avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 737 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajatorul modifică evidența timpului de muncă și-i obligă și pe angajați să semneze pentru când nu vin la lucru

Acest departament este direct responsabil de gestionarea timpului de lucru al angajaților, a orelor suplimentare și a relației cu salariații, iar articolul oferă detalii esențiale despre cum să facă acest lucru corect și legal.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Ianuarie 2024 | 3 | 84175 | Timp de citire: 3 min.

Un angajat prestează prea multă muncă suplimentară în ultima lună din an. Pentru a păstra o aparență de așa-zisă legalitate, angajatorul decide să șteargă orele suplimentare din condică, cu tot cu semnăturile aferente, urmând să-i pretindă angajatului, atunci când va avea liberele compensatorii, să semneze ca și cum s-ar fi prezentat la muncă. Cam așa se descrie o situație care are nu doar un aer absurd și abuziv, ci și vădit infracțional. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Contingentul de lucrători străini pentru 2024 a fost oficializat

Echipa de Resurse Umane trebuie să știe câți muncitori străini pot fi angajați în România și care sunt pașii de urmat pentru a-i recruta și aduce în firmă, mai ales dacă există un deficit de personal.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
5 Ianuarie 2024 | 3575 | Timp de citire: 2 min.

Aprobat la final de 2023, contingentul de lucrători străini nou-admiși pe piața muncii în anul 2024 a rămas la fel ca cel din anul precedent - 100.000. Astfel, propunerea inițială de a majora contingentul cu 40% nu a fost aprobată până la urmă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2024, sponsorizările nu mai pot fi scăzute din impozitul micro. Există schimbări și la sponsorizările plătitorilor de impozit pe profit

Departamentul de HR va fi interesat de cum se schimbă tratamentul fiscal al burselor pentru angajați sau copiii acestora, pentru că aceste informații sunt importante la stabilirea pachetelor de beneficii și a politicilor sociale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2024 | 1 | 62856 | Timp de citire: 2 min.

Sponsorizările către ONG-uri și biserici nu mai pot fi scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderii, începând cu anul 2024, reiese dintr-o ordonanță recentă. În același timp, deși facilitatea rămâne valabilă în continuare la impozit pe profit, există și aici unele noutăți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salarizarea minimă și taxarea în sectoarele speciale în 2024

Acest departament este responsabil direct de calculul și plata salariilor angajaților și trebuie să se asigure că salariul minim și facilitățile fiscale sunt aplicate corect, conform legii.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
5 Ianuarie 2024 | 1 | 32681 | Timp de citire: 4 min.

În 2024, regimul de taxare aplicabil sectoarelor construcții, agricultură, alimentar și IT este unul uniform, dar totodată și semnificativ modificat față de anii anteriori - scutiri care nu mai vizează veniturile integrale, de exemplu. Cât despre salariile minime, cele stabilite în toamna anului precedent se vor menține anul acesta până la noi vești din partea Guvernului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Atât vânzarea, cât și cumpărarea de lucrări științifice, de licență, de diplomă și altele asemenea, amendate cu până la 200.000 de lei

Departamentul de HR este interesat de integritatea și valabilitatea diplomelor candidaților sau angajaților. Aceste modificări legislative pot influența modul în care sunt verificate studiile și pot ajuta la luarea deciziilor corecte legate de personal.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2024 | 3 | 8139 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece, atunci când vine vorba despre tranzacționarea de lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă și altele, noua lege a învățământului superior nu stabilește clar și unitar sancțiunile, parlamentarii au stabilit modificarea acesteia, printr-o lege publicată recent în Monitorul Oficial. Printre altele, în curând, vor putea fi amendate cu sume de până la 200.000 de lei atât vânzarea, cât și cumpărarea de astfel de lucrări științifice, indiferent de modul în care se face tranzacția. Acum pot fi amendate, potrivit legii, doar cumpărarea unor astfel de lucrări și vânzarea online a acestora, iar sumele nu sunt aceleași. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Banii pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă se acordă și în 2024. Doar că se taxează integral, indiferent de sumă

Gestionează contractele angajaților, beneficiile și condițiile de muncă pentru cei care lucrează de acasă, iar acest articol clarifică ce obligații are compania și cum să comunice schimbările.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2024 | 7062 | Timp de citire: 2 min.

