Departamentul de Managementul Riscului este interesat de cazuri care arată lipsuri în respectarea legii, pentru a preveni situații similare care pot duce la amenzi, procese sau daune de imagine pentru companie.
Probabil că nu toate aspectele din Codul muncii sunt clare pentru angajatori, însă cele mai importante sunt suficient de clare și nu ar trebui să apară în practică situații în care relația de muncă să se transforme într-o nesfârșită serie de abuzuri, iar faptul că munca se prestează sub autoritatea angajatorului nu reprezintă un drept absolut al acestuia să decidă „ce și cum”. Într-un context de precaritate, unele categorii de angajați sunt predispuse să accepte condiții de muncă ce presupun zero concedii, repaus săptămânal redus și ore de muncă în plus, cu riscurile aferente asupra sănătății și capacității lor de muncă. Iar când își găsesc vocea pentru a spune „stop”, angajatorii se debarasează de ei încălcând, până la momentul final al relației de muncă, cât mai multe norme legale.
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare legate de aceste taxe noi și la implementarea unor proceduri interne pentru plata corectă.
Activele ce sunt luate în calcul pentru a determina valoarea imobilizărilor (indicatorul I) și amortizarea contabilă (indicatorul A), în cazul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) și în cazul impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), au fost stabilite recent de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Noile reguli și sisteme fiscale pot introduce riscuri operaționale și de conformitate, precum și posibile amenzi. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească controale interne pentru a le preveni.
Anul 2024 va fi marcat, cu siguranță, de digitalizarea accelerată a activității Fiscului (în principal, e-Factura). Însă contribuabilii mai trebuie să fie atenți și la alte chestiuni importante, precum noi obligații declarative, termene importante modificate temporar sau trecerea la deconturi de TVA precompletate. Citește articolul
Schimbările din reguli pot crea noi riscuri pentru afacere, cum ar fi amenzi sau pierderea autorizației. Acest departament analizează aceste riscuri și propune măsuri pentru a le evita, asigurându-se că firma este în siguranță din punct de vedere al conformității.
În ultimele zile din an, ministrul economiei și turismului a semnat un ordin prin care este completată lista documentelor necesare obținerii certificatului de clasificare pentru structurile de primire turistice. Marți, ordinul a apărut în Monitorul Oficial și prevede că atât operatorii persoane juridice, cât și persoane fizice sunt obligați să prezinte autorizațiile de construire și extrase de carte funciară. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legale și operaționale care pot apărea dacă noile reglementări nu sunt aplicate corect.
Deoarece s-a stabilit recent, prin OUG 115/2023, care conține o serie de măsuri gândite, printre altele, să reducă cheltuielile bugetare, ca aplicarea măsurii ce permite profesorilor cu o vechime în învățământ de peste 15 ani să ceară reducerea normei didactice, fără ca salariul să le fie afectat, să fie amânată până în anul școlar 2025-2026. Până atunci însă, doar profesorii cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani pot cere reducerea normei. Citește articolul
Aceste departamente sunt interesate de orice aspect care ar putea duce la riscuri financiare sau de conformitate, cum ar fi erorile în emiterea facturilor electronice care pot genera amenzi sau probleme în raportările fiscale.
De la 1 ianuarie 2024, facturile emise în relația dintre operatorii economici trebuie raportate în cinci zile lucrătoare în sistemul e-Factura. În acest context, în spațiul public au apărut deja utilizatori care au semnalat probleme cu modulul e-Factura, dar Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, spune că nu autoritățile sunt de vină pentru ele. Citește articolul
Acest departament este preocupat de lipsa de predictibilitate legislativă și de riscul de sancțiuni din partea autorităților, elemente care pot afecta stabilitatea și performanța companiei.
Regulile care guvernează mediul de afaceri din întreaga lume sunt tot mai complexe și, chiar dacă multe dintre ele au drept obiectiv final simplificarea relațiilor dintre entitățile implicate, îmbunătățirea performanțelor financiare, condiții mai bune de muncă pentru angajați și, în final, creșterea nivelului de trai pentru întreaga populație, implementarea lor este deseori provocatoare. În România, la această complexitate se adaugă schimbările frecvente ale reglementărilor cu impact în economie, în special cele care vizează impozitarea. Din aceste considerente, companiile care activează pe piața locală trebuie să acorde o atenție sporită schimbărilor din domeniul în care activează, să atragă, să perfecționeze și să rețină angajați specializați, cu ajutorul cărora să le poată implementa cu succes și timp util. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile financiare și de reputație care pot apărea din nerespectarea legilor privind simbolurile naționale și aplicarea amenzilor.
Cadrul legal al arborării drapelului României și intonării imnului național a fost modificat în 2023, când au fost stabilite reglementări menite să detalieze modul în care cetățenii trebuie să-și arate respectul pentru drapelul și imnul României. Printre altele, din iunie 2023, pe drapelul României nu mai pot fi adăugate alte inscripții și simboluri în afara celor aprobate prin lege, iar când se intonează imnul, cei prezenți fie cântă și ei, fie păstrează tăcerea. Printr-o lege oficializată marți, Parlamentul a stabilit amenzi de până la 20.000 de lei pentru cei ce încalcă interdicția de a modifica drapelul. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare și de conformitate care pot apărea din nerespectarea noilor reguli fiscale pentru persoanele fizice, aspecte relevante pentru stabilitatea companiei.
Un nou model al declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212) a fost publicat marți în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noua formă a declarației trebuie folosită în 2024 pentru declararea veniturilor independente și a taxelor aferente acestora. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma este în conformitate cu toate reglementările pentru a evita riscurile financiare sau legale. O modificare a Codului fiscal privind taxarea beneficiilor angajaților reprezintă un risc operațional și de conformitate care trebuie gestionat.
Diferenţa favorabilă dintre dobânda preferenţială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite este inclusă, mai nou, în rândul sumelor ce nu se supun taxării salariale atâta timp cât se încadrează în plafonul lunar de 33%. Până acum, aceste sume, deși neimpozabile, nu erau incluse în plafonul global. Citește articolul