avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 881 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Responsabilitate Socială & Sustenabilitate (CSR/ESG)

Departament: Responsabilitate Socială & Sustenabilitate (CSR/ESG)

ACCES GRATUIT

UPDATE Publicitatea pentru țigările electronice, interzisă din această săptămână

Legea are un scop social important, acela de a proteja copiii și adolescenții de produsele din tutun și nicotină, aspecte care se aliniază cu obiectivele de responsabilitate socială ale unei companii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2024 | 2724 | Timp de citire: 3 min.

O lege ce se aplică de joi stabilește interzicerea oricărei forme de publicitate pentru produsele din tutun și țigări electronice, inclusiv a celor de tip vape sau a produselor destinate inhalării fără ardere din înlocuitori de tutun, și etichetarea ambalajelor lor cu avertismente similare celor pentru tutunul tradițional. De asemenea, este vizată restricționarea publicității care prezintă aceste produse într-o lumină terapeutică sau stimulatoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sponsorizări: Avem o procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit prin declarația 177. Aceasta se aplică începând cu anul fiscal 2024

Acest departament se ocupă de inițiativele companiei în sprijinul comunității și al mediului. Articolul este relevant deoarece arată cum pot fi folosite resursele fiscale pentru a finanța mai eficient proiectele de sponsorizare și responsabilitate socială.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Iulie 2024 | 22392 | Timp de citire: 7 min.

O procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit pentru sponsorizări a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta se aplică numai plătitorilor de impozit pe profit, nu și plătitorilor de impozit micro (care nu mai au această facilitate) și prevede un termen mult mai strâns pentru formularul 177. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Teambuilding sau formare profesională? De ce nu ar trebui să suprapunem cele două chestiuni

Departamentul de Responsabilitate Socială este preocupat de modul în care compania își tratează angajații. Articolul subliniază importanța respectării vieții private a salariaților și a libertății lor de a alege participarea la activități neobligatorii, aspecte esențiale pentru o cultură organizațională etică și responsabilă.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iulie 2024 | 1830 | Timp de citire: 3 min.

Activitățile prin care angajatorul încearcă să construiască sau să dezvolte coeziunea în cadrul echipei/echipelor din compania sa nu ar trebui să se suprapună cu ideea de formare profesională: teambuildingul si formarea, mai precis, sunt două chestiuni diferite. Teambuilding-ul se întâmplă adesea în timpul liber al angajatului - ca atare, a explica de ce un angajat refuză participarea la teambuilding e în afara oricărei discuții, fiecare angajat având dreptul de a dispune cum dorește de perioada sa de repaus săptămânal. Pe de altă parte, când discutăm de un plan de formare profesională și de necesitatea de a participa la cursuri, nu ar trebui să uităm că perioadele respective sunt sau ar trebui să fie integrate în programul de muncă, iar nu în weekend-urile angajaților. Dacă formarea nu se poate face decât în weekend, discutăm deja de compensații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Calendarul de aplicare a prevederilor din regulamentul privind inteligența artificială

Regulamentul abordează aspecte etice și sociale legate de AI, cum ar fi prevenirea discriminării și manipulării, ceea ce este direct relevant pentru politicile de responsabilitate socială și sustenabilitate ale companiei.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Iulie 2024 | 1317 | Timp de citire: 6 min.

Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) intră în vigoare pe 1 august și impune un cadru legal detaliat pentru utilizarea AI în Uniunea Europeană. Deși vorbim de un termen de intrare în vigoare luna viitoare, aplicarea regulamentului va fi una graduală, iar despre o aplicabilitate generală discutăm abia peste două veri. Pe 2 februarie anul viitor, primele două capitole din regulament, care includ definiții, practici interzise și obligații de alfabetizare în AI pentru furnizori și utilizatori, vor fi intra în vigoare. De la 2 august anul viitor, vorbim de aplicarea unor prevederi referitoare la autoritățile de notificare, organismele de evaluare a conformității, Oficiul pentru AI și sancțiuni. Abia din august 2027 însă se vor aplica normele de clasificare pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Studiu: Cum ar putea să evolueze sectorul de telemedicină din România, potrivit Consiliului Concurenței

Inițiativele de extindere a accesului la servicii medicale (ex: terminale în zone defavorizate) se aliniază cu obiectivele de responsabilitate socială și sustenabilitate ale companiilor.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
22 Iulie 2024 | 774 | Timp de citire: 7 min.

