Acest departament este direct interesat de informațiile legate de accesul angajaților la serviciile medicale. Cunoașterea modului în care funcționează cardul de sănătate, cum se obține un duplicat sau cum se accesează servicii fără card, este esențială pentru a sprijini angajații și a le răspunde la întrebări legate de beneficiile de sănătate.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat recent un ghid care explică importanța cardului de sănătate pentru accesul la servicii medicale și medicamente. După activare, cardul este obligatoriu la orice interacțiune cu furnizorii de servicii medicale, iar în cazul pierderii sau blocării, asigurații pot solicita rapid un duplicat sau o adeverință temporară pentru a putea primi diverse servicii medicale. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de beneficiile și drepturile angajaților, inclusiv cele legate de sprijinul pentru persoanele cu dizabilități, pentru a putea oferi informații și suport angajaților sau pentru a înțelege contextul social al acestora.
Potrivit legislației în vigoare, persoanele cu dizabilități pot beneficia, ca alternativă la transportul interurban gratuit, de bani pentru combustibilul necesar deplasărilor cu autoturismul. De acești bani poate beneficia orice persoană cu handicap grav sau accentuat, chiar dacă nu deține o mașină, deoarece legislația stabilește că pentru transport se pot folosi și mașini care aparțin unor membri ai familiei, asistentului personal sau însoțitorului. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea contractelor de muncă, a datelor angajaților și a relațiilor cu aceștia, și este impactat de noile reguli privind accesul angajaților la informațiile despre contractul lor și contribuțiile sociale.
Accesul electronic al lucrătorilor la datele din Revisal ce privesc propriile contracte de muncă va fi implementat în următoarea perioadă, în contextul punerii în funcțiune a noului REGES, reprezentând un pas important în direcția transparenței dintre angajat și angajator. Pentru angajați operaționalizarea acestui drept promis doar pe hârtie de câțiva ani înseamnă verificarea unor informații la care, deși acum ar avea acces, acesta este unul mai greu și presupune cereri și timpi pierduți; înseamnă confirmări și certitudini cu privire la plata contribuțiilor, precum și a respectării celor convenite în scris cu angajatorul. Pe de altă parte, pentru unii angajatori accesul facil al angajaților acestora în Revisal va putea însemna și întrebări la care vor trebui să ofere răspunsuri, cu riscul unor conflicte, dar și o presiune mai scăzută pe departamentele de resurse umane, dacă toate facilitățile tehnice promise pe hârtie vor și operaționalizate - de pildă, generarea extraselor pe care lucrătorii să le poată folosi în afara locului de muncă, după necesități. Citește articolul
Articolul discută despre gestionarea eficientă a personalului, mobilitatea angajaților și dezvoltarea carierei, principii care sunt relevante pentru orice departament de Resurse Umane, chiar dacă contextul este cel educațional.
O propunere legislativă privind limitarea perioadei de rezervare a posturilor didactice pentru persoanele care ocupă funcții publice sau de demnitate publică a fost recent depusă spre dezbatere la Camera Deputaților. Dacă va fi adoptată, propunerea va împiedica profesorii să își mai blocheze la nesfârșit posturile pe perioada în care ocupă funcții publice și limitează această posibilitate la maximum cinci ani. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu bunăstarea angajaților și are nevoie să știe cine are dreptul la asigurare de sănătate gratuită și ce servicii medicale sunt disponibile, pentru a informa și sprijini corect personalul, în special în situații precum concedii de creștere a copilului, studenți sau persoane cu dizabilități.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat un ghid util destinat atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Potrivit documentului, persoanele neasigurate pot beneficia de un pachet minimal de servicii, ce include asistență în caz de urgențe medico-chirurgicale, boli cu potențial endemo-epidemic, servicii oncologice, monitorizarea sarcinii și a lăuzei, servicii de planificare familială și prevenție. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil cu gestionarea angajaților, cu asigurarea că aceștia cunosc și respectă regulile interne și legile aplicabile muncii lor, precum și cu investigarea abaterilor și aplicarea sancțiunilor disciplinare.
Din dorința de a îmbunătăți activitatea cadrelor didactice și de a elimina suspiciunile privind notele acordate pe criterii obscure, guvernanții au introdus un nou set de reguli pentru profesori, o procedură prin care aceștia trebuie să își declare interesele. Mai exact, să specifice dacă oferă (sau nu) meditații propriilor elevi. Prin urmare, profesorii trebuie să respecte o procedură care le impune completarea obligatorie a declarațiilor de interese până la data de 31 decembrie. În același timp, legea învățământului preuniversitar le interzice dascălilor să dea meditații elevilor de la propria clasă. Citește articolul
Este esențial pentru departamentul de HR să înțeleagă cum se calculează salariile și sporurile (cum ar fi cele pentru condiții de muncă speciale sau pentru angajații cu dizabilități), precum și ce limite legale există, pentru a gestiona corect compensațiile și beneficiile tuturor angajaților.
Printr-o decizie pronunțată în decembrie 2024 și apărută azi în Monitor, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat câteva aspecte ce țin de acordarea sporurilor în sectorul bugetar, în contextul plafonărilor decise succesiv prin ordonanțe de urgență: mai exact, deși la sporul pentru munca în condiții periculoase sau vătămătoare trebuie să se țină seama de plafonările decise de Guvern din cauza limitărilor bugetare, în cazul sporului de handicap dispozițiile legate de plafonare nu se aplică identic. Înalta Curte a adus clarificări în ceea ce privește aplicarea plafonului general de 30%, precum și în ceea ce privește posibilitatea acordării retroactive a unor sporuri. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum AI Act influențează angajările, relațiile cu angajații și cum să pregătească personalul pentru a lucra cu inteligența artificială, respectând noile reguli.
Actul privind Inteligența Artificială (AI Act) al Uniunii Europene marchează un punct de cotitură în reglementarea și utilizarea tehnologiilor AI, cu implicații semnificative pentru companiile din toate sectoarele. Deși încă în fază de implementare, acest act legislativ va impune noi standarde și obligații pentru dezvoltatorii și utilizatorii de sisteme AI, necesitând o pregătire și adaptare rapidă din partea mediului de afaceri. Citește articolul
Este esențial pentru HR să se asigure că modul în care sunt plătite salariile și bonusurile este clar și transparent pentru angajați, pentru a preveni nemulțumirile, a menține un mediu de lucru bun și a reduce plecările oamenilor din companie.
Transparența și corectitudinea în relațiile de muncă sunt esențiale pentru asigurarea unui mediu de lucru sănătos și echitabil, iar un aspect important în acest sens este includerea adaosurilor la salariu în contractul de muncă. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de gestionarea relațiilor cu angajații, de prevenirea și soluționarea plângerilor de hărțuire, de oferirea de suport victimelor și de organizarea de instruiri pentru angajați pe aceste teme.
Cadrul legislativ privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă este complex și stufos, cu nu mai puțin de cinci acte normative care se suprapun parțial. Dincolo de dificultatea inerentă gestionării unor astfel de evenimente, angajatorii sunt obligați să navigheze într-un context legislativ incoerent, actele normative aplicabile nereușind nici măcar să ofere definiții unitare ale conceptelor de hărțuire și discriminare. Ca urmare conformarea cu legea s-a transformat într-un deziderat greu de atins, dar nu imposibil, câtă vreme sunt urmărite și implementate, eficient și la timp, toate modificările legislative relevante. Citește articolul