Ajută la prevenirea erorilor sau a problemelor legate de raportarea financiară, asigurându-se că informațiile sunt complete și corecte pentru a reduce riscurile pentru companie, cum ar fi amenzile sau lipsa de încredere.
Situațiile financiare anuale trebuie însoțite, conform reglementărilor contabile, de note explicative, acestea cuprinzând tot felul de informații complementare bilanțurilor. Deoarece în practică pare că firmele nu acordă importanța cuvenită acestor note, reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au reamintit care este rolul lor. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a identifica și evalua riscurile financiare și juridice care pot apărea din nerespectarea regulilor privind orele suplimentare și pentru a implementa controale interne care să prevină astfel de situații, cum ar fi procesele sau amenzile.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept civil, că funcționarii publici cu statut special nu sunt obligați să depună o cerere pentru a beneficia de compensarea cu timp liber a orelor suplimentare, astfel încât să fie îndreptățiți, ulterior, să primească plata acelor ore în situațiile în care nu a fost posibilă compensarea cu timp liber. Decizia vine în contextul unei dispute legale inițiate de un fost polițist, care a solicitat plata pentru orele suplimentare necompensate și recalcularea pensiei în mod corespunzător. Instanța a clarificat astfel aplicarea unor prevederi din OUG nr. 114/2018 și OUG nr. 130/2021 referitoare la compensarea orelor suplimentare. Citește articolul
Pentru că planurile de acțiuni pot aduce riscuri (mai ales fiscale) dacă nu sunt implementate corect, iar acest departament se ocupă de identificarea și evitarea lor.
În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul
Deoarece programul implică anumite condiții de eligibilitate și verificări (ex: producții minime, limite pesticide), acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate cerințele pentru a evita riscuri financiare sau probleme de conformitate.
Fermierii care cultivă legume în spații protejate vor putea beneficia și în cursul acestui an de un ajutor de minimis de 1.500 de euro pentru fiecare 1.000 de metri pătrați cultivați cu legume din lista celor eligibile pentru acordarea acestui sprijin. Totodată, valoarea ajutorului maxim ce poate fi acordat unui singur solicitant va fi de 50.000 de euro pe durata ultimilor trei ani, în cazul în care au fost accesate alte programe de minimis. Citește articolul
Departamentul este interesat deoarece articolul subliniază importanța evaluării riscurilor și implementării de măsuri pentru a preveni incidentele de securitate și amenzile, ajutând la identificarea și gestionarea pericolelor.
Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) și securitatea cibernetică reprezintă două aspecte inseparabil legate în peisajul digital actual. GDPR impune operatorilor de date personale obligații stricte în ceea ce privește implementarea măsurilor tehnice și organizatorice adecvate pentru a asigura un nivel de securitate corespunzător riscului, inclusiv protecția împotriva accesului neautorizat sau ilegal și împotriva pierderii, distrugerii sau deteriorării accidentale. Neconformarea cu privire la aceste rigori poate atrage sancțiuni severe, după cum vei afla din cazurile prezentate mai jos. Citește articolul
Pentru a identifica și preveni riscurile legate de nerespectarea legii privind concediul paternal, cum ar fi amenzile sau litigiile cu angajații, și pentru a se asigura că toate procedurile interne sunt conforme.
De concediu paternal plătit de zece zile pot beneficia toți bărbații încadrați în muncă, părinți de nou-născuți, în termen de maximum opt săptămâni de la nașterea copilului, în baza unei cereri. Neacordarea de către angajator a concediului paternal atrage cu sine sancțiuni contravenționale, acesta fiind obligat să aprobe cererea solicitantului și să-i asigure respectarea drepturilor legale. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune compania, inclusiv riscurile legale și financiare care decurg din nerespectarea legislației privind persoanele cu dizabilități și propune soluții pentru a le minimiza.
În cazul în care prevederile legale din domeniul protecției persoanelor cu dizabilități sau cele legate de încadrarea în grad și tip de handicap a unei persoane nu sunt respectate, autoritățile pot aplica, potrivit legislației momentului, amenzi ce ajung până la 100.000 de lei. Pentru ca sancțiunile să se poată aplica și în practică, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) a publicat recent formularele necesare în Monitorul Oficial. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile pentru companie, iar folosirea incorectă a camerelor de supraveghere poate duce la amenzi, procese sau probleme de reputație.
Montarea camerelor video în băi, vestiare sau zone de luat masa ale angajaților ridică poate ridica serioase probleme de legalitate. Deși angajatorii pot implementa sisteme de supraveghere în baza interesului legitim, cu respectarea tuturor aspectelor legale, aceștia trebuie să demonstreze că măsura este proporțională și că au încercat anterior metode mai puțin intruzive. În spații precum băile sau vestiarele, nivelul de intimitate așteptat de angajați este însă unul deosebit de ridicat, iar supravegherea video constituie o încălcare disproporționată a vieții private, fiind practic imposibil de justificat legal, chiar și pentru scopuri de securitate. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece decizia arată cum se asigură stabilitatea și siguranța legală a tranzacțiilor și deciziilor din trecut. Înțelegerea acestui aspect ajută la identificarea și gestionarea riscurilor la care compania este expusă, în special cele legate de posibile procese sau litigii bazate pe reguli care au fost între timp anulate, afectând stabilitatea operațiunilor.
Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituționale dispozițiile art. 23 din Legea contenciosului, în interpretarea dată printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) din 2015. CCR a considerat că aplicarea automată a efectelor anulării unui act administrativ normativ asupra actelor administrative individuale emise în baza acestuia și contestate în procese aflate în curs afectează securitatea juridică a beneficiarilor acelor acte individuale. Citește articolul
Articolul menționează reducerea riscurilor asociate cu procesele de transformare digitală în domeniul fiscal, o componentă importantă a gestionării riscului și controlului intern al unei companii.
Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul