Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament monitorizează riscurile de tot felul, inclusiv cele legate de conformitatea legală și aplicarea legilor de către instituțiile statului. Articolul semnalează potențiale incertitudini și probleme în procesul de implementare a unei legi importante, ceea ce poate indica riscuri legate de mediul juridic și de reglementare în general.
Deciziile de recalculare pe noua lege a pensiilor sunt în proces de comunicare către pensionari de pe 16 august deja, proces care va continua până pe 30 august. Recalculările se bazează pe prevederi care urmează să intre în vigoare la 1 septembrie, doar că deciziile emise înainte de acest termen produc deja efecte chiar mai înainte ca legea pe care se bazează să se aplice. Contestarea acestor decizii se poate face în instanță - contrar afirmațiilor făcute în briefingul de presă din urma ședinței de Guvern de săptămâna trecută, aceasta e singura modalitate legal recunoscută de a îndrepta conținutul lor în avantajul pensionarilor. E scris chiar în cuprinsul acestor decizii, precum și în noua lege a pensiilor. Citește articolul
Acest departament urmărește tendințele economice, cum ar fi încetinirea creșterii și eventualele riscuri de inflație sau de stagnare, pentru a identifica și a gestiona riscurile financiare și operaționale care pot afecta stabilitatea și performanța companiei.
La ultima ședință de politică monetară, Consiliul de Administrație al BNR i-a suprins pe majoritatea analiștilor cu decizia de reducerea a ratei dobânzii cheie cu 0,25 puncte procentuale, în condițiile în care inflația se menține ridicată iar prețurile au urcat în iulie, față de iunie când IPC scăzuse la 4,9%. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt identificate și gestionate riscurile (cum ar fi distracția sau perturbarea activității) și de procedurile de control intern, cum ar fi depozitarea sigură a echipamentelor sau aplicarea regulilor de conduită pentru a menține ordinea și eficiența.
Noul statut al elevului, care a fost oficializat recent, păstrează interdicția ca elevii să folosească telefoanele mobile în timpul orelor (dacă nu au acordul profesorului) și, pentru a reflecta prevederile noii legi a învățământului, stabilește că telefoanele confiscate pentru încălcarea acestei reguli vor fi returnate, la finalul cursurilor, doar către părinți sau elevii majori. În plus, noul statut al elevului prevede că același lucru se va întâmpla și în cazul nerespectării obligației de a depune telefoanele mobile, la începutul orelor, într-un spațiu special amenajat, astfel încât elevii să nu le poată folosi în timpul orelor. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice aspect care poate genera riscuri pentru companie, iar nerespectarea drepturilor angajaților, așa cum sunt ele prezentate în acest articol, poate duce la amenzi sau litigii.
Salariații care se confruntă cu situații neprevăzute legate de familie, și anume îmbolnăvirea sau accidentarea unei rude, pot absenta de la locul de muncă până la 10 zile pe an, potrivit Codului muncii, dar doar după ce-și anunță angajatorul, aceste libere urmând să fie recuperate apoi. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și operaționale legate de modul în care angajații își desfășoară activitatea în diferite locații și cum sunt informați despre aceste aspecte.
Situațiile care reclamă includerea unei clauze de mobilitate și cele în care vorbim doar de delegări pot fi ușor confundate dacă angajatorul nu are reprezentarea clară a specificului activității și frecvenței cu care se fac deplasările - și, desigur, dacă nu le comunică și angajatului la momentul negocierii și semnării contractului. Citește articolul
Acest departament vrea să se asigure că firma nu va avea probleme sau amenzi. Cunoscând obligațiile legate de eliberarea adeverințelor de vechime și a extraselor Revisal, pot crea proceduri interne care să prevină erorile și să evite riscul de sancțiuni financiare.
Cadrul legal în vigoare stabilește că angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care condițiile de muncă precare sau eventualele acțiuni de retorsiune împotriva angajaților pot crea riscuri semnificative pentru companie, inclusiv riscuri de reputație, riscuri legale și riscuri operaționale. Ei trebuie să identifice și să gestioneze aceste vulnerabilități.
În relațiile de muncă sunt cel puțin șapte milioane de întâmplări care, într-un fel sau altul, pot deveni oricând o știre; pot fi trase peste șapte milioane de semnale de alarmă în privința modului în care se desfășoară relațiile de muncă și, cu siguranță, găsim tot atâtea motive pentru semnala la nivel jurnalistic neconformități, încălcări ale drepturilor fundamentale și ale celor mai elementare norme -- însă trebuie să o facem cu responsabilitate și cu gândul la consecințele unui astfel de demers pentru cei direct implicați; pentru că ei sunt, de fapt, cei mai vulnerabili. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma evită riscurile financiare și legale. Cunoașterea regulilor de deductibilitate pentru cheltuielile auto ajută la prevenirea amenzilor fiscale și la o bună gestionare a banilor firmei.
Detaliem astăzi ce condiții se aplică în privința deducerii cheltuielilor contribuabilului cu un autovehicul - atât în privința impozitului pe profit, cât și în privința impozitului pe venit. Citește articolul
Acest departament se asigură că sistemele și procesele companiei funcționează sigur și că riscurile sunt reduse. Revocarea corectă a accesului la servicii online importante (cum ar fi depunerea declarațiilor fiscale) ajută la prevenirea accesului neautorizat și la menținerea controalelor interne eficiente.
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordinul Finanțelor 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, se stabilește procedura privind revocarea dreptului de utilizare a serviciului „Depunere declaraţii online”, existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, atât în cazul solicitării revocării acestui drept de către titularul certificatului calificat, cât și în situația în care revocarea dreptului de utilizare a serviciului se solicită de o persoană diferită de persoana pentru care acest drept a fost obţinut. Citește articolul
Neprevederea sau gestionarea greșită a cazurilor de hărțuire poate duce la riscuri mari pentru firmă, inclusiv amenzi sau afectarea reputației. Acest departament ajută la identificarea și reducerea acestor riscuri.
Printr-un proiect pus în dezbatere săptămâna trecută, se dorește modificarea metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă. Autorii propunerii de modificare sunt cei de la Ministerul Educației, care, fără să explice de ce metodologia actuală nu li se aplică instituțiilor de învățământ (li se aplică - n.red.), prezintă un text pe alocuri redundant, pe alocuri problematic. O scurtă analiză: Citește articolul