu, termenul pentru asta fiind luna iunie. Citește articolul
Articolul explică o nouă lege fiscală importantă și provocările legate de aplicarea ei, aspecte cruciale pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.
Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli fiscale și cum se aplică ele, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită posibile amenzi sau probleme legale din cauza sistemului e-TVA.
Sistemul e-TVA, ce generează deconturi precompletate de TVA, este în teste până la mijlocul anului 2025. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice nu sunt obligate să răspundă la notificările trimise de autorități prin care se semnalează nepotriviri între formularul 300 și decontul precompletat. Problema intervine atunci când trebuie să identificăm primul decont pentru care contribuabilii vor fi obligați să răspundă la notificări. Aceasta a fost adusă în discuție încă de anul trecut, dar autoritățile n-au dat lămuriri nici până acum. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile legi fiscale, cum ar fi IMCA, afectează legal compania și să se asigure că toate operațiunile respectă aceste reguli.
La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre legile și obligațiile noi legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită eventualele penalități.
Începând cu 2025, angajatorii din România care nu și-au respectat obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri și să transmită anual un raport către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Deși măsurile au ca scop facilitarea integrării acestora pe piața muncii, implementarea lor ridică unele semne de întrebare. Redacția avocatnet.ro a intervievat două ONG-uri și a descoperit că opiniile privind eficiența acestor reglementări sunt împărțite. Citește articolul
Abordează aspecte legale legate de sancțiuni disciplinare, obligațiile angajatorului și ale salariatului în telemuncă și conformitatea cu legile muncii și regulamentele interne.
În cazul unei telesalariate sancționate pentru refuzul de a se prezenta la instruirile SSM și PSI la sediul angajatorului, instanțele au considerat că regimul de telemuncă nu exclude obligația participării la instruiri față în față atunci când angajatorul consideră această formă de instruire potrivită. Citește articolul