Departamentul identifică și evaluează riscurile operaționale. Incidente rutiere grave sau încălcări ale legii de către angajați pot afecta reputația și stabilitatea financiară a companiei, deci cunoașterea acestor reguli este importantă pentru a minimiza astfel de riscuri.
Prin recentele modificări aduse Codului Rutier, permisul de conducere va putea fi retras de Poliția Rutieră în cazurile în care șoferul refuză testarea privind alcoolemia sau prezența substanțelor psihoactive în organism. De la cazurile în care se poate retrage un carnet auto și până la procedura de aplicare a acestei măsuri, schimbările intrate în vigoare la 17 februarie 2023 sunt un must know pentru orice șofer. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele probleme sau riscuri care pot apărea din colectarea și păstrarea unor date personale sensibile și se asigură că există proceduri pentru a preveni aceste riscuri.
Concediul de îngrijitor, care poate fi acordat pentru a oferi îngrijire sau sprijin unei rude sau unei persoane din aceeași gospodărie care are probleme medicale grave, este unul dintre cele mai recente beneficii aduse angajaților din România. În condițiile cerute de lege, acordarea concediului e obligatorie pentru angajatori, dar dincolo de obligația de dreptul muncii, avem și o serie de obligații ce țin de prelucrarea datelor personale. Astfel, a devenit necesar ca angajatorii să colecteze anumite informații, inclusiv date cu caracter personal, nu doar despre propriul angajat, ci și despre persoane care nu au nicio legătură cu organizația respectivă și să respecte întregul cadru de conformitate pentru protecția datelor personale prelucrate. Pentru respectarea legislației privind protecția datelor în cazul acordării concediului de îngrijitor este necesar ca angajatorii să stabilească temeiul juridic al prelucrării, să fie transparenți prin informarea persoanelor ale căror date sunt prelucrate și să se asigure că datele sunt gestionate în condiții de confidențialitate și siguranță. Citește articolul
Pentru a evalua și gestiona riscurile legate de conformitatea cu noile reglementări de finanțare și implementare a proiectelor de reabilitare, asigurându-se că fondurile sunt utilizate corect.
În a doua jumătate a lui 2022, legislația privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe a fost modificată semnificativ, stabilindu-se atunci extinderea listei de activități de reabilitare termică a blocurilor, dar și că reabilitarea va implica mai puțini bani de la asociațiile de proprietari. În plus, asociațiile trebuie să știe că sunt mai multe surse de finanțare a activităților de reabilitare termică a blocurilor. Citește articolul
Pentru a se asigura că există procese corecte pentru gestionarea datelor și raportarea acestor beneficii, reducând riscul ca firma să nu respecte legile sau să aibă erori care pot duce la probleme.
Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul
Este important pentru acest departament să înțeleagă riscurile financiare, cum ar fi amenzile sau taxele suplimentare care pot apărea dacă bacșișul nu este gestionat corect, și să pună la punct proceduri pentru a preveni aceste riscuri.
Din 1 ianuarie 2023, fiscalizarea bacșișului a devenit obligatorie pentru localurile din România. Însă, la fel ca alte măsuri date pe repede-nainte, nici aceasta nu duce lipsă de neclarități în practică. Prin urmare, în acest articol am adunat la un loc principalele aspecte relevante prevăzute de Legea bacșișului, dar și opiniile specialiștilor și ale autorităților legate de aplicarea sa. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale, iar cunoașterea modului în care se aplică regulile de circulație, mai ales la granițe, ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de transportul angajaților sau mărfurilor.
Alături de polițiștii rutieri, și cei de frontieră pot aplica, în anumite situații, sancțiuni în cazul în care constată contravenții la legislația circulației pe drumurile publice, potrivit Codului rutier. Pentru ca această prevedere să fie aplicabilă și în practică, recent a fost modificat regulamentul Codului rutier, astfel încât și polițiștii de frontieră să poată face verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate șoferilor. Citește articolul
Acest departament evaluează și minimizează riscurile legale și operaționale care pot apărea dacă angajatorul nu aplică corect legislația muncii în situațiile de criză, protejând compania de posibile litigii sau daune de imagine.
Oricare ar fi „nevoia specială” a angajatorului, ideea suspendării contractului de muncă și a punerii „pe liber” a angajaților o perioadă de timp, fără un venit pentru aceștia din urmă, nu este permisă de Codul muncii din România. Deși angajatorii se pot regăsi oricând, obiectiv vorbind, în situația de a reduce volumul de activitate sau de a întrerupe cu totul activitatea, salariații sunt protejați de legea română. În funcție de situația în care se află, de cât estimează că va dura, angajatorul are la dispoziție nu una, ci mai multe măsuri legale.
Identificarea, evaluarea și managementul riscurilor legate de dezastre naturale (cutremure), dezvoltarea strategiilor de atenuare a impactului și planificarea continuității afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta stabilitatea și performanța firmei. Incertitudinea privind interpretarea legilor fiscale și dificultatea de a obține sfaturi oficiale reprezintă un risc important de neconformitate, care poate duce la pierderi financiare sau la deteriorarea reputației.
În octombrie 2021, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu o nouă procedură de îndrumare a contribuabililor prin care s-a „retras” din procesul de clarificare a problemelor generale de interpretare și aplicare a legislației fiscale, atrage atenția, într-un document recent, Uniunea Profesiilor Liberale din România (UPLR). În același timp, structurile teritoriale ale autorităților, care au rămas să se ocupe de îndrumarea fiscală, n-au mai fost „competente” să dea soluții pentru spețele cu caracter general. Rezultatul? A devenit din ce în ce mai greu, atât pentru profesioniști, cât și pentru contribuabili, să obțină clarificări, fapt ce se traduce prin reale dificultăți în conformarea la declarare și plată. Citește articolul
Înțelegerea modificărilor de termene pentru obligațiile fiscale ajută la gestionarea riscurilor financiare și la asigurarea că firma respectă toate obligațiile pentru a evita penalizările sau alte probleme neprevăzute.
Nu doar companiile, ci și ONG-urile beneficiază temporar de o perioadă mai lungă decât de obicei pentru a declara și a plăti la stat impozitul pe profit, conform legislației în vigoare. Citește articolul