Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli fiscale pentru PFA-uri, fie că este vorba despre propriile PFA-uri ale companiei (dacă e cazul) sau despre PFA-urile cu care colaborează, pentru a preveni posibile amenzi sau probleme.
Normele de venit pentru anul 2024 au fost publicate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acestea vizează contribuabilii care obțin venituri independente, ca PFA, din desfășurarea activităților de producție, comerț și prestări servicii pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Închirierea sau deținerea de proprietăți cu risc seismic, care pot atrage amenzi sau pot deveni inutilizabile legal, reprezintă un risc important de care trebuie să știe pentru a proteja firma de pierderi financiare sau probleme operaționale.
Din această lună, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, este interzisă închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic. Contractele de închiriere a locuințelor aflate în clădiri cu bulină roșie care sunt în vigoare vor înceta la început de februarie. Pe de altă parte, dacă un imobil este încadrat în clasa I de risc seismic, contractele de închiriere a locuințelor din acea clădire vor înceta și ele în 30 de zile de la acel moment. Citește articolul
Strategia abordează provocări majore precum scăderea natalității, îmbătrânirea populației și migrația forței de muncă, care sunt riscuri strategice ce pot afecta disponibilitatea și calitatea forței de muncă, fiind de interes pentru gestionarea riscurilor companiei.
Guvernul a aprobat la final de an Strategia Națională pentru Formarea Adulților pentru perioada 2024-2027, cu scopul general de a crește rata de participare a adulților la învățare pe parcursul vieții, capitol la care România este acum la coada clasamentului în Uniunea Europeană. Obiectivele specifice ale strategiei, care a apărut azi în Monitorul Oficial, presupun dezvoltarea competențelor verzi și digitale, urmând ca toate standardele ocupaționale să fie modificate în acord, reglementarea microcertificărilor, pilotarea contului individual de învățare, reglementarea unui plan anual de formare profesională pe care angajatorii să-l utilizeze, stimulente de formare profesională pentru angajați și angajatori, precum și implementarea unui pachet de bază de formare pentru persoanele fără/cu nivel scăzut de formare. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare care pot apărea din cauza noilor reguli de impozitare complexe.
Impozitul minim global se aplică, începând din 2024, pentru multinaționale și grupuri naționale mari, dacă rata efectivă de impozitare a profitului în România este sub 15%. Însă, chiar dacă primul termen de raportare și plată este stabilit la jumătatea anului 2026, aceste companii ar trebui să pregătească terenul încă de pe-acum, sunt de părere specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale și operaționale ale companiei, asigurându-se că prevederile din regulamentul intern sunt bine stabilite și respectate, pentru a proteja afacerea de eventuale probleme și sancțiuni cauzate de nerespectarea legilor.
Pentru că aproape în fiecare an ne confruntăm cu prevederi noi incidente în relațiile de muncă, începutul de an este un moment bun pentru a verifica dacă în regulamentul intern avem toate prevederile necesare, cerute nu doar de Codul muncii, ci și de diverse alte acte normative cu prevederi de dreptul muncii. Citește articolul
Identifică și evaluează posibilele probleme sau riscuri care pot apărea dacă acest concediu nu este gestionat corect, propunând soluții pentru a le preveni.
Din toamna anului 2022, angajații au acces la un nou tip de concediu: concediul de îngrijitor, reglementat în Codul muncii, ca urmare a transpunerii unei directive europene. După mai multe discuții, a fost clarificat că este un beneficiu plătit și, astfel, Codul a fost completat cu precizarea expresă că în zilele de concediu angajatul primește bani. În ce condiții putem acorda acest drept, ce documente trebuie aduse de angajat și până când: Citește articolul
Orice modificare a legilor care afectează activitatea firmei poate aduce noi riscuri (cum ar fi amenzi sau întreruperi de activitate), iar acest departament trebuie să le identifice și să se asigure că firma ia măsuri corecte pentru a le gestiona.
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile operaționale ale companiei. Erorile și limitările sistemului e-Factura pot duce la amenzi, întârzieri în încasarea banilor sau probleme cu furnizorii, iar acest articol îi ajută să înțeleagă aceste riscuri și să stabilească măsuri de control.
De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii au început să semnaleze diverse erori de care s-au lovit odată cu trecerea la raportarea obligatorie a tuturor facturilor din relația B2B în sistemul e-Factura. Deși reprezentanții Finanțelor au declarat că nu sunt probleme la ei, ci la contribuabili, specialiștii au venit cu o listă detaliată a erorilor raportate de utilizatorii e-Factura până acum. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Frauda este un risc major, iar articolul oferă strategii și instrumente, cum ar fi controalele interne și sistemele de avertizare, pentru a gestiona și reduce acest risc.
Deși multe organizații tind să privească incidentele de fraudă drept puțin probabile, de obicei pe baza încrederii pe care o au atât în angajați, cât și în partenerii de afaceri, realitatea este că astfel de evenimente nu pot fi anticipate și gestionate corespunzător fără o strategie de prevenție care să includă protocoale de detectare timpurie și de raportare, respectiv fără un plan solid de răspuns la incidente. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea potențialelor pericole pentru companie. Articolul subliniază că problemele cu declarațiile pot crește gradul de risc atribuit firmei, ceea ce e de interes direct pentru ei.
Declarația 406 aferentă lunii decembrie 2023, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii ianuarie 2024, conform legislației în vigoare. În același timp, termenul este valabil și pentru raportarea pentru trimestrul al patrulea din 2023. În prezent, raportarea SAF-T este obligatorie pentru firmele mari și medii. Citește articolul