Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se poate confrunta o companie. O nouă metodă a ANAF de a impune taxe, care poate duce la amenzi sau obligații neașteptate, reprezintă un risc financiar important ce trebuie luat în considerare.
Noua procedură ce permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să identifice rapid situațiile de nedepunere a declarației 311, pentru a face impuneri din oficiu pentru TVA, exclude în mod explicit perioadele vizate de controalele fiscale. De ce? Pentru că în aceste cazuri impunerea se face direct în baza verificărilor. Citește articolul
Acest departament analizează cum schimbările în modul de aplicare și comunicare a amenzilor pot crea riscuri pentru firmă (de exemplu, să nu se știe la timp de o amendă) și cum pot fi prevenite aceste probleme.
O serie de noutăți legate de semnarea proceselor-verbale pentru amenzile de procedură fiscală au fost propuse recent printr-un proiect de OG. În esență, autoritățile vor să stabilească reguli speciale pentru amenzile aplicate „din birou”. Scopul urmărit este digitalizarea activității de aplicare a acestor amenzi. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile identificate în sistemul public de sănătate, cum ar fi lipsa controlului cheltuielilor sau dificultatea de a estima impactul financiar, deoarece aceste probleme pot oferi o perspectivă asupra riscurilor generale de reglementare sau economice care pot afecta și compania.
În 2018, Parlamentul decidea introducerea în Legea sănătății a unei prevederi care să oblige casele de sănătate să contracteze cu medicii specialiști pentru posibilitatea acestora de a da bilete de trimitere, rețete și concedii medicale chiar dacă nu lucrează în spitale, clinici sau cabinete care sunt în contract cu casa de sănătate. Era modul de a încuraja tinerii medici specialiști, în principal, de a-i păstra în țară și de a asigura drepturile pacienților acestora la chestiuni absolut minimale de care ar trebui să beneficieze din calitatea de asigurat. Guvernul a decis să nu pună în aplicare voința Parlamentului, motivând, anual, că nu există bani pentru implementarea acestui lucru. Printr-un proiect recent, Ministerul Sănătății amână până dincolo de 2027 implementarea, arătând, pe lângă lipsa fondurilor, că nici măcar nu are idee câți medici specialiști ar putea fi interesați de astfel de contracte. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului ar trebui să analizeze posibilele riscuri asociate cu noile reglementări, mai ales dacă acestea influențează modul în care angajații se deplasează (pentru serviciu sau naveta), evaluând riscurile de accidente sau responsabilitatea companiei.
Din această lună, cu condiția absolvirii unui curs de instruire practică, șoferii ce dețin categoria B pot conduce și motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3. Pentru a putea conduce astfel de motociclete, șoferii nu trebuie să aibă asupra lor adeverința ce dovedește absolvirea cursului practic și nici să-și preschimbe permisul de conducere, polițiștii verificând online existența acestui drept. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea semnalelor de alarmă financiare și cu dezvoltarea strategiilor pentru a preveni riscul de insolvență, asigurând stabilitatea afacerii.
Un număr mare de companii de impact au intrat în insolvență în prima jumătate a anului, dublu față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit datelor comunicate la începutul acestei luni de CITR. Deciziile manageriale neadecvate, cum ar fi lipsa unui plan de afaceri robust și a unei strategii clare de gestionare a crizelor, de exemplu, contribuie semnificativ la declinul companiilor. Într-un interviu acordat avocatnet.ro, Mariana Boiciuc, senior partner CITR, aduce lămuriri cu privire la cauzele acestui fenomen și explică ce măsuri pot lua companiile pentru a evita insolvența, în contextul în care modificările legislative din 2022 au făcut procedura de concordat preventiv mai accesibilă și adaptată nevoilor companiilor. Citește articolul
Este util pentru a evalua riscurile financiare și operaționale asociate cu participarea la licitațiile de bunuri sechestrate, având în vedere modificările în structura taxelor și condițiile de plată, și pentru a ajusta controalele interne.
Autoritățile fiscale vor să încurajeze participarea contribuabililor la licitațiile pentru vânzarea bunurilor sechestrate prin eliminarea taxei de participare la licitație, așa cum reiese dintr-un proiect de OG inițiat recent. Astfel, numai cel ce câștigă o licitație va trebui să plătească o taxă - cea de adjudecare. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile la care se expune firma. Nerespectarea legilor privind angajarea minorilor poate duce la amenzi mari, urmăriri penale și afectarea gravă a reputației companiei.
Prestator casnic poate fi orice persoană fizică, aptă de muncă, care își dorește suplimentarea venitului prin desfășurarea de activități casnice ocazionale, în una sau mai multe gospodării, în schimbul unor bonuri valorice/tichete cu valoarea brută de 15 lei. Totuși, care sunt reglementările legale pentru persoanele care încă nu au împlinit vârsta de 18 ani, dar își doresc să presteze activități casnice înscrise în lista de activități casnice prevăzute de lege? Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile la care este expusă compania. Articolul descrie riscurile financiare și de imagine legate de scurgerile de date și subliniază necesitatea unor planuri de răspuns în caz de incident.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat unul dintre marii retaileri de pe piața autohtonă pentru încălcarea prevederilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Încălcarea pentru care compania a fost amendată a constat în aceea că datele înregistrate de camerele de supraveghere au fost redistribuite de angajați ai firmei. Citește articolul
Este responsabil cu identificarea, evaluarea și gestionarea tuturor tipurilor de riscuri pentru firmă, inclusiv cele care apar din aspectele de sustenabilitate.
Conceptul de dublă materialitate, introdus de Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate (CSRD), urmărește identificarea celor mai importante aspecte de sustenabilitate/durabilitate pentru companie și părțile interesate, precum și evaluarea impactului generat de acestea asupra mediului și societății. Citește articolul
Cazierul fiscal înregistrează abateri și amenzi, care reprezintă riscuri financiare și de reputație pentru companie. Acest departament este interesat să înțeleagă cum funcționează acest sistem pentru a identifica și gestiona mai bine riscurile legate de disciplina fiscală și financiară a firmei.
Executivul nu este de acord ca organele fiscale care omit sau refuză scoaterea faptelor din cazierul fiscal, atunci când legislația prevede că acest lucru trebuie efectuat din oficiu, să riște amendarea. Proiectul de lege inițiat în acest sens are mai multe probleme și n-ar trebui să iasă din Parlament, potrivit sursei citate. Citește articolul