Modificările legate de vârsta de pensionare a medicilor, condițiile de exercitare a funcțiilor de conducere și aspectele legate de rezidențiat sunt direct relevante pentru modul în care companiile, în special cele din domeniul medical, angajează, gestionează și planifică personalul.
O ordonanță de Guvern privind modificarea și completarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății a fost oficializată vineri, prevederile sale intrând în vigoare chiar azi. Printre modificările principale se numără clarificarea condițiilor de pensionare a medicilor și posibilitatea continuării activității până la 70 de ani, precum și reorganizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii conexe actului medical. De asemenea, apar clarificări privind competențele direcțiilor de sănătate publică și a condițiilor de organizare a caravanelor medicale. Măsura
Departamentul de HR trebuie să știe cum pot angajații să muncească și să ia pensie în același timp, pentru a putea angaja corect persoane care sunt deja pensionari sau pentru a le oferi informații potrivite angajaților care se apropie de pensie.
Noua lege a pensiilor, în vigoare de duminică, păstrează dreptul de a cumula pensia cu salariul, existând doar două excepții de la regulă. Nu există limitări legate de vârstă și nu se pune problema unei interdicții de a mai munci dincolo de 70 de ani. Citește articolul
Articolul include informații despre recunoașterea calificărilor profesionale la nivel internațional, ceea ce poate afecta modul în care se fac angajările și dezvoltarea angajaților. De asemenea, sunt menționate aspecte generale legate de sănătatea și siguranța personală a angajaților, cum ar fi accesul la servicii medicale sau răspunsul la cazuri de violență, care sunt relevante pentru bunăstarea personalului.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 26 august - 1 septembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Poate fi util pentru a înțelege cum se modifică adeverințele de venit de la Fisc, informații care pot fi solicitate de angajați și pentru care departamentul de HR poate oferi îndrumare sau asistență.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct afectat de modificările legate de diurnele angajaților, contribuțiile sociale (mai ales pentru contractele part-time) și de noua lege a gestionarilor, deoarece toate acestea influențează costurile cu personalul și politicile interne de personal.
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2024 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal care ar putea deveni legi până la iarnă. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Citește articolul
Este crucial pentru HR deoarece abordează direct cum gestionezi programul de lucru al angajaților, dacă ai nevoie de acte adiționale la contract sau doar de o simplă modificare în pontaj. Ajută la înțelegerea drepturilor angajaților și a procedurilor corecte de modificare a contractelor.
Predictibilitatea relației de muncă este esențială, iar aici avem în vedere interesele ambelor părți. Modelul-cadru al contractului individual de muncă (CIM) oferă o reglementare mai clară cu privire la timpul de muncă, stipulându-se că modificările trebuie efectuate prin acordul părților. Însă, necorelarea între diferite acte normative poate duce la interpretări eronate, afectând drepturile lucrătorilor. Chiar și în fața unei decizii unilaterale care afectează drepturile sale într-un fel sau altul, angajatul are posibilitatea de a contesta. Citește articolul
Acest departament e interesat pentru că angajații pot fi afectați de violență (fie ca victime, fie indirect), iar firma trebuie să știe cum să-i sprijine și să mențină un loc de muncă sigur și armonios, în conformitate cu legile existente.
Un nou ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) extinde domeniul de gestionare și intervenție al organelor competente asupra actelor de violență, astfel încât să includă și alte acte de violență decât cele domestice. Ordinul vine în contextul noii legi privind ordinele de protecție. În acest sens, începând cu data de 31 august, victimele violenței de orice fel vor avea posibilitatea de a solicita un ordin de protecție provizoriu, similar celui folosit în cazurile de violență domestică. Citește articolul
Pentru a cunoaște condițiile pe care trebuie să le îndeplinească angajații care conduc motociclete, mai ales dacă le folosesc în scop de serviciu, și pentru a informa corect angajații.
În urma unor recente modificări, legislația rutieră permite șoferilor, în anumite condiții, să conducă și motociclete. Care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească șoferii interesați, ce fel de motociclete sunt acceptate de noile prevederi, care sunt pașii premergători obținerii acestui drept și alte informații utile cu privire la acest subiect, în cele ce urmează. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajarea, gestionarea și dezvoltarea angajaților. Articolul oferă informații esențiale despre valoarea lucrătorilor seniori, provocările la adresa acestora (discriminare, adaptare la tehnologie, sănătate) și necesitatea de a investi în formarea și bunăstarea lor, aspecte critice pentru strategiile de recrutare, retenție și dezvoltare a forței de muncă.
În Uniunea Europeană (UE), rata de ocupare a persoanelor de peste 50 de ani a crescut semnificativ între 2004 și 2019, dar discriminarea pe criterii de vârstă și nevoia de îmbunătățire a competențelor digitale rămân obstacole importante. În România, aproape o treime din angajați au peste 50 de ani, iar sectorul energetic înregistrează cea mai mare proporție de lucrători seniori. Cu toate acestea, prejudecățile legate de vârstă și condițiile de muncă insuficiente contribuie la pensionarea timpurie a acestora. Companiile sunt încurajate să investească în formarea continuă și să creeze medii de lucru mai prietenoase pentru seniori, având în vedere că aceștia aduc experiență valoroasă și stabilitate organizațională. În contextul demografiei în schimbare, este esențial ca politicile de angajare să fie adaptate, inclusiv prin sprijin guvernamental, pentru a încuraja integrarea lucrătorilor vârstnici pe piața muncii. Citește articolul
Acest departament este interesat de anunțurile de angajare, mai ales de la instituții publice importante ca ANAF, pentru a înțelege mișcările de pe piața muncii și profilul de angajați căutați, ceea ce îi poate ajuta în propriile strategii de recrutare sau pentru a identifica potențiali specialiști.
Peste 200 de posturi vacante sunt scoase la concurs în septembrie 2024 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui anunț recent. Majoritatea funcțiilor vizate sunt de inspectori antifraudă în cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF). Citește articolul