Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament va analiza riscurile operaționale și legale identificate în articol, cum ar fi amenzile pentru munca la negru, posibilele litigii cauzate de nerespectarea drepturilor femeilor gravide sau nulitatea unor decizii de încetare a contractului. Informațiile ajută la dezvoltarea unor strategii de control intern pentru a minimiza expunerea companiei la astfel de riscuri.
Perioada de probă înseamnă aceleași drepturi și obligații pentru salariați ca în perioada ulterioară acesteia, cu particularitatea că un contract de muncă poate înceta fără preaviz, printr-o simplă notificare. Tocmai această particularitate i-ar putea face pe unii să creadă că, aflând de starea de graviditate a unei salariate în perioada de probă, pot să înceteze contractul și să facă abstracție de interdicția de concediere valabilă în cazul gravidelor. Lucrurile sunt însă ceva mai complicate în realitate. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care ANAF identifică riscurile fiscale, pentru a putea stabili și implementa măsuri interne de control care să prevină problemele și să scadă șansele ca firma să fie supusă unei inspecții sau să aibă consecințe negative.
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile legate de nerespectarea regulilor de protecție a consumatorilor, care pot duce la amenzi mari, pierderi financiare sau la afectarea imaginii companiei.
Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să diminueze riscurile legate de erorile în noile raportări fiscale complexe (cum ar fi SAF-T) și să asigure că operațiunile sunt conforme, pentru a evita penalizările.
Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de noile reguli fiscale, inspecțiile mai lungi și modificările în procesul de contestații, asigurându-se că există controale interne adecvate.
Firmelor care trec de la 1 ianuarie 2022 în categoria marilor contribuabili li se vor aplica unele reguli noi ce țin de organul fiscal cale le administrează, derularea inspecțiilor fiscale și gestionarea contestațiilor fiscale. Citește articolul
Evaluează impactul financiar al cheltuielilor legale crescute, inclusiv costurile pentru servicii de traducere și interpretare în eventuale litigii sau proceduri administrative, pentru a gestiona riscurile financiare.
Ministerul Justiției propune ca, din ianuarie 2022, interpreții și traducătorii autorizați folosiți de marile instituții publice din domeniul justiției să primească mai mulți bani pe baza contractelor civile pentru prestări de servicii încheiate. Citește articolul
Neînțelegerea sau nerespectarea deciziilor legale privind timpul de lucru poate genera riscuri financiare, operaționale și de reputație pentru companie, pe care acest departament trebuie să le gestioneze.
O perioadă de gardă în regim de permanență nu constituie în integralitatea sa timp de lucru decât dacă constrângerile impuse lucrătorului afectează în mod semnificativ posibilitatea sa de a gestiona în această perioadă timpul său liber, a subliniat de mai multe ori Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în aplicarea dreptului european. Într-o speță recent soluționată, CJUE îi explică instanței irlandeze care a solicitat lămuririle cum ar trebui să aprecieze într-o situație privind gărzile în regim de permanență dacă lucrătorul chiar face subiectul unei constrângeri semnificative în timpul său liber din cauza condițiilor legale ori contractuale impuse de regimul de permanență. Citește articolul
Evaluarea și gestionarea riscului de a pierde subvențiile sau de a fi obligată să le returneze, ajutând la implementarea de controale interne pentru a respecta condițiile statului.
Contribuția pentru fondul de handicap, ce trebuie plătită lunar de angajatorii cu peste 50 de salariați care nu angajează un anumit număr minim de persoane cu handicap, este o povara financiară pentru multe dintre companiile românești. Însă puțini angajatori știu că dacă angajează persoane cu dizabilități scapă de această plata financiară și primesc și o subvenție de la stat timp de un an. Citește articolul
Articolul vorbește despre reglementări menite să aducă ordine și securitate în procesul de crowdfunding, inclusiv amenzi și supraveghere de către ASF. Acest lucru este esențial pentru a identifica și gestiona riscurile financiare și de conformitate asociate cu acest tip de finanțare.
Începând de miercuri, regulamentul european privind finanțarea participativă a afacerilor (crowdfunding) se aplică direct în toate statele membre UE, deci și în România. Totuși, pentru ca mecanismul să fie cu adevărat funcțional la noi, autoritățile trebuie să vină cu norme de aplicare, însă acestea sunt departe de oficializare. Citește articolul
Departamentul este interesat de modul în care pot apărea nereguli, cum ar fi construcțiile fără autorizație, și cum pot fi prevenite prin controale interne pentru a evita riscuri legale și de imagine pentru companie.
În văzul tuturor, o firmă din Pitești, care a primit autorizație pentru construcția unei case, a ridicat, în schimb, un bloc de locuințe. Citește articolul