Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Cei de la managementul riscului trebuie să știe aceste modificări pentru a se asigura că firma nu are probleme legale sau de reputație, legate de cine sunt proprietarii ei reali și cum sunt declarați.
De la finalul lunii noiembrie 2022, trecerea beneficiarilor reali în actul constitutiv al firmelor nou-înființate va deveni obligatorie, conform unei legi recent oficializate, această variantă fiind opțională în prezent. Automat, asta înseamnă că firmele nou-înființate vor scăpa de depunerea declarației inițiale de beneficiar real, însă specialiștii recomandă momentan bifarea ambelor obligații. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale și asigură că există controale interne pentru a preveni incidente precum cel descris, care pot duce la fraude, amenzi și afectarea reputației companiei.
Unei companii de telefonie din România i-a fost aplicată o amendă de 2.000 de euro de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) deoarece cei împuterniciți să prelucreze datele cu caracter personal nu au respectat procedura de identificare a persoanei apelante. Această lipsă de verificare a permis unor alte persoane să-și cumpere telefoane noi în numele unor clienți ai operatorului, în mod fraudulos. Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile legate de nerespectarea legislației privind beneficiile salariale și pentru a implementa controale interne care să prevină erorile și amenzile.
Angajatorul care acordă tichete de masă salariaților săi are un singur criteriu pe bază căruia poate refuza să plătească anumitor lucrători aceste bilete de valoare, respectiv celor care nu au funcția de bază în cadrul firmei. Altminteri, indiferent de norma de lucru a salariaților, toți cei care au funcția de bază la respectivul angajator trebuie să primească aceeași sumă aferentă tichetelor de masă pentru fiecare zi de muncă. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului este interesat de claritatea regulilor fiscale pentru cercetare-dezvoltare, pentru a evalua și diminua riscurile financiare și legale legate de aplicarea incorectă a facilităților și potențialele sancțiuni.
Activitățile de cercetare-dezvoltare au avansat într-un ritm lent în România, cel puțin în ultimul deceniu, dar acesta ar putea fi accelerat în anii următori, având în vedere beneficiile dezvoltării unor proiecte de acest gen pentru economie și pentru întreaga societate - produse cu valoare adăugată mai mare, aport suplimentar la creșterea economică, locuri de muncă mai bine plătite și, implicit, o motivație suplimentară pentru specialiști să rămână în țară. Alocările bugetare pentru acest domeniu sunt limitate și, din acest considerent, este nevoie de o implicare mai amplă a mediului privat în astfel de activități, iar această perspectivă devine posibilă odată cu clarificarea legislației fiscale aplicabilă investițiilor în cercetare-dezvoltare. Citește articolul
Modificările legate de cazierul comercial (sancțiuni ANPC) și declararea beneficiarilor reali aduc noi riscuri de conformitate. Departamentul trebuie să știe cum să evalueze și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania de posibile probleme sau amenzi.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 12 - 18 septembrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Informațiile despre criza energetică, inflație și impactul asupra costurilor de trai și a deciziilor angajaților (revenirea la birou) sunt relevante pentru identificarea și evaluarea riscurilor operaționale, financiare și de resurse umane ale companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma aplică corect noile reglementări pentru a evita riscurile legale, amenzile sau nemulțumirile angajaților, menținând un control intern eficient.
Printr-o ordonanță oficializată de curând, Guvernul a stabilit în mod expres că perioada concediului paternal, la care au dreptul salariații care devin tați, este considerată vechime în muncă, serviciu și specialitate. Însă ce înseamnă asta, mai precis, pentru angajați? Citește articolul
Orice modificare a politicilor sociale care afectează forța de muncă sau angajații poate crea riscuri operaționale sau de reputație pentru companie, iar acest departament ar trebui să fie informat pentru a evalua și gestiona aceste riscuri.
Printr-o strategie națională privind îngrijirea de lungă durată a persoanelor vârstnice, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) vrea să elimine pe cât posibil instituționalizarea seniorilor pentru a le da acestora posibilitatea de a primi îngrijire la domiciliul propriu. În proiectul de hotărâre privind această strategie se dorește remunerarea îngrijitorilor informali ai vârstnicilor, care fac parte, de cele mai multe ori, din familia apropiată, într-un mod suficient, precum și acordarea de servicii de consiliere, ajutor psihologic sau servicii de tip respiro. Citește articolul
Modificările fiscale pot aduce noi riscuri financiare sau de conformitate. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste schimbări pentru a evalua și gestiona riscurile potențiale și pentru a se asigura că există sisteme interne pentru respectarea noilor cerințe.
Cei care obțin venituri în mod independent, ca PFA, din chirii, dividende, drepturi de autor ș.a.m.d. s-au obișnuit în toți acești trei ani cu un singur plafon de la care apare obligația de plată a contribuției la pensii (CAS) și a celei la sănătate (CASS). Plafonul unic de 12 salarii minime brute mai este relevant anul acesta și se mai reflectă în plățile ce se vor face până pe 25 mai anul viitor, dar pentru veniturile din 2023 vorbim de două noi plafoane pe care contribuabilii vor trebui să le respecte, precum și de situații când dimensiunea veniturilor va stabili că e obligatorie doar plata uneia dintre contribuții. Citește articolul
Informațiile din articol ajută la identificarea și prevenirea problemelor care pot apărea dacă nu sunt respectate regulile despre cursurile angajaților sau despre modul în care sunt înregistrate aceste cheltuieli.
În exercitarea obligației angajatorului de a asigura accesul angajaților săi la formare profesională periodică (o dată la doi/trei ani), Codul fiscal prevede un regim fiscal preferențial, dar e obligatoriu ca perfecționarea să fie legată de activitatea celui instruit, iar cheltuiala să fie clar trecută în numele companiei. Citește articolul