Departamentul de Resurse Umane este responsabil direct cu calculul salariilor și aplicarea corectă a sumelor oprite din salariu, conform legii, pentru datoriile angajaților.
În cazul în care au o poprire pe salariu, datornicilor li se poate reține până la o treime din salariul net, iar în cazul în care li s-au aplicat mai multe popriri, până la jumătate din salariu, potrivit legislației în vigoare. Așadar, indiferent de numărul popririlor, suma ce i se poate reține lunar unui salariat nu poate să fie mai mare de jumătate din salariul lunar net. Citește articolul
Se menționează importanța identificării și gestionării impactului vânzării asupra angajaților, precum și revizuirea documentației de personal, aspecte esențiale pentru departamentul de Resurse Umane.
Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, relațiile de muncă și negocierile cu aceștia. Articolul le oferă informații esențiale despre cum să organizeze alegerile, să respecte drepturile și să colaboreze corect cu reprezentanții angajaților, un aspect crucial al gestionării personalului.
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a introdus modificări semnificative în ceea ce privește procesul de alegere și funcționare a reprezentanților angajaților, companiile având acum reguli clare în ceea ce privește modul cum trebuie să se poziționeze în raport cu aceștia. Citește articolul
Ajută la informarea angajaților despre programele de prevenție medicală la care au dreptul și la care pot apela, contribuind la promovarea unei forțe de muncă mai sănătoase și la bunăstarea generală a angajaților.
Persoanele ce au trecut de 40 de ani pot beneficia de o serie de consultații și analize, destinate prevenirii apariției unor boli grave, potrivit unei noi ediții a Ghidului asiguratului. Documentul, publicat recent de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), conține o serie de informații utile legate de sistemul național de sănătate și de serviciile medicale ce pot fi obține în cadrul acestuia. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de recrutarea, selecția și evaluarea noilor angajați, inclusiv de gestionarea perioadei de probă, și are nevoie să știe cum poate verifica informațiile candidaților și cum să procedeze legal.
Ideea de transparență în cadrul relației de muncă nu este nici pe departe inovatoare și nu a apărut abia acum, în 2025. Vestea că angajații vor dobândi curând accesul la anumite informații, în noul Revisal, care nu sunt și nici n-ar trebui să fie unele secrete, din moment ce sunt fix acelea din contractele lor de muncă, a deschis însă discuția și în ceea ce privește necesitățile unora dintre angajatori: transparența unor informații pe care lucrătorii le prezintă ca veridice în discuțiile preliminare angajării. Angajatorii trebuie să știe însă că dreptul de a cere informații despre trecutul profesional al candidaților „direct de la sursă” este prevăzut de lege de multă vreme. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați și de drepturile lor. Informațiile despre ajutorul de deces sunt esențiale pentru a putea informa angajații sau familiile acestora despre un beneficiu social important și pentru a-i ghida în demersurile necesare în momente dificile.
Cuantumul ajutorului de deces se majorează cu 1.053 de lei, potrivit unei legi care se aplică începând de joi, astfel încât acest ajutor va depăși 8.500 de lei. Citește articolul
Acest departament este interesat de beneficiile și drepturile la care au dreptul angajații cu dizabilități, pentru a le putea oferi suport și informații relevante, dar și pentru a susține o politică de incluziune în cadrul companiei.
Pe lângă o indemnizație lunară, persoanele cu dizabilități pot beneficia, în funcție de încadrarea în grad de handicap, de călătorii interurbane gratuite sau de bani pentru combustibilul necesar deplasărilor cu autoturismul ori de scutire de la plata rovinietei. În plus, aceste persoane pot beneficia de un card european pentru dizabilitate, ce aduce diverse beneficii, precum gratuitate în cazul călătoriilor cu mijloacele de transport în comun și parcare fără plată în mai multe țări din Uniunea Europeană (UE). Citește articolul
Noile reglementări impun cerințe specifice de competență, reputație și cazier pentru angajații și conducerea care lucrează cu credite sau interacționează cu clienții. HR trebuie să știe aceste lucruri pentru angajări, verificări și programe de pregătire.
Legislația referitoare la contractele de credit garantate cu bunuri imobile rezidențiale a fost modificată printr-o ordonanță de urgență oficializată recent. În urma modificărilor, România conturează mai clar în plan local legislația europeană în domeniu, prin reglementarea drepturilor și obligațiilor părților implicate în acest gen de contracte. Ajustările aduse anul acesta, care vor intra în vigoare din 17 februarie, stabilesc că intermediarii de credite din alte țări trebuie să fie înregistrați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), condiționând însă această procedură de îndeplinirea anumitor condiții. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să știe exact cum poate gestiona situațiile angajaților care beneficiază de stimulentul de inserție, să înțeleagă ce sancțiuni disciplinare poate aplica și când, pentru a respecta legea și a evita problemele legale legate de concedieri.
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) prin care s-a stabilit că protecția acordată părinților care beneficiază de indemnizația de inserție este constituțională și nu încalcă principiul egalității sau dreptul de acces liber la justiție. Decizia a fost luată ca urmare a unui apel formulat de o companie care a contestat interdicția de a concedia un angajat aflat în această situație. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați și de relația cu aceștia, fiind direct interesat de aspecte precum plata salariilor, programul de muncă și discriminarea, pentru a se asigura că angajații sunt tratați corect și pentru a preveni nemulțumirile.
Românii care lucrează în străinătate și se confruntă cu probleme la locul de muncă au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a-și proteja drepturile. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Caraș-Severin a transmis recent un comunicat în care reamintește că, în cazul unui conflict de muncă cu angajatorul, salariații pot apela la autoritățile competente sau pot solicita sprijinul misiunilor diplomatice ale României. Citește articolul