Pentru că se ocupă de angajați, acest departament trebuie să știe despre schimbările în legile pensiilor, mai ales când e vorba de indemnizații pentru persoanele cu invaliditate, pentru a-și putea informa și sprijini angajații, dar și pentru a ajusta propriile politici legate de angajații cu dizabilități.
Atât actuala lege a pensiilor, cât și cea nouă, care va reglementa, din septembrie, acest domeniu, dau dreptul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I să primească, pe lângă pensie, o indemnizație pentru însoțitor. Totuși, noua lege aduce schimbarea modului în care se calculează această indemnizație, din septembrie urmând să fie raportată la salariul minim, nu la punctul de pensie, ca acum, ceea ce va însemna o majorare de peste 200 de lei. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este responsabil cu angajarea, gestionarea și retenția angajaților. Clauza de stabilitate este un instrument util pentru a atrage și a păstra personalul valoros pe termen lung, oferind garanții reciproce.
Clauza de stabilitate asigură atât continuitatea locului de muncă pentru angajat, cât și protecția intereselor angajatorului; dar trebuie să respecte legislația în vigoare, fără a limita drepturile angajatului de a demisiona, de exemplu. Citește articolul
HR-ul este direct implicat în gestionarea angajaților. Informațiile despre reducerea vârstei de pensionare sunt esențiale pentru a putea informa angajatele, a le consilia cu privire la planurile de pensionare și a gestiona corect procesele interne legate de ieșirea din activitate.
Noua lege a pensiilor, oficializată în decembrie 2023, prevede reducerea vârstei de pensionare pentru femeile care au născut și crescut copii. Comparativ cu legea din 2019, care nu a mai ajuns să se aplice, noul act normativ oferă o reducere mult mai mică a vârstei de pensionare. Maximul pe care o mamă îl poate obține este de trei ani și jumătate de reducere, minimul (pentru un copil) fiind de șase luni. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul vorbește despre cum sunt calculate pensiile și ce greșeli pot apărea, inclusiv cele legate de datele pe care le-au dat angajatorii. HR-ul este adesea punctul de contact pentru angajați (actuali sau foști) care au întrebări legate de contribuțiile și dosarul lor de pensie, ajutându-i cu acte și informații.
Noua lege a pensiilor aduce modificări ale sistemului public de pensii, introducând, începând cu 1 septembrie, noi reguli de calculare a acestora. Recalcularea pensiilor conform noilor principii, gândită a se face în mai multe etape începând cu 1 septembrie 2024, a dat naștere unui val de nemulțumiri și nedumeriri în rândul pensionarilor care s-au trezit peste noapte cu pensiile diminuate. În ciuda faptului că Executivul promite că pensiile urmează să fie plătite în cuantumul cel mai avantajos rezultat în urma aplicării noilor prevederi, comparativ cu cele vechi, procesul de recalculare este dominat de confuzie și contrarietate. Citește articolul
HR se ocupă de toate datele angajaților și de înregistrarea lor. O modificare a Revisal, care ar cere adăugarea studiilor angajaților, le-ar afecta direct modul de lucru și informațiile pe care trebuie să le păstreze și să le raporteze statului.
Întrucât ultima calificare obținută de un angajat nu reflectă de fiecare dată expertiza sau competențele dobândite de acesta de-a lungul anilor, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă modificări Codului Muncii, dezideratul fiind acela de a introduce în registrul general de evidență a salariaților (Revisal), alături de celelalte informații obligatorii, și nivelul și specialitatea formelor de studiu absolvite de angajat, începând cu ultima formă de învățământ obligatoriu. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de acest tip de conținut deoarece se referă la recalcularea pensiilor de stat, un subiect important pentru bunăstarea financiară a angajaților, mai ales a celor care se apropie de vârsta de pensionare sau care își planifică viitorul. Angajații pot avea întrebări legate de aceste modificări, iar HR-ul trebuie să fie informat pentru a oferi clarificări sau a direcționa corect.
Distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor către toți pensionarii din țară a început după jumătatea lunii și este programată să se încheie, de principiu, pe 30 august. De la începutul campaniei de distribuire a deciziilor de recalculare au fost și situații care au impus retragerea unora dintre aceste decizii. De aceea, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a explicat recent care sunt motivele pentru retragerea unor decizii de recalculare. Citește articolul
Acest departament este responsabil direct cu programarea timpului de lucru, gestionarea concediilor, a orelor suplimentare și a altor tipuri de absențe. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum să aplice corect regulile legate de timpul liber al angajaților.
Angajații au dreptul la scurte perioade de repaus în timpul programului, între două zile de muncă, săptămânal și anual, pe lângă diverse alte libere la care au dreptul prin lege sau chiar contractele de muncă. Când intervine munca suplimentară și într-un regim constant, nu de excepție, echilibrul acestor perioade este ușor deranjat. Citește articolul
Informațiile din articol despre cum plecarea unui angajat sau un concediu medical prelungit pot afecta regimul de impozitare al companiei sunt cruciale. Departamentul de HR trebuie să înțeleagă aceste implicații pentru a gestiona corect situațiile legate de personal și a informa managementul.
Cu toate că au trecut câteva luni bune de la cele mai recente modificări ale regimului impozitului micro, nici acum nu avem norme metodologice pentru aplicarea acestora. Astfel, unele dileme ale mediului de afaceri încă persistă și Ministerul Finanțelor (MF) a oferit recent, neoficial, unele clarificări utile, potrivit informațiilor obținute de avocatnet.ro. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane va urmări cu atenție știrile despre proiectul de lege privind salariul minim, deoarece aceste schimbări pot influența direct costurile cu personalul și politicile salariale ale companiei. De asemenea, modificările la cazierul judiciar pot fi relevante pentru procesele de angajare.
Guvernul României a stabilit ca priorități legislative pentru a doua sesiune ordinară din 2024 discutarea și aprobarea legilor bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale pentru 2025, precum și adoptarea unor proiecte de lege esențiale, printre care amintim unele modificări la Legea contra spălării banilor, ajustări ale Codului fiscal și reglementări pentru asigurările RCA, toate având ca termen de finalizare luna noiembrie. De asemenea, se preconizează adoptarea în această toamnă a unui nou Cod al amenajării teritoriului și urbanismului, iar proiectul pentru stabilirea salariului minim adecvat este obligatoriu să fie adoptat toamna asta, termenul-limită propus fiind luna noiembrie. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este foarte interesat de acest articol, deoarece gestionează toate aspectele legate de angajați, inclusiv momentul în care aceștia părăsesc compania. Articolul oferă informații esențiale despre cum se încheie automat contractele de muncă, ajutându-i să aplice corect procedurile.
Contractul individual de muncă (CIM) poate înceta de drept (adică automat), ca urmare a acordului părților, la data convenită de acestea, sau ca urmare a voinței unilaterale a uneia dintre părți. Situațiile în care contractul individual de muncă al unui salariat încetează automat sunt zece la număr și sunt reglementate de legislația muncii. Citește articolul