Gestionează contractele de muncă, politica de salarizare (inclusiv comisioanele) și procedurile disciplinare, fiind direct responsabilă de modul în care angajații sunt plătiți și sancționați.
Chiar dacă are la bază un contract, relația de muncă are o serie de particularități și nu sunt permise „penalizările” ca în cazul unei relații comerciale între doi profesioniști, iar orice clauză prin care s-ar stabili o astfel de procedură va fi lovită de nulitate. Un salariat care și-a realizat „ținta” de vânzări într-o lună a fost penalizat pentru nerespectarea procedurilor, angajatorul său considerând că acest lucru este normal, pentru că în contractul de muncă exista o astfel de clauză. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și pe cei care lucrează temporar sau permanent în alte țări (cum ar fi detașările), asigurându-se că au acces la îngrijiri medicale și că sunt bine informați despre drepturile lor.
Formularul S1 este un instrument esențial pentru cetățenii care locuiesc într-o țară a Uniunii Europene (UE), dar sunt asigurați în altă țară membră. Acest document facilitează accesul la asistența medicală, asigurând că indivizii și familiile lor beneficiază de îngrijiri medicale necesare în statul de rezidență, chiar dacă contribuțiile la asigurările sociale sunt plătite în alt stat membru. Procedura de obținere a certificatului S1 implică solicitarea acestuia de la instituția de asigurări sociale din țara de origine a asiguratului și înregistrarea la instituția de sănătate locală din țara de rezidență. Printre altele, lucrătorii detașați au nevoie și de eliberarea A1 pentru a putea cere formularul S1. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările indicatorilor sociali de referință, deoarece acestea pot influența calculul anumitor beneficii sociale sau obligații legate de salariați.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de calitatea forței de muncă viitoare. Articolul arată cum sistemul de educație evaluează competențele elevilor și semnalează discrepanțe între notele din școală și performanțele reale, ceea ce este crucial pentru procesul de recrutare și pentru programele de dezvoltare internă a angajaților.
Aproape 60% din elevii care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au reușit să obțină nota 5 la Matematică, după cum arată centralizarea rezultatelor. Ponderea notelor sub 5 este cu aproape 50% mai mare decât cea de anul trecut, când ”numai” 40,8% din elevi nu au trecut de pragul notei 5. Doar 17% au luat note peste 7,00. Citește articolul
Informația este importantă pentru HR deoarece poate afecta angajații, mai ales pe cei care au nevoie de permis pentru a-și face treaba. Un permis suspendat poate influența modul de lucru al angajatului și necesită adaptări din partea companiei.
Conform Codului rutier, cuantumul amenzilor rutiere este determinat de valoarea numărului punctelor amendă primite. Ținând cont de faptul că acumularea unui număr de 15 astfel de puncte se soldează cu suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de 30 de zile este important să poți verifica dacă și câte puncte de penalizare rutieră ai acumulat. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de atragerea și sprijinirea tinerilor angajați. Cunoașterea acestor prime oferite de stat îi ajută să informeze potențialii candidați despre beneficii suplimentare, făcând ofertele de muncă mai atractive și facilitând procesul de angajare pentru absolvenți și tineri șomeri.
Tinerii care se angajează beneficiază de diverse tipuri de prime pentru a-i încuraja să intre pe piața muncii și pentru a-i sprijini în stabilirea în noile roluri profesionale. Prin intermediul Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă, sunt oferite stimulente financiare, cum ar fi prima de activare pentru tinerii șomeri neindemnizați, prima de inserție pentru absolvenți și prime de mobilitate pentru cei care acceptă locuri de muncă la distanțe considerabile de domiciliu. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații, de la angajare la plecare. Articolul le arată cum să păstreze corect contractele de muncă ale personalului și dosarele acestora, așa cum cere legea, pentru a organiza eficient informațiile și a evita probleme la controale.
Angajatorii sunt obligați conform Codului muncii să păstreze o copie a contractului individual de muncă la locul unde salariații își desfășoară activitatea, sub sancțiunea unei amenzi de 10.000 de lei. Legea specifică faptul că locul de muncă poate fi sediul principal, sucursalele sau alte puncte de lucru ale angajatorului. Această obligație este distinctă de cea care vizează constituirea și conținutul dosarului personal, acolo unde regăsim un exemplar al contractului, în mod obligatoriu. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane poate oferi acest ghid angajaților care au nevoie de pașaport pentru călătorii de muncă sau pentru alte nevoi personale, simplificându-le procesul de obținere a documentului.
Din martie 2023, cei interesați de obținerea unui pașaport au la dispoziție o nouă platformă prin care se pot programa online pentru depunerea cererilor de pașapoarte. Programările se pot face, prin noua platformă, chiar și în aceeași zi. După cum a transmis luni Ministerul Afacerilor Interne (MAI), în perioada scursă de la lansarea platformei și până de curând, adică în mai puțin de un an, și-au făcut programare online pentru obținerea pașaportului peste un milion de persoane. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de procesul de angajare, de alegerea tipului de contract potrivit (inclusiv cele pe durată determinată), de gestionarea perioadelor de probă și de încetarea relațiilor de muncă. Articolul le oferă ghidare practică pentru aceste activități.
Contractul individual de muncă poate fi încheiat și pe durată determinată, în condițiile strict prevăzute de lege. Lucrătorii cu contracte pe perioadă determinată au aceleași drepturi și obligații ca cei cu contracte pe perioadă nedeterminată, iar raportul de muncă încetează automat la finalul perioadei stabilite. Este esențial ca angajatorii să respecte scopurile prevăzute de lege pentru care încheie contracte pe perioadă determinată. Durata perioadei de probă pentru astfel de contracte este mult mai mică decât pentru cele pe perioadă nedeterminată, fiind reglementată în funcție de durata contractului. De asemenea, există limite clare privind durata maximă a unui contract pe perioadă determinată și numărul de contracte succesive pe care le pot încheia aceleași părți, iar o chestiune frecvent neînțeleasă e prevalența încetării de drept a contractului, la termen, în fața cauzei de suspendare a acestuia. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane (HR) este interesat de acest articol pentru că se ocupă de bunăstarea angajaților și poate informa sau susține angajații cu dizabilități cu privire la beneficiile la care au dreptul, contribuind la un mediu de lucru incluziv.
Călătorii gratuite cu mijloacele de transport în comun și parcare fără plată în mai multe țări din Uniunea Europeană (UE) se numără printre beneficiile aduse de cardul european pentru dizabilitate, care poate fi solicitat la direcțiile județene pentru asistență socială și protecția copilului. Citește articolul