Autoritatea de concurență din România propune măsuri pentru a îmbunătăți accesul la serviciile de telemedicină, în urma unui studiu amănunțit. Recomandările includ extinderea decontării consultațiilor la distanță pentru a ușura presiunea pe sistemul de sănătate și accesul la servicii medicale, economisind timp și costuri. De asemenea, se propune dezvoltarea unei platforme naționale integrate care să permită medicilor accesul la toate analizele pacienților. Pentru a sprijini comunitățile rurale, se recomandă utilizarea terminalelor de telemedicină în zonele fără servicii medicale și crearea de spații dotate în cabinetele medicilor de familie pentru consultații la distanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și accidentele provocate de alți angajați în timpul programului trebuie înregistrate și declarate, existând altfel riscul amenzilor

Articolul subliniază importanța unui mediu de lucru sigur și responsabil, arătând cum modul de gestionare a accidentelor de muncă reflectă angajamentul companiei față de bunăstarea angajaților și valorile sale sociale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Iulie 2024 | 1 | 1152 | Timp de citire: 4 min.

În timpul programului, la locul muncii, un angajat îi pune piedică altuia, care are astfel nevoie de concediu medical. Angajatorul refuză, inițial, să înregistreze și declare accidentul, iar angajatul nu poate beneficia de medicalul cuvenit. Refuzul poate fi din rea-intenție sau neglijență față de prevederile legale: și astfel de fapte sunt considerate de lege accidente de muncă. Refuzul de a le trata ca atare înseamnă drepturi încălcate, posibile amenzi și oferirea unui exemplu greșit celorlalți angajați când se raportează la normele de disciplina muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Studenții de la ”fără taxă” vor trebui să achite cheltuielile de școlarizare dacă se mută la altă facultate

Acest departament se ocupă cu modul în care compania contribuie la societate și mediu. Informațiile despre cum studenții pot schimba facultatea sau cum sunt finanțați de stat sunt utile pentru a înțelege mai bine sistemul de educație, mai ales dacă firma are programe de susținere a studenților sau burse.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Iulie 2024 | 2664 | Timp de citire: 2 min.

Studenții de la ”fără taxă” care vor să se transfere la o altă facultate vor trebui să achite contravaloarea serviciilor de școlarizare de care au beneficiat gratuit până la momentul transferului, potrivit unui ordin recent al Ministerului Educației (ME), ce conține o metodologie în acest sens. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Victimele infracțiunilor pot primi un ajutor de urgență în valoare de până la 18.500 de lei. Prima solicitare de ajutor financiar, aprobată de instanță

Acest departament este interesat de inițiativele sociale care vizează bunăstarea comunității și sprijinirea persoanelor vulnerabile, pentru a înțelege contextul social și a-și alinia strategiile de responsabilitate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
19 Iulie 2024 | 1 | 6266 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele care au avut de suferit în urma unor acțiuni violente îndreptate împotriva lor pot primi, conform legii, o compensație financiară. Printr-o hotărâre oficializată în iunie 2023, s-a stabilit ca victimele infracțiunilor să poată primi, sub formă de voucher, un avans din compensația financiară, destinat acoperirii nevoilor de moment, printre care și pentru asigurarea hranei, transportului sau medicamentelor. Ajutorul de urgență are valoarea de până la cinci salarii minime brute pe țară. Ministrul justiţiei a anunțat joi că prima solicitare de acordare a unui astfel de ajutor de urgență a fost aprobată recent de instanţă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În contractele de internship nu pot exista clauze prin care să obligi internul să rămână în companie o perioadă

Acest departament este interesat de modul etic și corect în care compania își tratează internii, aspect important pentru imaginea și responsabilitatea socială a firmei.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Iulie 2024 | 1064 | Timp de citire: 5 min.

Realizate pentru a asigura o tranziție mai bună a tinerilor de la studii către piața muncii și în scopul atragerii de către companii a tinerelor talente pentru formarea acestora în modul propriu de lucru, internshipurile sunt deosebit de importante pentru toate părțile implicate, iar în România, de aproape șase ani, ele se fac doar în baza unei legii speciale. Necesitatea de a plăti internii și tot formalismul impus de lege sunt deseori trecute cu vederea, cu toată vechimea acestei legi. Alteori, cum e în povestea de față, companiile comit uriașe încălcări ale legii în dorința de a păstra internii în care au „investit” niște bani. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cercetarea disciplinară nu poate fi utilizată ca formă de constrângere pentru obținerea demisiei

Acest departament se ocupă de reputația companiei și de modul în care aceasta se comportă etic față de angajați, iar tratamentul corect în cazurile disciplinare este esențial pentru o imagine bună și o responsabilitate socială demonstrate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Iulie 2024 | 2464 | Timp de citire: 4 min.

Pornim de la certitudinea, precizată explicit de Codul muncii, că angajatorul dispune de prerogativa disciplinară și poate aplica sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară, însă, potrivit legii, asta înseamnă atât identificarea elementelor constitutive ale abaterii disciplinare, cât și respectarea procedurii, aici fiind și asigurarea dreptului salariaților la apărare. Nu toți angajatorii înțeleg acest din urmă aspect. Citește articolul