Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de proprietatea firmei, cum ar fi spălarea banilor sau alte activități ilegale, asigurând că firma este conformă cu regulile și își protejează reputația.
Așa cum ne-au obișnuit deja, autoritățile au operat din nou schimbări importante referitoare la obligația de declarare, la Registrul Comerțului, a beneficiarilor reali ai companiilor. Profităm de acest context pentru a inventaria noutățile din 2022 și pentru a reaminti termenele actuale de declarare. Citește articolul
Ajută la prevenirea riscurilor legale sau financiare care pot apărea dacă sumele din salarii nu sunt reținute corect, asigurând că firma respectă regulile și evită amenzi sau procese.
Atunci când sunt solicitări de poprire asupra veniturilor angajaților, cei care se ocupă de salarizare trebuie să fie foarte atenți la limitele în care se poate face poprirea: pe de o parte, să nu-l lase pe angajat fără întregul salariu pe luna în curs, iar, pe de altă parte, să ia în considerare că sunt anumite sume de bani pe care le dau angajaților și care nu pot fi poprite nicicum. Citește articolul
Pentru a identifica, evalua și diminua riscurile cibernetice și pentru a se asigura că există controale interne eficiente.
Organizațiile, din sectorul public sau privat, trebuie să aibă în vedere implementarea unei strategii de securitate, ce este menită să asigure pe termen lung rezistența proceselor esențiale ale acestora la atacuri cibernetice țintite sau oportuniste. Pe de altă parte, asigurarea unei apărări perfecte este un obiectiv dificil de atins, având în vedere că aceasta necesită mobilizarea de resurse financiare considerabile, dar și umane, aspect care a devenit o provocare pentru organizații din cauza lipsei deja cronice de experți în domeniul securității cibernetice. Citește articolul
Acest departament ajută compania să identifice ce probleme pot apărea, cum ar fi amenzi pentru proasta gestionare a datelor, și să pună în aplicare măsuri pentru a evita astfel de riscuri și a se asigura că totul funcționează corect.
Una dintre obligațiile angajatorului prevăzute de Codul muncii este de a asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariaților, iar în această categorie intră și informațiile de natură salarială. În situația în care decide să ofere fluturașul de salariu unui alt angajat decât cel vizat, fără ca datele să poată rămâne confidențiale, angajatorul riscă ca acele date personale să fie prelucrate în mod defectuos. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice, financiare și valutare (legate de cursul dolarului) care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Noile reguli de acces online la datele angajaților pot aduce riscuri noi, cum ar fi cele legate de securitatea datelor sau de neconformitate. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească controale interne pentru a le minimiza.
Deși în luna mai a fost oficializată o lege ce introducea posibilitatea salariaților de a accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal), operaționalizarea accesului va veni abia din 2025, după cum reiese dintr-o hotărâre de Guvern (HG) adoptată săptămâna trecută de Guvern și publicată azi în Monitorul Oficial. Până la implementarea noului sistem informatic, salariații vor putea obține adeverințele de vechime ca și până acum. Citește articolul
Ei analizează pericolele la care este expusă firma. Faptul că lipsa unui cont bancar este considerată un 'semnal de alarmă' și un factor de risc de către autorități este o informație crucială pentru evaluarea și gestionarea riscurilor financiare și fiscale ale companiei.
Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul
Pentru a identifica ce riscuri există dacă angajații nu sunt plătiți sau nu primesc beneficii corect și legal, și cum să prevină problemele care pot aduce prejudicii companiei.
Un angajator se gândește să includă în regulamentul intern acordarea unor bonusuri, tichete sau altor sume de bani pentru unii angajați. De pildă, bonusuri pentru cei care nu-și iau zile libere sau nu au nevoie de concediu medical, deși angajații au dreptul și la una, și la cealaltă. Care ar putea fi problema aici? Una, că, de principiu, orice elemente constitutive ale salariului nu pot fi acordate arbitrar de angajator, consultarea angajaților trebuind să aibă loc, iar, a doua problemă, că putem vorbi de situații de discriminare. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea termenelor fiscale și de depunerea incorectă a declarațiilor, pentru a preveni amenzi, penalități și alte probleme operaționale.
Formularul 112 a fost actualizat recent, iar angajatorii au întâmpinat probleme la depunerea online a declarației din cauza erorilor apărute, deși probleme vin, de cele mai multe ori, de la organul fiscal. Totuși, recomandarea unui expert contabil este ca, în primă fază, să fie depusă D112 în termenul legal, chiar dacă există erori, astfel încât să fie primit un număr de recipisă, iar până la finalul lunii să fie redepusă declarația corectată. Data depunerii celei de-a doua declarații va fi cea a depunerii inițiale, după cum este prevăzut în Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile majore (financiare, legale, de reputație) la care se expune o companie prin practici de muncă nedeclarată. Este crucial pentru identificarea, evaluarea și implementarea măsurilor de control pentru a preveni astfel de situații și a proteja afacerea.
Faptul că un angajator este sancționat cu amendă de 200.000 de lei este, cel puțin în ultima perioadă, o știre de senzație, iar asta pentru că se întâmplă rar și foarte rar astfel de situații. Iar în speța de față „senzațional” este și că vorbim de peste 800 de oameni ce munceau fără contract. Dacă ne uităm la amenda maximă ce poate fi aplicată pentru munca nedeclarată, oricât de mulți lucrători la negru ar găsi inspectorii, comparăm suma cu cât ar fi trebuit să vireze angajatorul amendat la stat cu titlu de taxe salariale, o să vedem cam cât de profitabil este pentru angajator această limitare a sancțiunii. Citește articolul