Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Legea are un scop social important, acela de a proteja copiii și adolescenții de produsele din tutun și nicotină, aspecte care se aliniază cu obiectivele de responsabilitate socială ale unei companii.
O lege ce se aplică de joi stabilește interzicerea oricărei forme de publicitate pentru produsele din tutun și țigări electronice, inclusiv a celor de tip vape sau a produselor destinate inhalării fără ardere din înlocuitori de tutun, și etichetarea ambalajelor lor cu avertismente similare celor pentru tutunul tradițional. De asemenea, este vizată restricționarea publicității care prezintă aceste produse într-o lumină terapeutică sau stimulatoare. Citește articolul
Acest departament se ocupă de inițiativele companiei în sprijinul comunității și al mediului. Articolul este relevant deoarece arată cum pot fi folosite resursele fiscale pentru a finanța mai eficient proiectele de sponsorizare și responsabilitate socială.
O procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit pentru sponsorizări a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta se aplică numai plătitorilor de impozit pe profit, nu și plătitorilor de impozit micro (care nu mai au această facilitate) și prevede un termen mult mai strâns pentru formularul 177. Citește articolul
Departamentul de Responsabilitate Socială este preocupat de modul în care compania își tratează angajații. Articolul subliniază importanța respectării vieții private a salariaților și a libertății lor de a alege participarea la activități neobligatorii, aspecte esențiale pentru o cultură organizațională etică și responsabilă.
Activitățile prin care angajatorul încearcă să construiască sau să dezvolte coeziunea în cadrul echipei/echipelor din compania sa nu ar trebui să se suprapună cu ideea de formare profesională: teambuildingul si formarea, mai precis, sunt două chestiuni diferite. Teambuilding-ul se întâmplă adesea în timpul liber al angajatului - ca atare, a explica de ce un angajat refuză participarea la teambuilding e în afara oricărei discuții, fiecare angajat având dreptul de a dispune cum dorește de perioada sa de repaus săptămânal. Pe de altă parte, când discutăm de un plan de formare profesională și de necesitatea de a participa la cursuri, nu ar trebui să uităm că perioadele respective sunt sau ar trebui să fie integrate în programul de muncă, iar nu în weekend-urile angajaților. Dacă formarea nu se poate face decât în weekend, discutăm deja de compensații. Citește articolul
Regulamentul abordează aspecte etice și sociale legate de AI, cum ar fi prevenirea discriminării și manipulării, ceea ce este direct relevant pentru politicile de responsabilitate socială și sustenabilitate ale companiei.
Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) intră în vigoare pe 1 august și impune un cadru legal detaliat pentru utilizarea AI în Uniunea Europeană. Deși vorbim de un termen de intrare în vigoare luna viitoare, aplicarea regulamentului va fi una graduală, iar despre o aplicabilitate generală discutăm abia peste două veri. Pe 2 februarie anul viitor, primele două capitole din regulament, care includ definiții, practici interzise și obligații de alfabetizare în AI pentru furnizori și utilizatori, vor fi intra în vigoare. De la 2 august anul viitor, vorbim de aplicarea unor prevederi referitoare la autoritățile de notificare, organismele de evaluare a conformității, Oficiul pentru AI și sancțiuni. Abia din august 2027 însă se vor aplica normele de clasificare pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc. Citește articolul
Inițiativele de extindere a accesului la servicii medicale (ex: terminale în zone defavorizate) se aliniază cu obiectivele de responsabilitate socială și sustenabilitate ale companiilor.
