Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de operațiunile companiei care implică transportul sau deplasările angajaților, în special cele legate de conformitatea cu legislația rutieră și potențialele întreruperi de activitate.
Măsurile stabilite în această săptămână în legătură cu circulația rutieră, respectiv restituirea mai rapidă a permiselor de conducere suspendate pentru refuzul testării rapide pentru alcool sau droguri ori pentru apariția unui rezultat fals pozitiv, se aplică situațiilor apărute începând cu 29 iunie. Termenul-limită de 72 de ore pentru restituirea permiselor în cazul unor analize de sânge curate sau atunci când analizele nu apar în acest interval se împlinește chiar astăzi. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze posibilele riscuri financiare și legale pentru companie, iar o schimbare în regulile fiscale, mai ales una cu discuții despre efect retroactiv, reprezintă un risc important de gestionat.
În urma unei ordonanțe recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Guvernul ar trebui să elimine din normele Codului fiscal excepția ce permite agențiilor de turism să aplice regimul normal de TVA, nu cel special, pentru transportul de călători. Atenționarea vine de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), care solicită modificarea rapidă a legislației. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să evite riscurile care pot apărea din aplicarea greșită a regulilor, cum ar fi procesele costisitoare sau problemele de imagine, asigurând că procedurile interne sunt respectate.
Pornim de la certitudinea, precizată explicit de Codul muncii, că angajatorul dispune de prerogativa disciplinară și poate aplica sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară, însă, potrivit legii, asta înseamnă atât identificarea elementelor constitutive ale abaterii disciplinare, cât și respectarea procedurii, aici fiind și asigurarea dreptului salariaților la apărare. Nu toți angajatorii înțeleg acest din urmă aspect. Citește articolul
Acest departament este interesat de indicatorii financiari sănătoși și de structura capitalului, deoarece acestea ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare ale companiei.
Companiile de succes din România au o rentabilitate a activelor de 15%, cu 4,5 puncte procentuale peste media celorlalte companii de pe plan local, gradul de îndatorare (raportul dintre datorii și capital) este de sub 100%, față de 163% media celorlalte companii, iar valoarea medie a capitalurilor proprii este de aproape 30 de ori mai ridicată. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme care pot afecta firma. Erorile în raportarea SAF-T sau nerespectarea termenelor pot duce la amenzi sau controale din partea autorităților fiscale, reprezentând un risc pentru companie.
Ultimul termen major din calendarul implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), ce vizează micii contribuabili, se apropie rapid. Din acest motiv, afacerile mici ar trebui să înceapă deja pregătirile, nu să aștepte până în ultimul moment pentru o amânare care probabil că nu va veni, este de părere Cristina Săulescu de la Cabot TP. Citește articolul
Ajută la identificarea și evitarea situațiilor care pot provoca probleme sau procese legale pentru companie, reducând astfel riscurile.
Încadrarea la un nou loc de muncă implică o perioadă de adaptare pentru angajat și angajator deopotrivă, perioadă ce se regăsește în legislația muncii sub denumirea de perioadă de probă. Perioada de probă nu este obligatorie, ci servește testării abilităților și competențelor salariatului de către angajator și a felului în care cele două părți rezonează din punct de vedere profesional. În ce condiții poate fi considerată abuzivă încetarea contractului individual de muncă în perioada de probă? Citește articolul
Monitorizează și evaluează riscurile operaționale și financiare ce pot apărea din cauza indisponibilității șoferilor profesioniști (din cauza suspendării permisului) sau a impactului negativ asupra reputației companiei în cazul unor incidente legate de consumul de substanțe.
Șoferii care refuză testarea rapidă pentru verificarea consumului de alcool sau droguri sau care ies pozitivi la acest test trebuie să meargă la recoltare de probe, dar, până la apariția rezultatelor analizelor ori, după cum s-a stabilit recent, timp de 72 de ore de la recoltarea probelor, dacă rezultatele nu apar în acest termen, șoferii nu mai au dreptul de a mai conduce. Cu toate că termenul maxim în care șoferii pot rămâne, pe nedrept, pietoni este unul mic acum, de doar 72 de ore, există totuși situații în care planurile acestora, inclusiv cele de vacanță, pot fi date peste cap de o astfel de testare. Citește articolul
Acest departament ajută compania să identifice și să gestioneze riscurile. Prin înțelegerea noilor cerințe privind transmiterea autofacturilor în e-Factura, pot implementa controale interne care să asigure respectarea termenelor și a procedurilor, evitând astfel amenzi sau alte probleme cauzate de nerespectarea legii.
Atunci când o entitate emite autofacturi pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către sine, vorbim de o factură considerată a fi emisă în relația B2B. Clarificarea a fost introdusă recent în cadrul legal al sistemului e-Factura. Citește articolul
Funcția de audit intern este o componentă esențială a sistemului de control intern al unei companii. Acest departament este interesat de modul în care auditul intern ajută la identificarea și gestionarea riscurilor.
Firmele care vor să identifice cât mai rapid momentul de la care intervine obligația legală de a avea audit intern pot lua unele măsuri interne de monitorizare în acest sens, conform specialiștilor în domeniu. Citește articolul
Pentru a identifica și preveni riscurile legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea regulilor privind formarea profesională și timpul de lucru, protejând astfel compania de posibile amenzi sau litigii.
Formarea profesională la inițiativa angajatorului nu poate fi impusă angajatului, cu atât mai puțin atunci când acestuia i se pretinde să se formeze în timpul liber și când acesta lucrează în schimburi. În practică, poveștile privind formarea profesională plasează experiențele angajaților la extreme: fie angajatorii nu asigură formare, deși ar trebui, fie îi forțează pe angajați să urmeze cursuri de care aceștia nu sunt interesați. Citește articolul