Pentru a identifica și evalua riscurile operaționale și de reputație asociate cu politicile de utilizare ale platformelor online, riscurile geopolitice legate de controlul guvernamental asupra informației și riscurile strategice pe termen lung generate de avansul tehnologic global.
Trei întâmplări interesante ce, la prima vedere, par din lumi diferite, ar putea fi piese ale unui puzzle mai mare, care să ne intereseze pe toți. Iată de ce spun asta. Mai întâi, întâmplările: Citește articolul
Pentru acest departament este important să înțeleagă riscurile care pot apărea din cauza mașinilor abandonate pe proprietatea companiei. Cunoașterea procedurilor de ridicare ajută la prevenirea problemelor și la menținerea controlului asupra bunurilor și operațiunilor.
Noi norme metodologice sunt aplicabile, de vineri, vehiculelor fără stăpân și vehiculelor abandonate. Hotărârea prin care au fost introduse noile norme stabilește și care sunt indiciile sau aspectele de care se ține cont atunci când se stabilește că un vehicul este fără stăpân sau abandonat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care o evaluare eficientă a performanței angajaților contribuie la identificarea și gestionarea riscurilor legate de performanța slabă și la asigurarea respectării procedurilor interne.
Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se realizează în conformitate cu prevederile Codului Administrativ și ale Metodologiei prevăzute în Anexa 6 a acestuia. Procesul de evaluare, care are loc în perioada 1 ianuarie - 31 martie, constă în stabilirea obiectivelor și a criteriilor de evaluare, comunicarea clară a așteptărilor, completarea raportului de evaluare, interviul și contrasemnarea, ulterior aprobarea documentului de către superiorul ierarhic, în general, urmată de posibilitatea de contestare a calificativului obținut de către funcționar. Acest proces are ca scop asigurarea calității serviciilor publice și îmbunătățirea eficienței administrației. Citește articolul
Acest departament vrea să știe ce potențiale probleme financiare sau legale ar putea apărea pentru firmă, cum ar fi amenzi sau taxe suplimentare, dacă anumite reguli nu sunt respectate. Articolul prezintă exact astfel de riscuri, legate de nerespectarea obligațiilor fiscale, care pot afecta stabilitatea financiară și reputația companiei.
În urma inspecțiilor fiscale finalizate în ianuarie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unei persoane fizice care, deși vindea constant mașini second hand, nu achitase TVA-ul aferent tranzacțiilor după ce depășise plafonul de scutire. Astfel, persoana respectivă a fost obligată să achite taxa retroactiv pentru perioada iulie 2016 - decembrie 2020. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica și a reduce pericolele care pot afecta firma. Articolul le arată un risc major (recalificarea fiscală) și cum pot să-l gestioneze sau să-l elimine, asigurând o funcționare mai sigură a companiei.
Una dintre situațiile în care există un risc foarte mare de recalificare, în eventualitatea unui control fiscal, este cea în care o companie are o dublă colaborare cu aceeași persoană, atrag atenția specialiștii. Adică o persoană este, concomitent, salariat și prestator de servicii ca PFA sau ca microîntreprindere, ambele activități fiind în interesul aceleiași companii. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece modificările în modul în care statul recuperează datoriile fiscale pot crea noi riscuri pentru companie sau pot schimba riscurile existente. Ei trebuie să înțeleagă aceste schimbări pentru a proteja firma de probleme financiare sau legale neașteptate.
Deși abia a fost modificat în ultimele zile ale anului trecut, Codul de procedură fiscală ar urma să fie modificat din nou de autorități, conform unor declarații recente ale șefului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta n-a intrat prea mult în detalii, spunând doar că e vorba de modificări ce țin de executarea silită. Citește articolul
Acest departament folosește listele pentru a identifica și evalua riscurile financiare și de reputație ale companiei, în special când colaborează cu parteneri din țări considerate periculoase pentru spălarea banilor sau evaziune fiscală. Ei se asigură că există controale interne pentru a reduce aceste riscuri.
În februarie 2023 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze și să elimine riscurile ca firma să nu respecte legislația muncii privind timpul de odihnă, pentru a evita amenzi sau alte probleme.
Repausul zilnic și repausul săptămânal sunt două drepturi distincte ale salariaților, astfel că angajatorii n-au voie să-l includă pe primul în al doilea atunci când repausul zilnic este urmat de repausul săptămânal, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Ba mai mult, această regulă trebuie respectată chiar dacă legislația națională prevede o perioadă de repaus săptămânal mai mare decât cea stabilită prin legislația europeană. Citește articolul
Este important pentru acest departament să cunoască procedurile de contestare a deciziilor fiscale pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și reputaționale ale companiei, asigurându-se că se iau măsuri corecte.
Una dintre obligațiile ce se impun a fi respectate în vederea atacării actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale presupune parcurgerea în mod obligatoriu a unei proceduri prealabile, în fața organului fiscal local ce a emis actul respectiv. Astfel, firma care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ-fiscal, trebuie să solicite, în scris, organului fiscal local emitent revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. De reținut este faptul că plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există. Dacă în urma deciziei de soluționare a contestației firma este în continuare nemulțumită, aceasta se poate adresa instanței de contencios administrativ competente. Acțiunile în contencios pot fi utile în mai multe situații, inclusiv atunci când e vorba de taxe și impozite locale. Citește articolul
Neaplicarea corectă a legislației privind tichetele de masă și compensarea orelor suplimentare poate duce la amenzi sau litigii, reprezentând un risc pentru companie. Acest departament folosește astfel de informații pentru a identifica și reduce riscurile legale și financiare.
Compensarea muncii suplimentare prin acordarea de timp liber corespunzător rămâne, oricum s-ar dori interpretarea noului model-cadru al contractului individual de muncă (CIM), regula generală, iar acordarea sporului reprezintă, în continuare, excepția de la această regulă. Angajatul poate cumula luna aceasta opt ore suplimentare și beneficia, astfel, luna viitoare, de o zi liberă întru compensarea acelor opt ore de muncă suplimentară. Pentru acea zi liberă, are angajatul dreptul la tichet de masă, având în vedere că ne raportăm, în general, la ideea de acordare per zi lucrătoare? Citește articolul