Pentru a evalua și gestiona riscurile legate de nerespectarea condițiilor pentru obținerea subvențiilor, cum ar fi obligația de a menține angajarea pe o anumită perioadă, și pentru a asigura că firma acționează conform regulilor.
Pentru a stimula angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane s-a stabilit, printr-o lege publicată azi în Monitorul Oficial, ca angajatorii să primească o subvenție de la stat în cuantum de 2.250 de lei pentru încadrarea în muncă a acestor persoane. Pentru aplicarea măsurii e nevoie și de modificarea normelor din domeniu, termenul pentru asta fiind luna iunie. Citește articolul
Se ocupă de identificarea și gestionarea riscurilor care pot apărea în cadrul companiei. Noul impozit, cu toate incertitudinile și complexitatea sa, reprezintă un risc financiar și operațional major care trebuie controlat.
Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile elemente de securitate integrate în pașapoarte, cum ar fi codul QR, deoarece acestea pot ajuta la reducerea riscurilor legate de falsificarea documentelor sau de fraudele de identitate, îmbunătățind controlul intern.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vrea să reglementeze, printr-un proiect de hotărâre pus recent în dezbatere publică, introducerea în pașapoartele simple temporare, ce se eliberează în cazul în care e nevoie de o deplasare urgentă în străinătate, a unui cod QR, verificabil rapid prin intermediul unor sisteme optice. Măsura se va aplica cel mai târziu la 1 iulie 2025. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează pericolele financiare și de conformitate pentru companie. Ei trebuie să fie la curent cu neclaritățile legislative legate de e-TVA pentru a minimiza riscurile și a asigura că operațiunile interne funcționează fără probleme.
Sistemul e-TVA, ce generează deconturi precompletate de TVA, este în teste până la mijlocul anului 2025. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice nu sunt obligate să răspundă la notificările trimise de autorități prin care se semnalează nepotriviri între formularul 300 și decontul precompletat. Problema intervine atunci când trebuie să identificăm primul decont pentru care contribuabilii vor fi obligați să răspundă la notificări. Aceasta a fost adusă în discuție încă de anul trecut, dar autoritățile n-au dat lămuriri nici până acum. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale care pot apărea din cauza noilor taxe, cum ar fi reducerea profitului, dificultăți în investiții sau chiar necesitatea de a diviza afacerea.
La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul
Pentru acest departament, este important să înțeleagă riscurile asociate cu nerespectarea cotei de angajare a persoanelor cu dizabilități sau a noilor obligații de raportare, pentru a se asigura că firma are controale interne pentru a evita amenzi sau probleme de imagine.
Începând cu 2025, angajatorii din România care nu și-au respectat obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri și să transmită anual un raport către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Deși măsurile au ca scop facilitarea integrării acestora pe piața muncii, implementarea lor ridică unele semne de întrebare. Redacția avocatnet.ro a intervievat două ONG-uri și a descoperit că opiniile privind eficiența acestor reglementări sunt împărțite. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și operaționale care pot apărea atunci când angajații nu respectă politicile interne sau obligațiile legale, mai ales în situații de muncă la distanță.
În cazul unei telesalariate sancționate pentru refuzul de a se prezenta la instruirile SSM și PSI la sediul angajatorului, instanțele au considerat că regimul de telemuncă nu exclude obligația participării la instruiri față în față atunci când angajatorul consideră această formă de instruire potrivită. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice schimbare legislativă sau reglementări noi care pot crea riscuri pentru companie, cum ar fi amenzi sau daune de reputație cauzate de conținutul ilegal, și de modul în care pot fi create controale interne pentru a preveni astfel de situații.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este mai degrabă cunoscut ca autoritatea care sancționează (cu amenzi consistente) diversele derapaje verbale sau de poziție din emisiunile televizate. Mai puțin cunoscută, însă, este extinderea competențelor instituției în domeniul digital. Mai nou, CNA poate elimina conținutul audiovizual dăunător de pe internet, la sesizarea oricărei persoane. Cetățenii pot raporta materiale care conțin imagini în mișcare sau audio, ce prezintă pericol pentru minori, instigă la ură sau violență, dezinformează sau încalcă alte norme legale. Citește articolul
Orice schimbare de lege introduce riscuri. Acest departament trebuie să se asigure că firma are procese interne solide pentru a respecta noile cerințe fiscale și pentru a preveni erorile sau problemele legate de taxe.
Regulile impozitului pe construcțiile speciale (taxa pe stâlp), ce sunt incluse în Codul fiscal, au fost modificate oficial de Executiv prin OUG. Autoritățile au introdus câteva clarificări importante, însă au stabilit și două cote diferite de impozit. În plus, persoanele juridice sunt încurajate, printr-o bonificație, să achite impozitul mai devreme. Citește articolul
Acest departament este responsabil să identifice și să gestioneze pericolele pentru companie. Schimbările rapide în legile fiscale și riscurile mari legate de prețurile de transfer sunt aspecte esențiale pe care trebuie să le evalueze și să le controleze pentru a proteja afacerea.
După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică. Citește articolul