Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat pentru că înțelegerea corectă a modului în care încetează contractele de muncă ajută la prevenirea riscurilor legale și operaționale, cum ar fi litigii sau amenzi, asigurându-se că procesele interne sunt conforme și sigure.
Contractul individual de muncă (CIM) poate înceta de drept (adică automat), ca urmare a acordului părților, la data convenită de acestea, sau ca urmare a voinței unilaterale a uneia dintre părți. Situațiile în care contractul individual de muncă al unui salariat încetează automat sunt zece la număr și sunt reglementate de legislația muncii. Citește articolul
Articolul descrie sisteme create pentru a reduce riscurile legate de taxe sau vamă în transportul de mărfuri. Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și a reduce riscurile la care este expusă compania, asigurându-se că operațiunile sunt sigure și respectă regulile.
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legale și operaționale, inclusiv cele legate de soluționarea disputelor prin arbitraj, pentru a se asigura că firma nu este expusă la litigii invalide sau la pierderi din cauza unor proceduri neconforme.
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor din Codul de procedură civilă referitoare la arbitrajul instituționalizat a fost oficializată recent, devenind obligatorie pentru toate instanțele de judecată. Documentul stabilește că entitățile reglementate de OG 26/2000 cu privire la asociații și fundații pot include în statutul lor organizarea de activități specifice arbitrajului instituționalizat doar dacă sunt autorizate în mod expres de legiuitor să exercite acest tip de arbitraj. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru a identifica și gestiona riscurile financiare sau de reputație care pot apărea dacă angajații nu înțeleg corect implicațiile fiscale ale planurilor de acțiuni.
Una dintre modalitățile prin care angajatorii își pot recompensa salariații este reprezentată de planurile de tip stock option plan. Simplu spus, vorbim de o modalitate prin care salariatul poate să primească acțiuni la compania la care lucrează, pe care le poate vinde ulterior pentru a obține un câștig. Desigur, dacă decid să-și vândă acțiunile, angajații au niște obligații fiscale de bifat, potrivit specialiștilor de la KPMG România. Citește articolul
Departamentul este interesat de identificarea și evaluarea riscurilor asociate cu utilizarea inteligenței artificiale, cum ar fi generarea de informații greșite sau discriminarea, pentru a dezvolta măsuri de control și siguranță.
Sectorul învățământului este considerat un domeniu cu risc ridicat în contextul utilizării inteligenței artificiale (AI) din mai multe motive, conform reglementărilor europene recente. Aceste motive sunt legate de potențialele impacturi asupra siguranței, sănătății și drepturilor fundamentale ale indivizilor implicați, în special elevii și profesorii. Un raport recent subliniază disparitățile în integrarea tehnologiilor digitale între regiunile Europei, precum și impactul pandemiei asupra volumului de muncă al profesorilor, care s-au confruntat cu o adaptare rapidă la noile instrumente tehnologice în condiții de stres și incertitudine. Statele trebuie să acorde însă o deosebită atenție și să prioritizeze formarea continuă a cadrelor didactice pentru a utiliza eficient AI și a reduce riscurile asociate. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale care pot apărea, cum ar fi plata incompletă a unei achiziții, ducând la pierderi de timp și costuri suplimentare prin reluarea procedurilor.
În situația în care un imobil este câștigat la licitație, dar câștigătorul refuză plata TVA-ului aferent (deși taxa trebuie achitată), procedura de executare silită trebuie reluată, atrag atenția specialiștii. Practic, e o situație în care nu se plătește prețul întreg al bunului, astfel că nu se poate încheia actul de adjudecare. Citește articolul
Acest departament urmărește riscurile financiare și operaționale ale companiei, iar înțelegerea modului în care se decontează cheltuielile legale ale angajaților ajută la evaluarea și gestionarea potențialelor costuri și situații neprevăzute.
În iulie, Statutul polițistului a fost modificat oficial, schimbările apărute atunci vizând, printre altele, și decontarea cheltuielilor de asistență juridică în cazul polițiștilor. Pentru ca noile reguli să poată fi aplicate, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat luni noi norme de aplicare a dispozițiilor privind dreptul polițistului la decontarea cheltuielilor de asistență juridică. Citește articolul
Articolul se concentrează pe reducerea riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului prin identificarea proprietarilor reali, aspect fundamental pentru gestionarea riscurilor generale ale companiei.
Anul 2027 va veni cu o trecere de la cadrul legal național privind prevenirea spălării banilor la un cadru legal european unic în materie și regulile pentru identificarea beneficiarilor reali ai firmelor se vor schimba semnificativ. În acest context, specialiștii se așteaptă la anumite dificultăți pentru companii. Citește articolul
Articolul arată cum pot fi reduse riscurile de accidente la locul de muncă prin servicii specializate, lucru esențial pentru acest departament care se ocupă cu identificarea și gestionarea pericolelor.
Conform Legii nr. 448/2006, firmele cu peste 50 de angajați sunt obligate să angajeze cel puțin 4% persoane cu dizabilități, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot opta pentru plata unor obligații fiscale către bugetul de stat sau pentru achiziționarea de produse și servicii de la unități protejate autorizate. Unitățile protejate beneficiază de diverse forme de sprijin oferite de stat și pot oferi servicii de sănătate și securitate în muncă (SSM) altor companii, care își pot compensa astfel obligațiile legale. Accesarea acestor servicii nu doar că ajută la conformitatea legală, dar și îmbunătățește condițiile de muncă și imaginea companiei, oferind totodată oportunități de optimizare a costurilor și flexibilitate în gestionarea resurselor. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, iar înțelegerea corectă a regulilor fiscale ajută la evitarea pierderilor financiare sau a problemelor legale.
După ce Ministerul Finanțelor (MF) a clarificat oficial cum se calculează termenul pentru depunerea situațiilor financiare pe 2023, firmele pentru care s-a considerat (eronat) că l-au depășit ar putea să revină la impozitul micro, potrivit Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Totuși, MF trebuie să instituie un mecanism pentru ca acest lucru să fie posibil. Citește articolul