Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament evaluează riscurile la care se poate expune compania. O decizie a Curții Constituționale care anulează o lege importantă din cauza problemelor de finanțare sau de egalitate semnalează un risc de incertitudine legislativă și economică la nivel național, care poate afecta mediul de afaceri.
Valoarea pensiilor militare de stat ar fi trebuit actualizată la fiecare majorare a soldelor sau salariilor militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, după cum apare într-un proiect de lege ce a primit, spre final de 2024, aprobarea Parlamentului, dar care a fost trimis în analiza Curții Constituționale a României (CCR) de către Avocatul Poporului. CCR a stabilit marți că proiectul este neconstituțional, ceea ce înseamnă că acesta se întoarce în Parlament. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt identificate și gestionate riscurile specifice telemuncii, cum ar fi riscurile legate de sănătate și siguranță, securitatea datelor sau utilizarea echipamentelor, pentru a asigura buna funcționare a companiei.
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. În continuarea unei discuții începute anterior, ne uităm azi la aspectele ce țin de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM), ale cui sunt echipamentele utilizate, precum și la eventualele reguli și restricții privind utilizarea echipamentelor și rețelelor de internet, aspecte care, ideal, ar trebui specificate contractual. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reguli fiscale, prin procedurile standardizate și cerințele de raportare, reduc riscul de fraudă fiscală și cum pot fi îmbunătățite controalele interne pentru a proteja compania.
Directiva europeană supranumită „Faster” a fost oficializată recent și urmează să se aplice din anul 2030. Aceasta promite o reducere a dublei impozitări pentru investitorii transfrontalieri care obțin venituri din dividende aferente acțiunilor cotate la bursă și din dobânzi aferente obligațiunilor cotate la bursă. În esență, noile reguli sunt gândite ca o alternativă mai bună la tratatele actuale pentru evitarea dublei impozitări. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de facturile de utilități incomplete sau incorecte, asigurându-se că există proceduri pentru a verifica conformitatea acestora și pentru a preveni pierderi financiare sau probleme de reputație.
Clienții casnici trebuie să primească de la furnizorii de energie electrică sau gaze naturale, odată cu factura, o serie de informații importante, potrivit Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). De pildă, factura trebuie să lămurească perioada pentru care s-a facturat energia, cantitatea consumată, dar și detalii legate de scadența facturilor. Citește articolul
Compania a suportat costuri mari și a avut probleme legale din cauza unui angajat cu epuizare profesională. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de bunăstarea angajaților și de modul în care este organizată munca, pentru a evita pierderi financiare și de reputație.
Legislația actuală permite angajaților să solicite despăgubiri pentru burnout în instanță, chiar în absența unei reglementări specifice. Un exemplu în acest sens vine de la Tribunalul Cluj, care a acordat daune materiale și morale unei angajate diagnosticate cu sindrom de burnout, după ce a constatat că angajatorul și-a organizat defectuos activitatea, alocându-i un volum excesiv de muncă, echivalentul muncii mai multor angajați la un loc. Instanța a stabilit că societatea a încălcat obligațiile privind protecția sănătății angajaților, ignorând semnalele de deteriorare a stării de sănătate și exercitând presiune constantă, fără a oferi suport sau posibilitatea de delegare a sarcinilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care poate aduce un risc financiar sau operațional pentru companie. O taxă cu reguli neclare sau cu efecte retroactive poate genera riscuri semnificative, iar ei trebuie să le identifice și să propună soluții.
Impozitul pe construcțiile speciale (sau, colocvial, taxa pe stâlp) prezintă multiple probleme care trebuie rezolvate de autorități. Inițial, o parte dintre acestea au fost prezentate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă către Ministerul Finanțelor (MF), însă, ulterior, lista a fost „extinsă” de specialiștii de la BDO România printr-o analiză proprie remisă autorităților. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă potențialele riscuri financiare și legale care pot apărea din cauza noilor modificări fiscale, inclusiv posibilitatea aplicării retroactive și consecințele acesteia. Ajută la identificarea și prevenirea problemelor înainte ca ele să devină grave.
Din iulie 2024, organele fiscale pot emite decizii de impunere prin care să impoziteze cu 70%, față de doar 16% anterior, veniturile din surse neidentificabile. În contextul în care au început să apară în practică asemenea spețe, am reunit astăzi cele mai relevante chestiuni ce trebuie reținute de persoanele fizice vizate. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile operaționale și de conformitate care pot apărea din cauza noilor reguli de acces și securitate în zonele militare, mai ales dacă activitatea companiei este în apropierea acestora.
În zonele militare restricționate trebuie stabilite o serie de măsuri de siguranță ce se aplică celor care nu activează în cadrul unităților militare care gestionează aceste zone, dar care interacționează cu ele, potrivit noilor reguli pentru organizarea și executarea serviciului interior în unitățile militare, aplicabile de luna asta. Astfel, în zonele militare restricționate se poate stabili, de pildă, interzicerea sau limitarea accesului sau a deplasării persoanelor și vehiculelor. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea și atenuarea riscurilor legale, financiare și operaționale asociate cu investițiile imobiliare și administrarea proprietăților, contribuind la protejarea valorii companiei.
Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legate de contractele de telemuncă făcute incorect sau de înțelegerile informale, pentru a evita probleme legale sau financiare.
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul