Oferă sfaturi practice despre cum să gestioneze corect procesele de angajare și plecare a angajaților, salarizarea și comunicarea cu aceștia, pentru a menține o relație bună și legală.
Angajatorul vrea să concedieze o angajată - îi dă să semneze un document care „se traduce” ca fiind o cerere de demisie, pe care angajata, fără să citească, a semnat-o. Dincolo de disimularea modului de încetare a contractului, cu concursul celei care a semnat, neatentă, documentul, angajatorul mai face și o reținere nelegală din salariu. „Demisionară” și cu mai puțini bani în buzunar decât ar fi meritat, angajata vrea să știe cum să-și găsească dreptatea. Citește articolul
Oferă informații esențiale pentru instruirea angajaților care conduc în interes de serviciu, ajutându-i să știe ce să facă într-un accident pentru a fi în siguranță și a evita problemele.
Înmulțirea numărului de biciclete și trotinete din trafic a determinat și creșterea de incidente rutiere în care acestea au fost implicate. Deseori, șoferii se văd puși în situația în care, vinovați ori nevinovați, bicicliștii părăsesc locul incidentului, de teama de a nu plăti eventualele pagube produse vehiculelor. Citește articolul
Articolul explică un beneficiu fiscal nou pentru angajați (plata creșei/grădiniței), cum se acordă și ce documente sunt necesare. HR-ul trebuie să știe cum să implementeze acest beneficiu și să-l comunice angajaților.
Guvernul a decis ca din 2024 să facă posibilă aplicarea, cu mici modificări, a facilităților fiscale pentru educația timpurie. Aceste facilități constau în scutirea de impozit și contribuții sociale a sumelor suportate de angajator sau plătite direct de angajat pentru plasarea copiilor în creșe și grădinițe, în limita de 1.500 lei/lună/copil. Există unele cerințe în ceea ce privește acordarea acestor facilități, iar angajatorii pot decide să suporte sume mai mici decât plafonul stabilit prin Codul fiscal. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajarea, gestionarea și încetarea contractelor de muncă ale personalului, inclusiv de respectarea regulilor privind preavizul și contractele pe perioadă determinată.
În conformitate cu prevederile Codului muncii, salariații cu contract individual de muncă pe durată determinată nu pot fi discriminați față de salariații permanenți, cu excepția situațiilor în care există motive obiective pentru tratament diferit. În cazul unei concedieri, legea nu distinge între cele două tipuri de contracte atunci când discutăm despre preaviz și arătarea motivelor de concediere. Citește articolul
Articolul menționează că fabricile sunt închise și oamenii sunt trimiși în șomaj, ceea ce are un impact direct asupra forței de muncă și strategiilor de personal.
Marți, 24 februarie, a început la Anvers, Belgia, summitul industriei europene, desfășurat la BASF, cea mai mare întrerindere chimică din lume.
Acest departament este interesat să știe ce tipuri de ajutoare sociale sunt disponibile la nivel național, pentru a putea oferi informații generale angajaților care se confruntă cu dificultăți financiare și a înțelege mai bine contextul personal al acestora.
De la începutul acestui an, ajutoarele sociale au fost înlocuite de un nou tip de ajutor, numit venit minim de incluziune, ce are două componente: sprijinul pentru incluziune și sprijinul pentru familiile cu copii. Pentru a putea obține venitul minim de incluziune, familiile sau persoanele singure cu venituri reduse trebuie să depună o cerere în acest sens la primăria de care aparțin cu domiciliul, însoțită de mai multe alte documente. După cum a anunțat dimineață Ministerul Muncii, astăzi începe plata prestațiilor pentru beneficiarii acestui tip de ajutor. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum se aplică noua lege a pensiilor, mai ales în privința angajaților care se apropie de vârsta de pensionare, a celor care vor să continue să lucreze după pensionare sau a documentelor necesare.
Proiectul de norme pus recent în dezbatere de Ministerul Muncii prin care se va asigura punerea în aplicare a noii legi a pensiilor ridică serioase semne de întrebare asupra unor prevederi care sunt fie totalmente contrare legii, fie nu aduc nimic nou în chestiuni pe care multă lume le dorea explicitate sau clarificate în vreun fel sau altul. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă cum sunt înregistrate costurile legate de anumiți administratori sau colaboratori, mai ales dacă aceste costuri erau tratate anterior ca salarii.
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul
Modificările privind posibilitatea de a subcontracta doar către persoane fizice autorizate și limitarea numărului de operatori pe care îi poate gestiona un manager influențează direct modul în care compania își organizează personalul și colaboratorii.
Vechea lege a taximetriei, care datează din anul 2003, ar urma să fie modificată, conform unei propuneri legislative ce se consideră că a trecut tacit de Senat, deoarece n-a fost dezbătută și votată în termenul legal, cu toate că acesta fusese prelungit anterior. Modificările semnificative îi vizează atât pe șoferi și companiile de taximetrie, cât și pe pasageri. Propunerile vizează aspecte precum tarifele, modalitatea de acordare a licențelor, accesul taxiurilor pe benzile speciale pentru transportul în comun și gestionarea serviciilor de către operatori. Citește articolul
Se informează despre modificările legale privind accesul la datele medicale ale pacienților decedați, ceea ce poate fi relevant în gestionarea situațiilor delicate legate de angajați și familiile acestora.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 12 - 18 februarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul