Acest departament se ocupă de identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Ei ar fi interesați de modul corect de înregistrare și justificare a cheltuielilor cu teambuilding-urile, pentru a evita amenzi sau probleme cu autoritățile fiscale.
Teambuilding-ul reprezintă o modalitate de interacțiune între persoanele care lucrează într-o organizație și un proces gândit să îmbunătățeasca relațiile și raporturile dintre membrii unui grup. Este o practică din ce in ce mai răspândită din dorința de a crește motivarea și retenția angajaților. Ca orice alte cheltuieli ale companiei, și aici vorbim despre un regim fiscal aplicabil de la caz la caz: „de ce organizăm teambuildingul” este întrebarea esențială la care trebuie să răspundem pentru a putea încadra corect cheltuiala. Dar ce documente trebuie să avem pentru a nu avea probleme cu organul fiscal? Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a identifica și gestiona riscurile asociate cu o clasificare incorectă a ocupațiilor, asigurând că operațiunile sunt conforme cu reglementările și că există un control intern adecvat.
O nouă modificare a Clasificării ocupaţiilor din România (COR) a fost oficializată azi, opt noi ocupații fiind înscrise în listă și alte două deja existente fiind modificate. Citește articolul
Un departament de risc este interesat de orice lipsă de claritate în legi sau de programe guvernamentale prost definite, deoarece acestea pot crea incertitudine și riscuri pentru operațiunile companiei.
La Ministerul Familiei vedem în dezbatere două proiecte de hotărâri pentru două programe intitulate „Concursul național de proiecte pentru familii” și „Cardul Familiilor Numeroase”. Propunerile sunt vagi și nu oferă detalii despre implementare sau finanțare, reflectând o abordare amatoristică asupra modului de redactare a unor acte normative ce, în final, vor presupune un micuț efort bugetar. Într-una, ministerul vrea să acorde reduceri în diverse domenii familiilor cu mulți copii, dar nu-și dă seama că din schemă lipsește un actor esențial. În cealaltă, se admite faptul că nu există specialiști în politici sociale angajați de stat, așa că e necesară acordarea de fonduri unor ONG-uri sau unități de cult care ar putea să știe mai bine ce e de făcut pentru familiile din România. Citește articolul
Stresul ridicat al angajaților, chiar și cel provenit din viața personală, poate duce la scăderea productivității, absenteism sau epuizare, ceea ce reprezintă un risc pentru buna funcționare a companiei. Departamentul de Managementul Riscului este interesat să identifice și să găsească soluții pentru a reduce astfel de riscuri care pot afecta performanța generală și continuitatea afacerii.
Copii liniștiți? „O utopie! Un vis frumos! Când copilul e liniștit, sigur e ceva în neregulă cu el”, ar spune unii. Și au dreptate. Parțial. E natural ca un copil să fie vocal, să exploreze, să facă boacăne, să plângă, să ceară, să se revolte. Dar când temperamentul și moștenirea genetică favorizează comportamente „efervescente”, iar cel mic devine greu de gestionat, părinții ajung să se întrebe cu ce au greșit de au un copil veșnic agitat/ nemulțumit/ tensionat. Iar frustrarea lor crește când văd în jur, în alte familii, copii liniștiți, cooperanți și care se adaptează ușor la situații noi. Și se întreabă, pe bună dreptate, ce e de făcut. Citește articolul
Trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de transparență salarială și de egalitate, asigurându-se că există controale interne eficiente care previn discriminarea și posibilele sancțiuni legale sau reputaționale.
Chiar și după ce directiva europeană privind transparența salarială va fi transpusă, diferențe salariale vor putea exista între cei care ocupă același post. Salariul, primele și orice alte elemente ale remunerației vor putea să difere între salariați, atâta timp cât nu au la bază criterii de discriminare. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile legate de comportamentul angajaților și de posibilele conflicte de muncă, ajutând la implementarea unor controale interne pentru a le preveni și a proteja reputația companiei.
Chiar dacă nu se află în mod efectiv la locul de muncă, adică în spațiul unde își desfășoară în mod normal activitatea, lucrătorul poate fi tras la răspundere pentru o faptă în legătură cu munca și prin care a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau colectiv de muncă aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de conformitatea fiscală, cum ar fi riscul de fraudă TVA, amenzile în cazul controalelor fiscale și necesitatea unei documentații corecte pentru a evita problemele.
Ne apropiem cu pași repezi de mijlocul anului 2023 și deja putem spune că s-au strâns o multitudine de informații noi pe tema TVA-ului. Avem mai multe schimbări legislative oficiale și acestea nu vor fi singurele de care am putea auzi până la finalul anului. În același timp, specialiștii ne-au informat despre tot felul de chestiuni de avut în vedere la controalele fiscale, iar autoritățile au adus în discuție câteva dintre planurile de digitalizare ce vizează, într-un fel sau altul, domeniul TVA-ului. Iată imaginea de ansamblu pe care ne-am format-o după evenimentele lunilor recente. Citește articolul
Orice modificare fiscală poate introduce noi riscuri financiare sau operaționale pentru companie, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja afacerea.
Modificarea Codului fiscal este propusă din nou, printr-un proiect legislativ aflat de puțină vreme în dezbaterea senatorilor, astfel încât lista produselor pentru care se aplică o cotă redusă a taxei pe valoarea adăugată (TVA) să se extindă. Mai exact, pentru băuturile pe bază de plante, de pildă, cele pe bază de soia, să se aplice, de anul viitor, o cotă de TVA de 9%. Măsura ar veni în sprijinul celor ce au diverse alergii sau intoleranțe alimentare. Citește articolul
Identifică și evaluează pericolele legale și financiare care pot apărea din contracte neconforme, ajutând compania să se protejeze de pierderi neașteptate.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, joi, într-o cauză ce vizează clauzele abuzive, că în contextul anulării în totalitate a unui contract de împrumut ipotecar pentru motivul că acesta nu poate continua să existe după eliminarea clauzelor abuzive, consumatorul are dreptul să solicite instituției de credit o compensație care să depășească rambursarea ratelor lunare plătite și a costurilor suportate pentru executarea acestui contract, precum și plata dobânzilor de întârziere la rata legală de la data punerii în întârziere. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile care pot apărea dacă prevederile contractului colectiv de muncă nu sunt respectate sau dacă angajații nu sunt corect informați, asigurând că există reguli interne pentru a preveni astfel de situații.
Părțile au reușit să cadă la învoială, au decis asupra formei finale a contractului colectiv de muncă (CCM) și acesta a fost înregistrat așa cum prevede legea. Ce urmează, se întreabă un angajator? „Îl aduc la cunoștință angajaților, semnează că l-au citit, fac acte adiționale? Dar în privința noilor angajați?” Citește articolul