Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Situația descrisă, de anulare a unui contract de muncă deja semnat, reprezintă un risc reputațional și financiar pentru companie, putând duce la litigii și despăgubiri. Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a identifica și gestiona astfel de riscuri și pentru a implementa controale interne eficiente în procesul de angajare.
Înainte de debutul raportului de muncă, noul angajator îi spune candidatului recrutat, căruia deja i-a dat contractul să-l semneze, că nu-l mai poate primi la muncă - motive subiecte sau obiective, pentru angajat acest aspect e irelevant, el fiind prejudiciat de cele mai multe ori, cu atât mai mult când deja demisionase de la fostul loc de muncă. Am discutat cu un specialist în relații de muncă despre tipicitatea înțelegerii dintre părți aici și de ce e important ca angajatul să primească de la angajator un contract semnat de către acesta din urmă, dar și că astfel de situații, deși nu pot fi evitate cu totul, pot fi gestionate tot în beneficiul angajatului, într-un final. Vorbim aici nu doar despre o problemă de moralitate, uneori, ci și de legalitate. Citește articolul
Evitarea insolvenței sau falimentului este cel mai important risc pentru o companie. Acest departament este interesat de un instrument precum concordatul preventiv, care permite gestionarea și reducerea riscurilor financiare majore, înainte ca situația să devină critică.
Reducerea fenomenului insolvenței companiilor constituie o preocupare la nivelul tuturor statelor, în special în condițiile crizelor economice, când numărul companiilor aflate în dificultate crește. Odată cu transpunerea în legislația națională a Directivei UE nr. 1.023/2019, prin Legea nr. 216/2022 a fost modificată Legea nr. 85/2014, cadrele de restructurare preventivă fiind reconfigurate cu scopul asigurării unor pârghii mai eficiente de salvare a companiilor ce înregistrează dificultăți financiare, pentru a-și putea restructura afacerile și a evita insolvența. În acest context, procedura concordatului preventiv a fost ajustată, facilitând obținerea de către societățile aflate în dificultate a aprobării planului de restructurare de către creditori. Citește articolul
Analizează riscul valutar generat de fluctuațiile monedelor (dolar, euro, leu), un factor important pentru stabilitatea financiară și operațională a companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli fiscale și să ajusteze sistemele interne de control financiar ale companiei.
În anii trecuți, companiile au avut de făcut tot felul de verificări de la trecerea la un exercițiu financiar la altul pentru a identifica ce regim de impozitare trebuie să aplice. Adică să verifice, în funcție de activitatea anterioară, dacă pot să rămână la sistemul actual de impozitare a afacerii sau dacă trebuie să treacă la altul. Din 2023, lucrurile se vor simplifica semnificativ, deoarece vom avea un singur regim obligatoriu de impozitare și un regim opțional care va putea fi folosit, însă, o singură dată. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze riscurile asociate cu nerespectarea noilor obligații legale și fiscale de raportare, implementând controale interne pentru a asigura o raportare corectă și la timp a coletelor ramburs.
Pe final de an o să intervină obligația prin care anumite informații legate de comercianții online și coletele expediate de ei cu plata în sistem ramburs vor fi transmise la Fisc de către furnizorii de servicii poștale. Dacă măsura dată prin ordonanță conține doar un „schelet” al informațiilor ce se vor raporta lunar, ordinul de punere în aplicare detaliază exact ce date vor ajunge la autorități. Citește articolul
Modificările legislative și problema consumului de droguri reprezintă riscuri (legale, de reputație, de siguranță) pentru orice companie. Acest departament analizează aceste riscuri și propune soluții pentru a le reduce și pentru a asigura buna funcționare internă.
Pe fondul creșterii consumului de droguri din ultima perioadă, în special în rândul tinerilor, parlamentarii propun, printr-un proiect de lege pus marți în dezbatere la Senat, ca polițiștii să poată face controale în școli sau facultăți, pentru a vedea dacă elevii ori studenții au consumat droguri. Controalele vor fi făcute fie în cadrul unor acțiuni inițiate de polițiști, fie la solicitarea directorilor de școală. În plus, se dorește înăsprirea sancțiunilor pentru cei ce produc, extrag, transportă, distribuie etc. alte substanțe decât drogurile clasice, care au capacitatea de a produce efecte psihoactive, numite, în mod curent, etnobotanice. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legale și operaționale care pot apărea dacă firma nu respectă noile prevederi privind fișele de post și contractele de muncă. Ei trebuie să se asigure că există controale interne pentru a evita eventuale amenzi sau dispute cu angajații.
Prin OUG nr. 37/2021 li s-a dat posibilitatea microfirmelor cu până la nouă angajați să renunțe la fișele de post, cu condiția ca atribuțiile să fie detaliate în contractele angajaților. Acum, că efectele OUG nr. 37/2021 urmează să fie abrogate, firmele care fie au renunțat la fișele de post, fie, pentru noii angajați, nu le-au mai întocmit, trebuie să se întoarcă la acestea. Citește articolul
Supraveghează riscurile financiare și operaționale și trebuie să se asigure că firma respectă termenele și condițiile pentru a nu pierde ajutoarele de stat și pentru a controla cheltuielile.
Începând din septembrie 2022, schema de sprijin a Guvernului prin care firmele beneficiază de facturi reduse la energia electrică se aplică numai la cererea expresă a acestora. Astfel, solicitările trebuie depuse la furnizori până sâmbătă, altfel firmele vor ieși din schema de sprijin. Solicitările pot fi depuse și ulterior termenului amintit, dar asta înseamnă reducerea perioadei în care se aplică sprijinul de stat. Citește articolul
Modificările fiscale privind sponsorizările pot introduce noi riscuri de conformitate sau financiare. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste riscuri și să implementeze controale interne adecvate pentru a se asigura că firma aplică corect noile reguli și gestionează eficient fondurile alocate sponsorizărilor.
O serie de schimbări importante legate de sponsorizări și obținerea creditului fiscal, de către plătitorii de impozit micro și impozit pe profit, au fost introduse odată cu trecerea din 2021 în 2022, acestea fiind puse în aplicare recent printr-un ordin al Fiscului. Cu această ocazie, pentru că noul sistem de obținere a creditului fiscal are un termen la finalul lui 2022, am reunit în acest articol principalele noutăți pentru firme. Citește articolul
Clasificarea corectă a ocupațiilor este esențială pentru a evita riscurile de neconformitate legală și eventualele sancțiuni. Acest departament monitorizează respectarea reglementărilor interne și externe, inclusiv cele legate de legislația muncii, pentru a minimiza expunerea companiei la riscuri.
Patru profesii au fost introduse în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), printr-un ordin oficializat azi de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), aceasta fiind cea de-a patra modificare din acest an. Totodată, au fost reorganizate alte patru profesii. Citește articolul