avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 653 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Proiect: Limitarea consumului de combustibil al instituțiilor publice prin monitorizarea deplasărilor bugetarilor prin GPS

Acest departament este preocupat de identificarea și reducerea riscurilor, cum ar fi risipa de bani pe combustibil sau riscul de a primi amenzi mari dacă nu se respectă noile reguli, și de a implementa controale interne.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2025 | 1 | 1004 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează completarea legislației privind cheltuielile instituțiilor publice și aduce modificări modului în care autoritățile vor gestiona flotele auto proprii. Scopul inițiativei este acela de a limita consumul de combustibil la nivelul sectorului public prin introducerea unor mecanisme stricte de monitorizare și control al deplasărilor pe care le fac aceste vehicule. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Care sunt principalele etape la distribuirea dividendelor interimare

Echipa de aici trebuie să se asigure că toate etapele distribuirii dividendelor respectă regulile interne și externe, inclusiv procesul de audit, pentru a evita riscuri financiare sau legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
29 Mai 2025 | 2520 | Timp de citire: 2 min.

Dividendele pot fi distribuite atât anual, cât și trimestrial, conform legislației în vigoare, dacă firmele au un profit ce poate fi împărțit asociaților sau acționarilor. În acest sens, specialiștii au reamintit principalele etape de urmat la distribuirea dividendelor interimare, procedura putând fi urmată numai după finalul unui trimestru din anul în curs. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportările Intrastat 2025: Ce praguri se aplică anul acesta și cum se fac raportările

Acest departament este interesat de noile praguri și proceduri pentru a se asigura că riscurile de neconformitate cu obligațiile de raportare sunt identificate și gestionate corect.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
29 Mai 2025 | 1135 | Timp de citire: 4 min.

Ca o regulă generală, important de precizat este faptul că, în anul 2025, toate companiile care efectuează schimburi de bunuri intracomunitare cu alți membri ai Uniunii Europene trebuie să completeze o declarație Intrastat. Totuși, anumite companii sunt exceptate, dacă volumul lor de schimburi intracomunitare nu depășește un prag specific stabilit de fiecare stat membru al UE pentru fiecare an. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cadastrare gratuită 2025: Cum decurge procesul de înregistrare a tuturor proprietăților din România

Acest departament este interesat de progresul cadastrării proprietăților la nivel național, deoarece o evidență neclară a proprietății poate crea riscuri (ex: litigii, evaluări incorecte), iar informațiile precise ajută la prevenirea acestor probleme.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 Mai 2025 | 7 | 18318 | Timp de citire: 2 min.

Prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), autoritățile își propun ca toate terenurile și clădirile din țara noastră să fie cadastrate gratuit. Potrivit Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), în momentul de față, activitatea de cadastrare gratuită din cadrul PNCCF se desfășoară în mii de localități din țara noastră, iar aproximativ 65% dintre imobilele din România au fost cadastrate deja. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Atenție la semnarea digitală a documentelor încărcate pentru a dobândi acces la registrul de angajator

Cunoașterea procedurilor corecte de acces la registrul de angajator ajută la prevenirea erorilor sau a nerespectării legii, reducând astfel riscurile legale și operaționale pentru companie.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
29 Mai 2025 | 7887 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când legea impune încărcarea unor documente de către împuternicit sau reprezentantul legal pentru a dobândi accesul la registrul de angajator în Reges-Online este o cerință imperativă ca acele documente să aibă semnătură digitală pentru cerificarea conformității cu originalul - altfel, accesul va fi respins. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Timpul de muncă și timpul de odihnă, de la A la Z

Pauzele și repausurile zilnice și săptămânale – respirația necesară în ritmul muncii

Evaluează riscurile legale și financiare care pot apărea dacă nu sunt respectate legile privind timpul de odihnă al angajaților.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Mai 2025 | 1898 | Timp de citire: 4 min.

Fără pauze adecvate și perioade de repaus, sustenabilitatea efortului în muncă și sănătatea salariaților ar fi compromise, iar Codul muncii reglementează clar aceste perioade esențiale de refacere a capacității de muncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Contractul de închiriere a unei locuințe în 2025: Ce trebuie să știe proprietarii și chiriașii, inclusiv despre cine suportă anumite cheltuieli

Ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale sau financiare care pot apărea din nerespectarea termenilor contractelor de închiriere sau din litigii privind obligațiile părților.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Mai 2025 | 7666 | Timp de citire: 3 min.

Închirierea bunurilor, fie ele mobile sau imobile, este reglementată prin Codul civil. Astfel, acest act normativ stabilește o serie de detalii privind închirierea, inclusiv plata acesteia, durata maximă, obligațiile părților sau în sarcina cui cad reparațiile, dacă este vorba despre închirierea unei locuințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Doar 70% din profit poate fi acoperit cu pierderi reportate, iar 30% este impozabil. Mulți au înțeles greșit noile reguli, atenționează specialiștii

Departamentul de management al riscului se asigură că firma este pregătită pentru imprevizibil și respectă regulile. Schimbările la calculul taxelor pot duce la riscuri financiare sau amenzi dacă nu sunt înțelese și aplicate corect, deci este important să știe despre aceste noi reguli pentru a le gestiona din timp.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Mai 2025 | 6551 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care, începând cu 2024, regulile recuperării pierderilor de către plătitorii de impozit pe profit s-au schimbat destul de mult, specialiștii atrag atenția asupra înțelegerii corecte a noilor prevederi. Impozitul pe profitul din 2024 se declară și achită, de către firme, până la 25 iunie 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Restructurări ale afacerilor: Avem sau nu implicații semnificative din perspectiva prețurilor de transfer?

Acest departament este important pentru că articolul arată cum să identifici și să previi riscurile financiare și legale care pot apărea atunci când compania se reorganizează, mai ales în legătură cu taxele.

PwC România în Taxe și impozite
28 Mai 2025 | 478 | Timp de citire: 4 min.

Potrivit ultimului sondaj PwC Global Annual CEO, printre cele mai mari provocări pentru mediul de afaceri local identificate de directorii executivi din România se numără conflictele geopolitice, inflația preturilor și lipsa forței de muncă. Patru din zece dintre directorii executivi români prevăd că, fără ajustări semnificative ale operațiunilor, afacerile lor nu vor fi viabile în următorii zece ani. Acest lucru subliniază nevoia urgentă de a regândi modelele de afaceri atât în vederea optimizării costurilor, cât și pentru menținerea activității pe termen lung. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Băncile românești și-au aliniat rapoartele de sustenabilitate la CSRD și au ca teme prioritare schimbările climatice și forța de muncă proprie 

Articolul subliniază importanța atenuării riscurilor emergente legate de schimbările climatice și perfecționarea metodologiilor privind riscurile climatice, precum și aspecte de guvernanță legate de corupție, toate fiind de interes crucial pentru managementul riscului.

EY Romania în Contabil și fiscal
28 Mai 2025 | 587 | Timp de citire: 4 min.

EY a analizat primul val de rapoarte de sustenabilitate conforme cu Directiva CSRD („Corporate Sustainability Reporting Directive”), emise de un eșantion de șapte dintre cele mai mari bănci din România. Principalele observații au relevat că schimbările climatice sunt recunoscute universal ca reprezentând un aspect semnificativ, alături de propria forță de muncă, 100% dintre bănci indicând această temă drept prioritară. Acest consens general subliniază stringența elaborării unor strategii concrete de către bănci, care să se alinieze obiectivelor globale în materie de sustenabilitate și să sporească reziliența față de riscurile climatice. Citește articolul