Acest departament este responsabil să identifice și să gestioneze pericolele pentru companie. Schimbările rapide în legile fiscale și riscurile mari legate de prețurile de transfer sunt aspecte esențiale pe care trebuie să le evalueze și să le controleze pentru a proteja afacerea.
După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli și termene pentru registrul angajaților poate duce la amenzi și riscuri pentru companie. Acest departament trebuie să fie la curent cu aceste schimbări pentru a evalua și gestiona potențialele probleme.
Noul Registru electronic de evidență a salariaților (Reges-Online) aduce noutăți în ceea ce privește unele termene și extinde informațiile ce trebuie transmise odată cu înregistrarea în noul registru. Citește articolul
Neîndeplinirea obligațiilor legale, cum ar fi înregistrarea în REGES-ONLINE, atrage amenzi. Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale care pot apărea din nerespectarea noilor reguli.
În perioada 31 martie - 6 aprilie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile care apar din nerespectarea legilor de construire, a calității lucrărilor sau a urbanismului, pentru a putea preveni problemele și a asigura buna funcționare a companiei.
Domeniul construcțiilor e reglementat printr-o serie de acte normative specifice, în funcție de tipul acestora, existând atât legislație pentru construcțiile clasice, care, de multe ori, înseamnă locuințe, dar și pentru casele ușoare ori construcțiile mobile. Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a răspuns recent unei solicitări făcute de redacția noastră și a detaliat principalele reglementări ce permit amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a construcțiilor mobile. Citește articolul
Acest departament evaluează și minimizează riscurile ca firma să încalce regulile de protecție a datelor, implementând sisteme și controale interne pentru a preveni incidentele și a asigura respectarea legilor.
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) a devenit o componentă esențială a oricărei afaceri care operează în Uniunea Europeană sau care prelucrează datele cetățenilor UE. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează nerespectarea acestui regulament, iar analiza unor spețe recente poate avea rolul unui ghid de bune practici în acest domeniu, pentru orice operator de date. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului este interesat de riscurile pe care un leadership toxic le poate aduce companiei, cum ar fi scăderea productivității, plecarea angajaților valoroși sau probleme de reputație. Încurajarea unui leadership sănătos face parte din controlul intern al companiei.
Observ frecvent, în consultanța organizațională, cât de ușor confundăm diferite stiluri de leadership și cât de costisitoare poate fi această confuzie. Dintre toate distincțiile neclare, cea dintre leadership-ul toxic și cel autoritar generează poate cele mai multe interpretări eronate și, implicit, consecințe nedorite pentru organizații. Nu e de mirare această confuzie. La suprafață, atât liderul toxic cât și cel autoritar par hotărâți, cer mult de la echipă și își exercită autoritatea în mod vizibil. Diferența nu stă în ceea ce vedem la prima interacțiune, ci în ceea ce descoperim în timp, în acel spațiu subtil dintre ce își propun și ce obțin de fapt, dintre motivele lor personale și efectele reale asupra echipei. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea legislației muncii sau a procedurilor interne, cum ar fi litigii cu angajații sau amenzi.
Uneori suntem tentați să vedem drepturi acolo unde nu sunt și destul de des le ignorăm pe cele evidente. Avem tendința de a lua de bune promisiunile verbale și de a nu verifica inserarea lor în documente care să le facă și obligatorii. Cum telemunca a devenit atât de răspândită, la fel de răspândite sunt și situațiile în care angajații se simt înșelați în privința așteptărilor lor. Verificarea atentă a contractului este esențială pentru a identifica exact regimul de muncă, locația, programul și obligațiile de pontaj. Deși mulți angajatori prezintă telemunca drept flexibilă, doar prevederile scrise negru pe alb sunt opozabile și obligatorii. La fel, regulamentul intern e un document ce n-ar trebui lăsat la stadiul de legendă.
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și de conformitate aduse de aceste schimbări fiscale complexe, pentru a evita eventuale probleme sau plăți suplimentare neprevăzute.
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Această echipă identifică și reduce riscurile pentru companie. Articolul le arată ce riscuri există dacă datele personale nu sunt gestionate corect, mai ales când trebuie echilibrat dreptul la informație cu protejarea vieții private.
Într-o cauză soluționată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări cu privire la calificarea ca date cu caracter personal a informațiilor despre reprezentanții unei persoane juridice și a arătat cum trebuie interpretat GDPR în ceea ce privește divulgarea unor asemenea date în contextul accesului public la informații din documentele oficiale. Citește articolul
Se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale ale companiei. Articolul prezintă un risc major legat de interpretarea legislației fiscale, potențiale obligații suplimentare și dificultatea de a recupera sume plătite din greșeală, arătând cum pot fi identificate și evitate astfel de situații.
În martie 2025, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre preliminară referitoare la deducerea TVA-ului într-o cauză care implică două societăți din România. Importanța cauzei de față rezidă în faptul că aceasta analizează dacă unei persoane impozabile îi poate fi refuzat dreptul de a deduce TVA-ul pentru o tranzacție tratată inițial ca fiind impozabilă de către organele fiscale, dar ulterior reclasificată de acestea ca fiind în afara sferei de aplicare a TVA-ului, punând în discuție conflictul în tratamentul fiscal aplicat aceleiași tranzacții pentru diferitele părți implicate. Citește articolul