Resurse Umane gestionează direct toate tipurile de concedii pentru angajați, calculează sau monitorizează indemnizațiile și se ocupă de implementarea politicilor de sprijin pentru părinți și de flexibilitate la locul de muncă.
Legislația prevede concedii și indemnizații pentru ambii părinți: salariatele care urmează să nască și cele care au născut deja au dreptul la o serie de concedii și indemnizații specifice, precum cele pentru maternitate sau pentru risc maternal, iar tații pot cere acordarea unui scurt concediu paternal; amândoi părinții au însă dreptul la concediul și indemnizația de creștere a copilului, de îngrijire a celui bolnav (unde avem modificări recente), iar legea prevede și acordarea unui liber anual pentru a merge cu copilul la doctor. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, de la programul de lucru și condițiile în care ar trebui să lucreze, până la felul în care sunt instruiți și sancționați. Articolul le arată cum să evite problemele grave legate de drepturile și siguranța angajaților.
Unor angajați ai „unei instituții”, care în mod nelegal lucrează în ture de 24 cu 24 de ore, nu li se asigură nici măcar o sursă de apă, nici încălzire la locul de muncă. Vorbim de anul 2024 și, chiar dacă e irelevant că e vorba de un angajator din mediul public sau privat, regulile incidente fiind aceleași, condițiile de muncă par proprii unui mediu unde nimeni nu respectă legea și nimeni nu verifică respectarea ei. Când angajații își asigură singuri condițiile de muncă, cu improvizații riscante chiar, tot ei sunt trași la răspundere. Citește articolul
Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a ști cât de mult cresc indemnizațiile de șomaj, plata pentru concediul de creștere a copilului sau ajutoarele pentru persoanele cu handicap, pentru a putea oferi angajaților informații corecte și utile legate de aceste beneficii sociale.
O serie de ajutoare financiare de la stat, respectiv cele ce se calculează în raport cu indicatorul social de referință (ISR), vor crește automat începând din martie, odată cu majorarea valorii acestui indicator cu rata medie anuală a inflației din 2023. Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), rata inflației pentru 2023 este de 10,4%. Citește articolul
Articolul abordează modul în care angajatorii trebuie să comunice regulile interne, contractele de muncă și informațiile esențiale angajaților. Este crucial pentru gestionarea relațiilor de muncă, onboarding, instruire și prevenirea conflictelor în cadrul echipei.
Necunoașterea unor reguli poate costa scump: cel puțin costul unui conflict de muncă, uneori, poate chiar despăgubiri către terți, amenzi de la autorități sau chiar prejudicii ale bunurilor afacerii. Niciodată însă costul unei instruiri adecvate, al îndeplinirii cu responsabilitate a formalităților și obligațiilor impuse de lege angajatorului nu poate fi comparat cu prețul unor repercusiuni ale necunoașterii regulilor la locul de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care angajații pot călători și lucra în Uniunea Europeană. Decizia Curții Europene de Justiție clarifică drepturile cetățenilor români cu domiciliul în străinătate privind obținerea cărții de identitate, ceea ce poate influența mobilitatea personalului și politicile companiei legate de angajații care lucrează sau se deplasează în afara României.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a statuat că legislația care împiedică cetățenii unui stat membru să obțină o carte de identitate națională pe motiv că au domiciliul în alt stat membru contravine principiilor fundamentale ale libertății de circulație în cadrul Uniunii Europene (UE). În recenta decizie a CJUE, statul care a refuzat să emită o carte de identitate unui cetățean propriu este chiar statul român, care s-a apărat „prin formalități” - nu are ce să scrie la domiciliu în actul de identitate. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă cu trimiterea angajaților să lucreze temporar în străinătate și trebuie să știe cum să le asigure contribuțiile sociale și pensia în țara de bază, iar acest document este esențial.
Formularul A1 este un document extrem de important care atestă asigurarea unei persoane în sistemul de securitate socială din țara de origine, precum România, și faptul că legislația de securitate socială a acestei țări i se aplică în timp ce lucrează temporar în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). Acest document este emis acum prin intermediul unui portal online și trebuie cerut înainte de plecarea din țară. A1 este relevant atât pentru angajații detașați, cât și pentru cei care lucrează pe cont propriu, fiind valabil pentru o perioadă maximă de 24 de luni. Citește articolul
HR-ul trebuie să înțeleagă aceste reguli pentru a răspunde întrebărilor angajaților despre cum își pot direcționa o parte din impozit și pentru a-i informa corect despre aceste schimbări.
Începând cu anul 2024, numai contribuabilii care realizează venituri din salarii mai pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, prin formularul 230. Astfel, dispare posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente pentru susținerea ONG-urilor și bisericilor. Citește articolul
Deși articolul se referă la studenți, principiile de incluziune și asigurare a accesului pentru persoanele cu dizabilități sunt foarte relevante pentru politicile de resurse umane ale unei companii, care vizează diversitatea și egalitatea de șanse la locul de muncă.
O propunere de lege înregistrată pentru dezbatere la Camera Deputaților vizează modificarea Legii învățământului superior, pentru a oferi drepturi suplimentare studenților cu dizabilități. Acestea includ îmbunătățirea accesului în clădirile universitare prin instalarea rampelor de acces și lifturilor, organizarea de cursuri și seminarii în regim hibrid și oferirea de locuri de cazare gratuite în căminele universitare. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece are în grijă angajații care lucrează sau locuiesc în străinătate. Consulatul mobil îi ajută pe aceștia să obțină mult mai ușor documente importante, cum ar fi pașapoarte, acte de identitate sau acte de stare civilă, fără să fie nevoiți să călătorească pe distanțe lungi.
Și în acest an, după cum anunță Ministerul Afacerilor Externe (MAE), se vor organiza consulate mobile în mai multe țări din lume. De principiu, se vor organiza peste 100 de astfel de consulate în aproape 20 de țări. Consulatele mobile implică deplasarea unei echipe consulare într-o localitate din străinătate în care locuiesc mulți români și aflată la distanță față de un oficiu consular permanent, pentru le asigura acestora accesul la diverse servicii consulare, în legătură cu acte notariale, documente de călătorie, de stare civilă și altele. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul clarifică modul în care trebuie stabilite salariile pentru o anumită categorie de personal, influențând politicile de salarizare și managementul compensațiilor.
În soluționarea unui recurs în interesul legii (RIL), Înalta Curte a tranșat săptămâna asta chestiunea stabilirii drepturilor salariale ale personalului poliției locale: stabilirea salariilor acestor angajați ai statului nu se face în același cuantum cu salariile personalului din aparatul de specialitate al primarului. Citește articolul