Autoritatea de concurență din România propune măsuri pentru a îmbunătăți accesul la serviciile de telemedicină, în urma unui studiu amănunțit. Recomandările includ extinderea decontării consultațiilor la distanță pentru a ușura presiunea pe sistemul de sănătate și accesul la servicii medicale, economisind timp și costuri. De asemenea, se propune dezvoltarea unei platforme naționale integrate care să permită medicilor accesul la toate analizele pacienților. Pentru a sprijini comunitățile rurale, se recomandă utilizarea terminalelor de telemedicină în zonele fără servicii medicale și crearea de spații dotate în cabinetele medicilor de familie pentru consultații la distanță. Citește articolul
Articolul subliniază importanța unui mediu de lucru sigur și responsabil, arătând cum modul de gestionare a accidentelor de muncă reflectă angajamentul companiei față de bunăstarea angajaților și valorile sale sociale.
În timpul programului, la locul muncii, un angajat îi pune piedică altuia, care are astfel nevoie de concediu medical. Angajatorul refuză, inițial, să înregistreze și declare accidentul, iar angajatul nu poate beneficia de medicalul cuvenit. Refuzul poate fi din rea-intenție sau neglijență față de prevederile legale: și astfel de fapte sunt considerate de lege accidente de muncă. Refuzul de a le trata ca atare înseamnă drepturi încălcate, posibile amenzi și oferirea unui exemplu greșit celorlalți angajați când se raportează la normele de disciplina muncii. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu modul în care compania contribuie la societate și mediu. Informațiile despre cum studenții pot schimba facultatea sau cum sunt finanțați de stat sunt utile pentru a înțelege mai bine sistemul de educație, mai ales dacă firma are programe de susținere a studenților sau burse.
Studenții de la ”fără taxă” care vor să se transfere la o altă facultate vor trebui să achite contravaloarea serviciilor de școlarizare de care au beneficiat gratuit până la momentul transferului, potrivit unui ordin recent al Ministerului Educației (ME), ce conține o metodologie în acest sens. Citește articolul
Acest departament este interesat de inițiativele sociale care vizează bunăstarea comunității și sprijinirea persoanelor vulnerabile, pentru a înțelege contextul social și a-și alinia strategiile de responsabilitate.
Persoanele care au avut de suferit în urma unor acțiuni violente îndreptate împotriva lor pot primi, conform legii, o compensație financiară. Printr-o hotărâre oficializată în iunie 2023, s-a stabilit ca victimele infracțiunilor să poată primi, sub formă de voucher, un avans din compensația financiară, destinat acoperirii nevoilor de moment, printre care și pentru asigurarea hranei, transportului sau medicamentelor. Ajutorul de urgență are valoarea de până la cinci salarii minime brute pe țară. Ministrul justiţiei a anunțat joi că prima solicitare de acordare a unui astfel de ajutor de urgență a fost aprobată recent de instanţă. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul etic și corect în care compania își tratează internii, aspect important pentru imaginea și responsabilitatea socială a firmei.
Realizate pentru a asigura o tranziție mai bună a tinerilor de la studii către piața muncii și în scopul atragerii de către companii a tinerelor talente pentru formarea acestora în modul propriu de lucru, internshipurile sunt deosebit de importante pentru toate părțile implicate, iar în România, de aproape șase ani, ele se fac doar în baza unei legii speciale. Necesitatea de a plăti internii și tot formalismul impus de lege sunt deseori trecute cu vederea, cu toată vechimea acestei legi. Alteori, cum e în povestea de față, companiile comit uriașe încălcări ale legii în dorința de a păstra internii în care au „investit” niște bani. Citește articolul
Acest departament se ocupă de reputația companiei și de modul în care aceasta se comportă etic față de angajați, iar tratamentul corect în cazurile disciplinare este esențial pentru o imagine bună și o responsabilitate socială demonstrate.
Pornim de la certitudinea, precizată explicit de Codul muncii, că angajatorul dispune de prerogativa disciplinară și poate aplica sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară, însă, potrivit legii, asta înseamnă atât identificarea elementelor constitutive ale abaterii disciplinare, cât și respectarea procedurii, aici fiind și asigurarea dreptului salariaților la apărare. Nu toți angajatorii înțeleg acest din urmă aspect. Citește articolul