În conformitate cu Legea telemuncii, angajatorii au obligația de a suporta cheltuielile legate de telemuncă, conform contractului de muncă sau actului adițional încheiat cu angajații. Chiar dacă scutirea de taxe salariale pentru acoperirea acestor cheltuieli a fost eliminată din Codul fiscal, obligația angajatorilor de a acoperi aceste cheltuieli a rămas. Cu toate acestea, legea nu stabilește limitele exacte ale acestor cheltuieli și angajatorii pot acorda oricât - negocierile în acest sens se fac între părți, desigur. Pentru angajatorii care au stipulat expres în contracte valoarea cheltuielilor și care au mers chiar spre maximul de 400 de lei, acordul angajatului e obligatoriu pentru a elimina acordarea așa-zisei indemnizații de telemuncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichetele de masă și suportarea contravalorii hranei acordate la locul de muncă: regimul aplicabil celor două opțiuni pe care le au angajatorii în 2024

Informațiile sunt esențiale pentru departamentul de Resurse Umane deoarece privesc direct beneficiile oferite angajaților (tichete de masă, contravaloarea hranei), modul de acordare, condițiile și impactul asupra pachetului salarial.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2024 | 5 | 29778 | Timp de citire: 5 min.

Angajatorii au două opțiuni atunci când vine vorba de masa angajaților și de aplicarea unor beneficii de taxare pentru respectivele cheltuieli - clasica opțiune a tichetelor de masă, al căror regim fiscal a suferit modificări anul acesta, dar și opțiunea nu demult introdusă a acoperirii contravalorii hranei la locul de muncă. Aceasta din urmă rămâne și anul acesta cea mai avantajoasă din perspectiva costurilor, însă vorbim de sume de care nu pot profita toți angajații - ci doar cei care muncesc la birou, sediu ș.a.m.d.. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Pretinderea sau obținerea de favoruri sexuale de la elevi sau studenți va aduce profesorilor pedepse majorate. Măsura, oficială

Departamentul de Resurse Umane este responsabil cu crearea și aplicarea politicilor interne legate de comportamentul angajaților, etică și prevenirea hărțuirii. Noile prevederi legale influențează modul în care HR trebuie să gestioneze situațiile de abuz, să informeze angajații și să ia măsuri disciplinare, mai ales în instituțiile de învățământ.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2024 | 1 | 4175 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o lege apărută miercuri, parlamentarii au stabilit introducerea, în Codul penal, a unei prevederi prin care să se reglementeze situația particulară în care profesorii își folosesc abuziv funcția în scop sexual. Astfel, pretinderea sau obținerea de favoruri de natură sexuală săvârșită de profesori asupra elevilor sau studenților va fi considerată, din această săptămână, circumstanță agravantă și va veni cu pedepse mai mari cu închisoarea. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Alocațiile pentru copii cresc, de luna asta, cu aproape 14%. Sumele majorate se primesc din februarie

Departamentul de Resurse Umane este interesat de această informație deoarece majorarea alocațiilor pentru copii afectează direct situația financiară a angajaților care sunt părinți. HR-ul poate folosi aceste date pentru a informa sau a răspunde întrebărilor angajaților despre beneficiile sociale care le pot influența familiile.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Ianuarie 2024 | 4141 | Timp de citire: 1 min.

După cum a anunțat chiar azi Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), din această lună, alocațiile de stat pentru copii cresc cu 13,8%. Astfel, alocațiile cu noile valori vor ajunge la copii din februarie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am demisionat și nu am primit actele privind încetarea contractului - cum pot acționa?

Se ocupă direct de angajați și de actele lor la plecarea din firmă, deci trebuie să știe exact ce hârtii să le dea și când, conform legii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Ianuarie 2024 | 8089 | Timp de citire: 2 min.

Încetarea contractului de muncă, indiferent de modalitatea prin care se realizează, implică înmânarea unor documente către fostul salariat care atestă vechimea și activitatea acestuia. În cazul în care angajatorul nu respectă obligațiile impuse de lege aici, fostul salariat poate sesiza Inspecția Muncii și poate solicita copii ale documentelor într-un termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării. Nerespectarea acestor obligații poate fi sancționată cu amendă. Citește articolul