Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. O impunere de TVA din oficiu, care poate veni cu penalități și dobânzi, reprezintă un risc financiar și de reputație major. Informațiile din articol ajută la înțelegerea cum pot apărea aceste riscuri și cum pot fi prevenite printr-un control intern eficient.
Mai nou, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate face impuneri rapide din oficiu la contribuabilii cu codul de TVA anulat care nu-și îndeplinesc obligațiile de taxă ce le revin. Conform procedurii date în acest sens, autoritățile se folosesc de mențiunile despre TVA din facturi și bonuri fiscale pentru a face impuneri, iar dacă acestea lipsesc, taxa se calculează prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de 19%. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legale și financiare care decurg din nerespectarea hotărârilor judecătorești legate de angajați.
Reintegrarea unui angajat în funcția deținută înainte de concediere nu necesită semnarea unui nou contract de muncă, ci presupune reluarea relației de muncă în aceleași condiții anterioare, conform hotărârii judecătorești. Procesul de reintegrare implică o serie de pași la nivel intern și luarea unei decizii care să respecte întocmai hotărârea judecătorească, existând riscuri legale în cazul nerespectării acesteia - răspunderea penală și civilă. Citește articolul
Modificările în modul de emitere și gestionare a actelor oficiale pot afecta riscurile operaționale ale unei companii, de exemplu, legate de autentificarea documentelor sau de posibile fraude. Acest departament este interesat să înțeleagă cum noile procese digitale influențează riscurile și controalele interne ale companiei.
De la începutul verii, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Sistemul a fost extins recent, permițând acum și eliberarea certificatelor de căsătorie în format digital. De asemenea, lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise în format digital a tot fost extinsă, ajungând să conțină acum aproape 2.500 de localități (față de 300 în luna iunie), potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea legilor muncii privind programul de lucru și orele suplimentare poate duce la amenzi mari și probleme de imagine, deci este important să știe cum să prevină aceste riscuri.
Deși munca în weekenduri, pe lângă cele cinci zile de lucru consecutive, nu este ceva interzis și poate apărea ca necesitate absolută din când în când, angajatorii uită sau se facă că uită de toate aspectele pe care trebuie să le aibă în vedere atât pentru a adresa această necesitate în condiții de legalitate, cât și pentru a remunera oamenii în mod corespunzător. Citește articolul
Regulamentul introduce riscuri operaționale, legale și financiare semnificative. Acest departament va analiza și gestiona riscul de neconformitate, dezvoltând strategii pentru a le minimiza și pentru a asigura controale interne eficiente.
Regulamentul Comisiei Europene 1.115/2023 privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente. Citește articolul
Cunoașterea noilor criterii de mărime ajută la evaluarea riscurilor legate de nerespectarea reglementărilor și la adaptarea controalelor interne pentru a asigura o raportare financiară corectă și completă.
Criteriile de mărime ale entităților raportoare, stabilite prin reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale, au fost actualizate oficial de Ministerul Finanțelor (MF). Modificările recente sunt pentru a transpune la noi o directivă europeană de anul trecut. Citește articolul
Nerespectarea noilor legi privind vânzarea și raportarea produselor poate aduce amenzi, pierderea licențelor sau alte probleme legale și financiare serioase pentru companie, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Un proiect de ordonanță de urgență menit să modifice legea referitoare la organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar a fost pus în dezbatere publică. Documentul impune restricții suplimentare asupra comercializării cu amănuntul a anumitor produse, cum ar fi insecticidele puternice și hormonii, din cauza creșterii numărului de accidente și intoxicații la oameni și animale. De asemenea, stabilește obligația medicilor veterinari de a raporta utilizarea antibioticelor la animale pentru a combate fenomenul de antibiorezistență. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate schimbările legislative și fiscale, precum și cu noile cerințe de raportare (ex. e-Transport), pentru a identifica riscurile potențiale pentru companie și pentru a se asigura că există controale interne adecvate.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Evaluează și reduce riscurile legate de nerespectarea legilor privind angajații, cum ar fi amenzi sau litigii, asigurându-se că procedurile interne sunt corecte.
Toți angajatorii au obligația legală de a întocmi, păstra și prezenta inspectorilor de muncă, pentru fiecare dintre salariații încadrați în muncă, un dosar personal care să conțină o serie de acte și documente obligatorii cu datele fiecărui angajat.
Citește articolulContribuie la identificarea și reducerea riscurilor legale sau operaționale care pot apărea din gestionarea incorectă a concediilor angajaților, asigurând conformitatea cu legislația muncii.
Concediul de odihnă este un drept al angajaților la care aceștia nu pot renunța și de care nu pot fi privați, fiind unul dintre elementele principale care trebuie să se regăsească în mod obligatoriu în contractul individual de muncă. În același timp, legislația muncii prevede clar că salariații care s-au întors din concediu medical pot beneficia în continuare de concediu de odihnă. Citește articolul