avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 730 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Crowdfunding

Reminder Teoretic, finanțarea participativă a afacerilor e valabilă deja în România. Practic, normele de aplicare lipsesc

Articolul vorbește despre reglementări menite să aducă ordine și securitate în procesul de crowdfunding, inclusiv amenzi și supraveghere de către ASF. Acest lucru este esențial pentru a identifica și gestiona riscurile financiare și de conformitate asociate cu acest tip de finanțare.

avocatnet.ro în Finanțări
12 Noiembrie 2021 | 2247 | Timp de citire: 2 min.

Începând de miercuri, regulamentul european privind finanțarea participativă a afacerilor (crowdfunding) se aplică direct în toate statele membre UE, deci și în România. Totuși, pentru ca mecanismul să fie cu adevărat funcțional la noi, autoritățile trebuie să vină cu norme de aplicare, însă acestea sunt departe de oficializare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

O firmă din Pitești, care a primit autorizație pentru construcția unei case, a ridicat un bloc de locuințe

Departamentul este interesat de modul în care pot apărea nereguli, cum ar fi construcțiile fără autorizație, și cum pot fi prevenite prin controale interne pentru a evita riscuri legale și de imagine pentru companie.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
12 Noiembrie 2021 | 718 | Timp de citire: 1 min.

În văzul tuturor, o firmă din Pitești, care a primit autorizație pentru construcția unei case, a ridicat, în schimb, un bloc de locuințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Facturarea electronică, funcțională de azi în relația firmelor cu statul. Sistemul va deveni obligatoriu până în 2023

Sistemul e-Factura poate influența modul în care sunt controlate operațiunile financiare și cum sunt identificate și gestionate riscurile de conformitate sau operaționale ale firmei, fiind un instrument important în prevenirea evaziunii fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 5483 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul național de facturare electronică este funcțional, în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), începând din 11 noiembrie 2021, conform unui anunț de acum puțin timp al Ministerului Finanțelor. Acesta va fi funcțional în perioada următoare și în relația dintre firme (B2B), iar până în 2023 urmează să devină obligatoriu pentru toată lumea. Inițial se stabilise prin OUG că sistemul e-Factura urma să fie operaționalizat până pe 6 noiembrie 2021, însă termenul a fost ratat de autorități. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Taxele & influencerii: Și cei care primesc bunuri sau servicii în schimbul promovării online trebuie să plătească impozite la stat

Articolul este important pentru a identifica și reduce riscurile financiare și legale. Neconformitatea cu regulile fiscale legate de colaborarea cu influencerii poate duce la amenzi și probleme cu autoritățile, iar acest departament are nevoie să cunoască aceste riscuri pentru a le gestiona.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 1 | 6047 | Timp de citire: 7 min.

Dacă ideea obținerii unor bani pentru că promovezi un produs sau serviciu poate să te ducă mai ușor cu gândul că statul ar putea să vrea să plătești taxe pentru banii respectivi, e posibil să nu fie la fel de clar și pentru obținerea de bunuri sau de servicii pentru a le promova. Când ar trebui să-și pună un influencer problema că statul vrea ca el să fiscalizeze, adică să plătească impozit și pentru produsele și serviciile pe care le primește de la diverși, în decursul unui an? Despre acest aspect, dar și despre ce ar însemna să fii prudent, în fața legii fiscale române, când vine vorba de astfel de venituri de la companii, în materialul de azi: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Videoclipurile făcute cu camerele de bord ale șoferilor, folosite pentru a aplica amenzi de circulație

Departamentul este interesat de cum noile metode de constatare a contravențiilor pot influența riscurile operaționale ale companiei, în special dacă deține o flotă de vehicule sau dacă angajații conduc des. O mai bună aplicare a legii poate reduce riscul de accidente grave, dar și pe cel de amenzi pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Ghid auto
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 3 | 3769 | Timp de citire: 1 min.

