Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Pentru a evalua riscurile financiare asociate cu evenimentele rutiere și costurile asigurărilor auto, ajutând la implementarea unor strategii de control intern.
La încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), în funcție de istoricul privind accidentele rutiere apărute din vina lor sau de lipsa lui, șoferii pot fi penalizați sau se pot bucura de o reducere a prețului acesteia (sistemul bonus-malus). Dar ce se-ntâmplă atunci când, pe o perioadă de câteva luni sau chiar ani, șoferii nu dețin și nu asigură nicio mașină? De principiu, ei nu sunt penalizați, așa cum se întâmplă în alte state, dar, dacă trec mai mult de cinci ani fără să asigure o mașină, vor fi considerați asigurați noi, iar asigurarea va porni de la clasa neutră B0. Citește articolul
Trebuie să identifice și să gestioneze riscurile asociate cu publicarea datelor financiare sensibile, cum ar fi riscurile de reputație sau cele legate de acuratețea informațiilor, și să stabilească controale interne pentru o raportare sigură.
Propunerea de Directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CbCR) a trecut săptămâna trecută de Parlamentul European și urmează să intre în vigoare în decembrie anul acesta. Directiva prevede obligația declarării publice a impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă, precum și a altor informații legate de impozite – profituri, angajați în fiecare țară. Raportarea trebuie realizată de multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE). Statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională.
Citește articolulArticolul scoate în evidență riscuri majore legate de poluare, practici ilegale (raportări false, trafic de deșeuri), probleme de sănătate și reputație, pe care departamentul trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Ediția cu numărul 26 a Conferinței Părților, organizată anul acesta de Națiunile Unite pe tema încălzirii globale, a reunit la Glasgow sute de participanți care au dezbatut si reflectat, asupra dezideratelor de mediu. Una dintre cele mai importante discuții s-a centrat pe modul în care plasticul deja întrunește toate caracteristicile pentru a deveni problema cea mai gravă a orei actuale. Utilizarea fără discernământ și fără restricții, în ultimii 40 de ani, a materiilor prime pe bază de plastic a generat o problemă atât omniprezentă, cât și extrem de costisitoare. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să identifice și să evalueze pericolele generate de incertitudinea legislativă, cum ar fi posibilitatea de a se reveni la legi vechi sau de a fi nevoie de adaptări rapide la noi reglementări, pentru a proteja compania.
Parlamentul nu-și face întotdeauna treaba când vine vorba de ordonanțele adoptate de Guvern. Este o constatare pe care o putem trage cu ușurință dacă ne uităm pe restanțele deputaților și senatorilor în materia legilor de aprobare/respingere a ordonanțelor simple ori de urgență din ultimii zece ani. Între aceste restanțe găsim cel puțin cinci acte ale Guvernului date în acești ultimi ani pe care Parlamentul ar fi trebuit să dea un vot final și să încheie parcursul lor legislativ, adică fie să le aprobe, fie să le respingă definitiv, dar asta nu s-a întâmplat. Vorbim, de exemplu, de ordonanțele privind scăderea impozitului pe venit de la 16 la 10%, transferul contribuțiilor, suprataxarea contractelor part-time, cea privind taxele judiciare de timbru sau ordonanțe cu modificări la legea penală. Citește articolul
Aceste date ajută la evaluarea cât de sigure sunt afacerile în fața unor posibile probleme cu energia electrică sau cu prețurile ei, mai ales având în vedere dependența de sistemele interconectate.
Regulamentele europene prevăd ca, în cazul unui black-out, alimentarea cu electricitate a tuturor consumatorilor să fie reluată în maximum șase ore, iar Dispeceratul Energetic Naţional (DEN) din cadrul Transelectrica poate face acest lucru. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile financiare și legale pe care le implică nerespectarea obligațiilor de plată a concediilor medicale (cum ar fi amenzile și litigiile), pentru a implementa controale interne și a reduce expunerea companiei.
În situația în care tot mai mulți salariați se plâng pe forumul avocatnet.ro de faptul că angajatorul lor refuză să plătească indemnizațiile de concedii medicale, indiferent de afecțiunea pentru care au fost eliberate, prezentăm, în cele ce urmează, soluțiile pe care le au la îndemână aceștia. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile operaționale și de conformitate. Introducerea e-Factura pentru tranzacțiile cu firme străine aduce noi riscuri care trebuie identificate și gestionate pentru a proteja compania.
În condițiile în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, a devenit funcțional recent în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), urmând să fie funcțional, în perioada următoare, și în relația dintre firme (B2B), asta înseamnă că inclusiv firmele străine îl vor putea folosi. Astfel, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), acest lucru va fi posibil în baza unei proceduri speciale. Citește articolul
Creșterea prețurilor la gaze și incertitudinile legate de aprovizionare reprezintă riscuri majore care trebuie identificate, evaluate și gestionate pentru a asigura continuitatea operațională a firmei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este preocupat de modul în care sunt administrate aceste fonduri și de potențialele riscuri financiare, precum și de verificarea procedurilor interne pentru a minimiza erorile sau pierderile legate de proprietățile companiei.
Fondul de rulment reprezintă unul dintre cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari ce trebuie plătit de către proprietarii apartamentelor. Cel de-al doilea face referire la fondul de reparații. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie, cum ar fi amenzile sau problemele legale generate de nerespectarea obligațiilor privind reintegrarea și instruirea angajaților care revin din concedii.
După revenirea din concediul de creștere a copilului (CCC), indiferent că a stat perioada maximă de 2 ani sau de 3 ani, în cazul copilului cu dizabilități, sau s-a întors mai devreme în câmpul muncii, salariatului îi este greu să revină la vechea rutină de muncă, chiar dacă revine pe același post în cadrul firmei. Totuși, obligațiile angajatorului nu se limitează doar la reactivarea contractului de muncă suspendat pentru perioada CCC, ci există și o serie de reinstruiri prevăzute de actele normative aplicabile în domeniul relațiilor de muncă. Citește articolul