Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Comunicarea incorectă sau nevalidă a unei decizii de concediere poate duce la procese costisitoare și pierderi financiare pentru companie. Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legale asociate metodelor de comunicare digitală pentru a implementa proceduri care să protejeze organizația.
Relațiile de muncă se transformă continuu, iar, în același timp, se transformă și modul în care ele încep și se termină, ridicând astfel nivelul de vulnerabilitate al celor care nu reușesc ori chiar refuză să țină pasul cu aceste transformări. În speța de față, o instanță arată că utilizarea aplicației WhatsApp pentru comunicarea deciziei de concediere este aptă din punct de vedere procesual să declanșeze curgerea termenului de contestare a deciziei, dar nu în orice condiții. Citește articolul
O contabilitate incorectă sau o aplicare greșită a regulilor fiscale poate duce la riscuri financiare sau legale pentru companie. Acest articol ajută la înțelegerea modului corect de a trata aceste cheltuieli, reducând astfel riscurile și asigurând controale interne eficiente.
Detaliem astăzi ce condiții se aplică în privința deducerii cheltuielilor cu protocolul - atât în privința impozitului pe profit, cât și în privința impozitului pe venit. Citește articolul
Concedierile ilegale și nerespectarea hotărârilor judecătorești creează riscuri semnificative pentru companie, atât financiare, cât și de reputație, pe care acest departament le monitorizează.
Când se ajunge în situația în care o instanță de judecată dispune repunerea părților în situația anterioară concedierii, angajatorii nu procedează întotdeauna la respectarea hotărârii, o fac cu multă întârziere sau în condiții care nu corespund ideii de repunere în situația anterioară: de pildă, schimbă locul sau felul muncii, nivelul salarial ș.a.m.d. Citește articolul
Acest departament se asigură că sunt implementate măsuri pentru a preveni risipa și a respecta legea, reducând astfel riscurile pentru companie.
Legea impune operatorilor economici din sectorul agroalimentar, inclusiv cei din industria hotelieră și alimentația publică, să implementeze măsuri de prevenire a risipei alimentare, obligându-i să adopte cel puțin două din zece măsuri stabilite. Normele de aplicare recente detaliază măsurile specifice pentru fiecare etapă a lanțului alimentar și impun, între altele, adoptarea unui plan anual de măsuri sau comunicări anuale către angajați despre obiectivele de reducere a risipei. În plus, clienții trebuie să fie informați despre posibilitatea de a lua acasă alimentele neconsumate, fără costuri suplimentare, drept ce trebuie menționat în meniuri. Vorbim, totodată, de colectarea separată a deșeurilor alimentare, pe categorii, dar și de redirecționarea de către unitățile de alimentație publică a alimentelor către operatorii receptori sau consumatorii finali. Citește articolul
Nerespectarea termenelor de depunere a rapoartelor financiare poate duce la riscuri semnificative pentru companie, inclusiv amenzi sau probleme de imagine. Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și a reduce astfel de riscuri, asigurându-se că există controale interne pentru respectarea termenelor.
Autoritățile fiscale au clarificat recent că la calcularea termenului de depunere pentru situațiile financiare anuale se adaugă o zi la cele 150 de zile prevăzute de legislație. Această poziție vine după ani de zile în care, în preajma termenului-limită, în spațiul public au apărut interpretări diferite legate de calcularea celor 150 de zile. Ba mai mult, până și unitățile fiscale au dat interpretări diferite în comunicările lor publice. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile cu care se poate confrunta compania. Articolul arată riscurile legale și financiare majore care apar atunci când angajații lucrează informal între firme, cum ar fi amenzi mari sau probleme în caz de control.
Un contract de muncă presupune prestarea muncii pentru un singur angajator, iar angajator înseamnă o singură persoană juridică, chiar dacă asociatul/asociații deține/dețin părți sociale/acțiuni în mai multe societăți sau chiar dacă administratorul are această calitate și în cadrul altei societăți, inclusiv în situația în care acestea își desfășoară activitatea în același perimetru. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și legale care apar din cauza noilor legi despre dobânzi, mai ales pentru creditele deja acordate și riscul de pierderi din dobânzi reduse.
Legea care vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite, oficializată luna aceasta, va intra în aplicare începând din 11 noiembrie. Actul normativ aduce noutăți atât pentru instituțiile financiare non-bancare (IFN), cât și pentru consumatori, în special în ceea ce privește cesiunea de creanțe. Scopul măsurii este protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și impune limite clare dobânzilor percepute de IFN-uri. Citește articolul
O scurgere de date este un risc important pentru orice companie. Acest departament este interesat de astfel de cazuri pentru a înțelege riscurile, a evalua vulnerabilitățile și a propune soluții pentru a preveni evenimente similare și a proteja reputația și resursele firmei.
În cadrul unei investigații demarate ca urmare a unor notificări de încălcare a securității datelor, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat un operator cu o amendă în valoare de 2.000 de euro, după ce o angajată a companiei a transmis în mod eronat e-mail altei persoane decât cea vizată (un candidat aflat în proces de recrutare). Citește articolul
Acest departament este interesat de cum să prevină riscurile financiare și fiscale, cum ar fi amenzile sau inspecțiile, prin asigurarea că datele raportate sunt corecte și complete.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început oficial testarea și analiza datelor din fișierul standard de control fiscal (SAF-T), oferind contribuabililor un prim feedback asupra calității datelor raportate. Astfel, s-a trecut la o nouă etapă în implementarea SAF-T, care înseamnă verificarea corectitudinii datelor raportate, nu doar îndeplinirea obligației de raportare. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă. Articolul semnalează riscul de amenzi și de verificare din partea ANAF dacă raportarea SAF-T nu este corectă sau completă, ajutându-i să ia măsuri de prevenție și control intern.
Companiile care fie nu depun raportările SAF-T, fie le depun cu greșeli sunt notificate automat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui comunicat de presă recent. Totodată, autoritățile reamintesc ce sancțiuni se pot aplica în aceste situații, amenzile ajungând până la 5.000 lei. Citește articolul