Inclusiv videoclipurile făcute de șoferi cu camerele de bord sau înregistrările camerelor autorităților locale ar putea fi folosite, pe viitor, pentru a constata contravenții rutiere și a aplica amenzi. Măsura este cuprinsă într-un proiect de lege înregistrat recent la Senat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Declarația 406 va fi depusă de firme lunar, trimestrial, anual sau chiar și la cererea Fiscului

Acest departament evaluează și minimizează riscurile la care este expusă firma. Nerespectarea cerințelor SAF-T sau erorile în raportare pot atrage amenzi și alte probleme, de aceea este un subiect de interes.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 2305 | Timp de citire: 3 min.

Fișierul standard de control fiscal (pe scurt, SAF-T) urmează să fie depus la autorități la mai multe termene, în principal în funcție de perioada folosită de contribuabil la TVA, conform unor norme recent oficializate. Astfel, dincolo de transmiterea lunară/trimestrială, va exista inclusiv o depunere anuală, dar și posibilitatea de a trimite declarația la cererea expresă a Fiscului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Sancționarea salariatului care a folosit declarații nereale pentru a beneficia de zilele libere acordate părinților este legală, potrivit unei instanțe

Acest departament este interesat de identificarea riscurilor legate de posibile fraude sau nerespectarea regulilor de către angajați, precum și de modul în care controalele interne pot fi îmbunătățite pentru a preveni astfel de situații și a proteja interesele financiare și reputaționale ale companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Noiembrie 2021 | 1654 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere că mecanismul acordării liberelor plătite pentru părinți este aplicabil și în prezent, o decizie în primă instanță recent pronunțată privind acordarea nelegală a acestor libere merită adusă în discuție: concret, atât anul trecut, cât și anul acesta, părinților care au vrut libere plătite li s-a cerut să declare pe propria răspundere că celălalt părinte nu ar avea cum să stea acasă cu copiii, fiind lipsit de venituri, de pildă; un angajator căruia i-au fost refuzate decontările pe motiv că salariata pentru care le cere a mințit în declarații, neavând dreptul la liberele plătite, a decis apoi să sancționeze salariata, iar instanța i-a dat dreptate pe fond. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilități fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare: Ce prevede legislația? Ce se întâmplă în practică? Exemple

Articolul subliniază incertitudinile și riscurile legate de acceptarea acestor facilități în cazul unui control fiscal. Acest departament este responsabil cu evaluarea și gestionarea acestor riscuri, asigurând documentația corectă și controale interne adecvate.

PwC România în Contabil și fiscal
11 Noiembrie 2021 | 992 | Timp de citire: 5 min.

Facilitățile fiscale pentru cercetare-dezvoltare sunt oferite de mai multe țări și pot constitui un avantaj competitiv în atragerea de investiții în proiecte ce implică activități de cercetare-dezvoltare și în dezvoltarea accelerată a societăților care întreprind astfel de activități. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poți recupera rapid o datorie pe care o are Fiscul la tine prin cedarea creanței către un partener de afaceri

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Articolul prezintă o soluție pentru a reduce riscul de a rămâne fără bani (lipsa de lichidități) atunci când ANAF întârzie să returneze sume importante, mai ales în perioade de investiții.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 2479 | Timp de citire: 3 min.

O firmă poate recupera bani de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, și printr-o cesiune de creanțe. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

După Italia, Grecia și Franța, Marea Britanie și Belgia impun vaccinarea obligatorie a personalului medical

Un departament de management al riscului este interesat de evoluția pandemiei și de răspunsurile guvernamentale (cum ar fi cerințele de vaccinare) deoarece acestea pot genera riscuri operaționale, financiare sau de reputație pentru companie, necesitând planuri de continuitate a afacerii.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
11 Noiembrie 2021 | 664 | Timp de citire: 1 min.

Germania a raportat miercuri cel mai mare număr de infectări zilnice cu SARS-CoV-2 de la izbucnirea pandemiei, aproape 40.000 de teste pozitive. Citește articolul