Acest departament e interesat să înțeleagă riscurile legate de fraude fiscale și impactul noilor reglementări asupra controlului intern al companiei, pentru a proteja afacerea.
Taxarea inversă generalizată la TVA a revenit, în aceste zile, în discuțiile publice legate de reforma fiscală pe care autoritățile noastre trebuie s-o aplice cât mai repede pentru a păstra România în ținta de deficit bugetar de 7% pentru 2025. Cum statul are nevoie de mai mulți bani la buget, specialiștii sunt de părere că introducerea taxării inverse generalizate ar fi cea mai bună soluție pentru a „împușca” două păsări dintr-un foc - creșterea încasărilor anuale din TVA și reducerea gap-ului uriaș de TVA. Singurul impediment ar fi că e nevoie de aprobarea Comisiei Europene, dar e greu de crezut că România ar putea fi refuzată. Citește articolul
Acest departament poate învăța din articol cum deciziile greșite, bazate pe informații vechi, pot duce la procese costisitoare și probleme de imagine pentru companie, ajutând la prevenirea unor situații similare.
Relațiile de muncă sunt, prin natura lor, dinamice și supuse unor multiple provocări. Una dintre acestea, cu implicații semnificative atât pentru angajator, cât și pentru salariat, vizează modificarea contractului individual de muncă. Deși principiul de bază este cel al acordului de voință, Codul muncii prevede și excepții, printre care modificarea unilaterală a locului și felului muncii ca măsură de protecție a salariatului. O speță interesantă, în articolul de azi: Citește articolul
Reclasificarea funcției de CISO poate influența modul în care sunt evaluate și gestionate riscurile legate de securitatea informațiilor la nivelul companiei.
Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) a fost completată recent, printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial, cu aproape 20 de meserii noi, majoritatea din industria jocurilor video, dar și din domenii precum bioinformatica, vinificația sau serviciile pentru animale. Actul normativ aduce și alte modificări relevante, menite să alinieze nomenclatorul ocupațiilor la realitățile actuale ale pieței muncii. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile care pot afecta afacerea. Articolul menționează riscuri legale (amenzi, interdicții), riscuri financiare (pierderi de bani, costuri duble) și riscuri de reputație cauzate de problemele cu procesul de detașare.
Procesul obținerii formularului A1 poate dura uneori extrem de mult, ceea ce afectează grav activitatea companiilor, generând întârzieri în mobilizarea angajaților, riscuri de sancțiuni în statele europene unde se detașează și probleme financiare prin dublarea contribuțiilor. Refuzurile adesea arbitrare ale autorităților române complică și mai mult situația, în special pentru sectoare precum construcțiile, transportul și IT-ul. Comunicarea cu CNPP este marcată de dificultăți, iar companiile se confruntă cu lipsa de transparență și răspunsuri întârziate, uneori ajungându-se la rezilierea contractelor cu partenerii de afaceri. Gabriela Pleșa, expert în mobilitate globală, a discutat cu avocatnet.ro despre dificultățile întâmpinate de angajații români în obținerea formularului. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru că articolul menționează cum pot apărea probleme sau controverse la acordarea indemnizației (ex: subiectivism, lipsă de relevanță), iar ei trebuie să se asigure că există reguli clare și controale pentru a evita riscurile și a asigura corectitudinea aplicării.
Indemnizația pentru deținerea titlului științific de doctor, un subiect ce a stârnit și continuă să stârnească numeroase dezbateri în spațiul public și în mediul juridic, reprezintă, în esența sa, o formă de recunoaștere și valorizare a efortului intelectual susținut și a pregătirii profesionale de excepție. Privită dincolo de controversele generate de aplicarea sa uneori neunitară sau de plafonările succesive, această indemnizație poartă în sine un mesaj puternic: munca de înaltă calificare, bazată pe ani de studiu aprofundat și cercetare, merită și trebuie recompensată distinct. Citește articolul
Acest departament se concentrează pe identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor potențiale pentru companie. Sistemul de sesizare și gestionare a incidentelor descris în articol este un exemplu de mecanism de control intern și de management al riscurilor.
Procedura de semnalare anonimă a violenței ori a suspiciunii de consumare de droguri în școli a fost recent oficializată. Documentul pune accent pe modul în care pot fi semnalate astfel de cazuri, dar și pe protecția identității persoanei care le sesizează. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania. Informațiile despre acțiunile ANAF în combaterea fraudei fiscale online ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de conformitatea fiscală și la implementarea unor controale interne eficiente.
Formularele prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) află date despre evazioniștii din comerțul online produc deja efectele scontate, conform datelor furnizate recent redacției noastre. Astfel, în baza informațiilor din formularele D395 și F7000, care sunt depuse de intermediari, ANAF a identificat și notificat, în 2023 și 2024, mii de persoane care nu se conformaseră. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma identifică și gestionează orice risc care ar putea afecta afacerea, inclusiv riscurile legate de sănătatea angajaților și conformitatea legală.
În spațiul public românesc au prins contur și persistă cu o surprinzătoare tenacitate diverse denumiri de „sporuri” salariale care stârnesc în rândul opiniei publice deopotrivă amuzament și confuzie: „sporul de antenă”, „sporul de ecran” sau chiar „sporul de suprasolicitare neuropsihică”. Acestea sunt adesea percepute ca un fel de bani în plus la salariu, o recunoaștere pecuniară a unor riscuri mai mult sau mai puțin definite de lege. Însă, dincolo de folclor sau de știrile care le popularizează ori de opiniile unor „diverși”, realitatea juridică și, mai ales, scopul fundamental al unor astfel de compensații e adesea ignorat sau înțeles greșit. Mai problematic însă e că la înțelegerea lor greșită contribuie chiar și instituțiile statului. Citește articolul
Incertitudinea legată de programele de finanțare și discuțiile despre reforma fiscală sau reducerea cheltuielilor statului reprezintă riscuri pentru stabilitatea și planurile afacerii. Acest departament monitorizează astfel de informații pentru a identifica potențialele probleme și a pregăti compania pentru a le face față.
Perioada de depunere a cererilor de finanțare în cadrul programului Start-up Nation, ce trebuia să înceapă, teoretic, la 1 iunie 2025, a fost amânată de Ministerul Economiei fără a da explicații în acest sens. Citește articolul
Acest caz este un exemplu clar de risc operațional și legal, arătând cum anumite erori pot duce la procese și pierderi financiare, și cum pot fi prevenite prin controale interne.
Câți dintre noi nu au fost puși în situația de a semna rapid un document, poate sub presiunea momentului sau din prea multă încredere, fără a-i citi fiecare rând? În relațiile de muncă (și nu numai), o astfel de grabă sau neglijență poate avea consecințe serioase, iar o decizie recentă a Curții de Apel București ne arată cum o încetare a contractului individual de muncă (CIM) prin „acordul părților”, bazată pe o semnătură, a fost anulată datorită unei probe „surpriză”: o înregistrare audio. Dar, la fel de important, ne învață și că propria lipsă de vigilență ne poate costa, chiar și atunci când avem, parțial, dreptate. Citește articolul