avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 655 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Comercianții și prestatorii n-au voie să facă încasări sau plăți în valută, în cadrul activității lor. Există, însă, unele excepții

Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea regulilor privind plățile în valută și să se asigure că există controale interne pentru a preveni problemele.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Iunie 2023 | 9241 | Timp de citire: 2 min.

Comercianții de produse și prestatorii de servicii din România trebuie să facă plăți, încasări și transferuri numai în lei, conform legislației în vigoare. Asta înseamnă că aceștia n-au voie să deruleze operațiuni în valută decât în anumite situații prevăzute în mod expres. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea litigiilor – un pas înainte pentru sistemul judiciar sau o provocare pentru consilierii juridici?

Articolul subliniază importanța tehnologiei în evaluarea, monitorizarea și raportarea riscurilor asociate litigiilor, informații vitale pentru departamentul de management al riscului, ajutând la o mai bună anticipare și gestionare a potențialelor probleme.

Reff și Asociații în Mediul juridic
23 Iunie 2023 | 2107 | Timp de citire: 5 min.

În ultimii ani, tehnologia a revoluționat multe domenii, iar activitatea juridică nu face excepție, fie că vorbim de guvernanța corporativă, de automatizarea fluxului de contractare, de managementul echipelor sau chiar de zona de litigii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
ABC-ul sediilor fixe și permanente

Legătura dintre sediul permanent și prețurile de transfer - nouă chestiuni importante de reținut

Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania. Articolul avertizează despre riscurile fiscale semnificative de a fi încadrat ca sediu permanent și oferă perspective despre cum să gestionezi aceste riscuri.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Iunie 2023 | 1940 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci aspecte esențiale despre demisie și greșelile pe care le fac angajatorul și lucrătorul în cazul ei

Ajută la identificarea și evitarea situațiilor riscante (cum ar fi amenzile sau procesele legale) care pot apărea dacă demisiile nu sunt procesate corect, asigurând că firma respectă regulile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Iunie 2023 | 5052 | Timp de citire: 4 min.

Demisia nu implică un formalism excesiv pentru angajat, dar nici nu poate fi făcută în mod verbal sau neasumată prin semnătură. De celalaltă parte, angajatorii uită frecvent că demisia este un act unilateral și că nu se pune problema de a-și da vreun acord sau că refuzul de a o înregistra echivalează cu inexistența demisiei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe persoanele juridice și fizice despre amenzile contravenționale ce le pot fi aplicate de autoritățile statului

Acest departament se ocupă cu identificarea situațiilor neplăcute care pot afecta firma, cum ar fi primirea de amenzi. Articolul îi ajută să înțeleagă riscurile și să creeze reguli interne pentru a preveni apariția acestor probleme.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Iunie 2023 | 5166 | Timp de citire: 5 min.

Expunem astăzi principalele aspecte juridice pe care ar trebui să le aibă în vedere persoanele fizice și persoanele juridice în privința aplicării amenzilor contravenționale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

A început oferta publică de acțiuni ale Hidroelectrica, cea mai mare derulată vreodată în România. Context și detalii

Discuția despre succesul companiei și problemele din trecut cu gestionarea fondurilor arată importanța controlului intern și a managementului riscului pentru a evita pierderi sau situații neplăcute.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
23 Iunie 2023 | 2095 | Timp de citire: 2 min.

Cea mai mare ofertă publică de acțiuni a României, cea a pachetului deținut de Fondul Proprietatea (FP) la Hidroelectrica, una dintre puținele companii românești de talie europeană considerabilă, a început vineri 23 iunie. Este de așteptat ca FP să obțină între 7,33 și 8,74 de miliarde de lei pentru pachetul de 17,34% din acțiunile companiei scos la vânzare inițial, în funcție de prețul final la care se va adjudeca oferta, potrivit prospectului acesteia, publicat joi noapte. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

România are peste 2 miliarde de metri cubi de gaze în depozite

Fluctuațiile în aprovizionarea cu energie și lansarea unor proiecte majore precum Neptun Deep sau schemele de ajutor guvernamentale pot introduce noi riscuri sau pot diminua riscuri existente pentru afaceri. Departamentul de management al riscului trebuie să evalueze și să planifice răspunsuri la aceste schimbări.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
23 Iunie 2023 | 996 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Amendarea unei firme pentru importarea unei cantități mai mari de mărfuri decât cea declarată, în acord cu legislația UE

Acest departament analizează riscurile financiare și operaționale. Nerespectarea regulilor vamale poate duce la amenzi mari, confiscarea mărfurilor sau blocarea importurilor, toate acestea fiind riscuri importante pentru afacere.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Iunie 2023 | 1575 | Timp de citire: 3 min.

Dacă o companie își dă seama, ulterior importului, că a primit o cantitate de mărfuri mai mare decât cea declarată vameșilor, aceasta poate fi sancționată de autoritățile de la noi. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), amendarea într-o asemenea situație este conformă cu legislația UE. Practic, firma este obligată să facă o nouă declarație vamală pentru cantitatea suplimentară de mărfuri, deoarece modificarea declarației inițiale nu este permisă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Controale ANAF

CCR: Anularea unui act fiscal emis după încălcarea procedurilor, doar dacă se dovedește un prejudiciu, este constituțională

Acest departament trebuie să înțeleagă cum deciziile fiscale pot fi contestate și anulate, în special în cazul unor abuzuri procedurale sau nereguli. Informația ajută la evaluarea riscurilor financiare și legale și la stabilirea unor controale interne eficiente pentru a preveni sau gestiona astfel de situații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Iunie 2023 | 1 | 2107 | Timp de citire: 3 min.

Regula ce stabilește că anularea actelor fiscale emise după încălcarea procedurilor este posibilă doar dacă firmele vizate dovedesc că au suferit un prejudiciu este constituțională. Așa reiese dintr-o decizie recent oficializată, de Curtea Constituțională a României (CCR), cu privire la controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, firmele nu pot obține anularea actelor fiscale pentru nereguli procedurale lipsite de prejudicii, dar asta nu înseamnă că se încalcă accesul la justiție și dreptul la apărare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci ani mai târziu, angajatorii încă nu au înțeles diferența între muncă la domiciliu și telemuncă. De ce e importantă încadrarea corectă a raportului

Prezentarea detaliată a cerințelor legale și a implicațiilor financiare (amenzi, cheltuieli) ale muncii la distanță ajută la identificarea, evaluarea și mitigarea riscurilor operaționale și de conformitate asociate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iunie 2023 | 3820 | Timp de citire: 3 min.

De peste cinci ani este reglementată oficial telemunca, în continuare există interpretări eronate cu privire la modul în care ar trebui încadrat un contract de muncă și cea mai frecventă confuzie este între telemuncă și munca la domiciliu. Chiar dacă pentru mulți, poate cei mai mulți dintre cei ce lucrează în telemuncă locul muncii este chiar domiciliul lor, atâta timp cât utilizează tehnologia informației și comunicațiilor, cum ar fi un laptop, o tabletă sau chiar un telefon inteligent, avem un contract de telemuncă, iar nu muncă la domiciliu. Citește articolul