Articolul menționează evenimente și subiecte relevante pentru modul în care se lucrează (teleworking) și pentru relațiile cu angajații (negocieri colective), care sunt de interes pentru gestionarea personalului.
În martie 2024, companiile și PFA-urile trebuie să acorde atenție mai multor chestiuni importante pentru afacerile lor, majoritatea fiind din sfera fiscalității. Printre altele, vorbim de prescrierea anului fiscal 2017, schimbări la taxele de drum, noi tarife pentru serviciile Registrului comerțului și prima tranșă a impozitelor locale pe clădiri, terenuri și vehicule. Iată ce e de reținut: Citește articolul
Articolul arată cum trebuie gestionate corect plecările angajaților din firmă, ce drepturi au aceștia și cum să eviți situațiile neplăcute sau ilegalitățile în procesul de concediere sau demisie.
Acceptarea unui îndemn la demisie, însoțit de o promisiune verbală legată de plata unor salarii compensatorii, este o chestiune destul de riscantă pentru angajat. Pe de o parte, pentru că notificată demisia de către angajat, nu există nicio obligație pentru angajator de a plăti niște salarii compensatorii și nici 100% garanții că promisiunea va fi ținută. În eventualitatea unei încetări prin acord, merită văzut cât cântăresc salariile compensatorii în balanță cu cât ar fi indemnizația de șomaj și perioada de acordare a acesteia. Așa se face că, uneori, varianta concedierii, chiar dacă sună ceva mai dur, poate fi mai avantajoasă pentru un angajat decât celelalte. Citește articolul
Articolul menționează anularea unor facilități fiscale și majorarea salariului minim, aspecte care influențează direct calculul salariilor nete, beneficiile angajaților și costurile cu personalul, informații esențiale pentru gestionarea resurselor umane.
Execuția bugetară pe luna ianuarie 2024 s-a încheiat cu un deficit de 7,9 miliarde lei, corespunzând cu 0,45% din PIB. Deficitul bugetului general consolidat din ianuarie 2024 este aproape dublu față cel înregistrat în ianuarie 2023, când a fost de 4,02 miliarde lei, respectiv 0,25% din PIB. Citește articolul
Modificările privind valabilitatea permiselor de conducere sunt importante pentru angajați, mai ales pentru cei care conduc în interes de serviciu sau pentru cei mai în vârstă. HR trebuie să fie informat pentru a putea comunica aceste schimbări personalului și a le include în politicile interne, dacă este cazul.
Șoferii cu vârsta de până la 70 de ani își vor reînnoi permisul de conducere mai rar decât în prezent, deoarece, printr-un proiect de lege adoptat azi de senatori, parlamentarii vor să majoreze valabilitatea acestor documente, în cazul categoriilor A și B, de la 10 ani, cât e în prezent, la 15 ani. În schimb, conducătorii auto trecuți de 70 de ani vor trebui să-și reînnoiască permisul de conducere la fiecare cinci ani, iar cei trecuți de 80 de ani, la fiecare doi ani. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă de bunăstarea angajaților, de organizarea instruirilor privind siguranța la locul de muncă și de cultivarea unui mediu unde angajații sunt conștienți de riscuri și cooperează pentru a le preveni.
Accidente precum alunecările și împiedicările pot părea minore la prima vedere, dar în realitate, acestea se numără printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor de muncă, arată ITM Caraș-Severin. Aceste accidente pot avea loc în orice domeniu de activitate, indiferent de profesie, vârstă, sex sau stare de sănătate și pot duce la consecințe grave, cum ar fi fracturi sau comoții cerebrale. Este esențial ca și angajații să fie conștienți de responsabilitatea care le revine pentru a preveni atare accidente. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru crearea și implementarea politicilor de flexibilitate la locul de muncă și a pachetelor de beneficii (concedii, asigurări, programe de wellness), esențiale pentru atragerea, reținerea și motivarea angajaților.
Flexibilitatea în muncă poate contribui la echilibrarea cerințelor vieții personale și profesionale ale angajaților, oferindu-le opțiuni precum programul individualizat, cel puțin un regim hibrid de muncă, nu doar de la birou și orare mai flexibile de lucru. Zilele de concediu suplimentare sunt un beneficiu care poate contribui la un echilibru mai bun între viața privată și cea profesională. La fel și reducerea timpului de muncă săptămânal. În plus, beneficiile de sănătate și wellness pot contribui la îmbunătățirea stării fizice și psihice a angajaților, legea oferind câteva facilitățile fiscale ce pot reduce costurile pentru respectivele beneficii. Citește articolul
Articolul vorbește despre lipsa de personal calificat, îmbătrânirea forței de muncă, migrație și nevoia de reconversie profesională, aspecte esențiale pentru recrutare, formare și retenție în cadrul companiei.
România se confruntă cu multiple provocări de ordin demografic, care vor impacta major piața muncii în următorii zece ani: populația țării îmbătrânește, tinerii activi sunt din ce în ce mai puțini pe piața muncii, iar cererea pentru forța de muncă înalt calificată continuă să crească, în condițiile unei economii în plină dezvoltare, arată o analiză Bucharest Center for Economy & Society (CES Bucharest). Până în 2030, România va avea nevoie de peste 600.000 de persoane care să ocupe locuri de muncă înalt calificate și, în același timp, în următorul deceniu, fenomenul îmbătrânirii se va accentua: țara noastră va avea un număr triplu de persoane active cu vârste de peste 65 de ani. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați. Este important să știe ce beneficii sau scutiri de impozit pot avea angajații cu dizabilități de la stat, pentru a-i putea susține mai bine, a gestiona corect salariile și a asigura un mediu de lucru incluziv.
În funcție gradul de handicap avut, pe lângă o indemnizație lunară, persoanele cu dizabilități din țara noastră pot beneficia de un număr de călătorii interurbane gratuite sau de acoperirea unor cheltuieli de deplasare cu mașina proprie, dar și de scutirea de la plata rovinietei. Suplimentar, persoanele cu dizabilități pot solicita un card european destinat acestor persoane, ce aduce beneficii precum călătorii gratuite cu mijloacele de transport în comun și parcare fără plată în mai multe țări din Uniunea Europeană (UE). Citește articolul
Schimbările în impozitul pe venit, cum ar fi trecerea la cote progresive, afectează direct modul de calcul al salariilor nete și contribuțiile, fiind crucial pentru gestionarea politicilor de remunerare și payroll.
În ultimele luni s-au întețit discuțiile despre o posibilă revenire la cote progresive, motivul fiind că acum cota unică aduce prea puțini bani la buget.
Departamentul de resurse umane este direct afectat, deoarece legea schimbă modul de angajare (ce documente se cer) și de gestionare a angajaților, inclusiv încetarea contractelor dacă cineva este condamnat.
Persoanele condamnate pentru infracțiuni sexuale și care sunt luate în evidență în Registrul agresorilor sexuali vor fi obligate să informeze organele de poliție despre angajatorul lor și să anunțe orice schimbare a locului de muncă, potrivit unei propuneri legislative care a fost adoptată azi la Senat, primă Cameră sesizată. Totodată, propunerea clarifică interdicția de angaja în anumite locuri (la stat și la privat) persoanele din registru sau de a încheia contracte de voluntariat cu acestea. Inițiatorii propunerii legislative spun că în puținii ani de funcționare a Legii 118/2019, s-a observat că angajatorii vizați de lege încă nu sunt conștienți de riscuri și că nu există un mecanism eficient prin care să fie informați despre infracțiunile angajaților existenți. Citește articolul