Acest departament se ocupă cu salariile angajaților, cu contractele de muncă și trebuie să știe cum se stabilește salariul minim pentru a plăti corect oamenii și a organiza bine munca.
Salariul minim brut pe țară, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului, rămâne constant indiferent de numărul de zile lucrătoare din lună, ceea ce reflectă o abordare menită să ofere predictibilitate și echilibru în relația de muncă, inclusiv pentru contractele cu timp parțial și zilieri. Ignorarea unor aspecte esențiale face ca în practică să apară tot felul de situații în care angajații ajung, de fapt, să nu fie plătiți pentru acele zile libere la care au dreptul prin lege. Citește articolul
Subiectul negocierii colective și al alegerii reprezentanților angajaților este direct relevant pentru acest departament. De asemenea, vestea despre creșterea numărului de inspectori de muncă îi interesează, deoarece va crește atenția asupra felului în care compania respectă drepturile angajaților.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este foarte interesat deoarece are nevoie să știe cum vor arăta (digital sau în alte limbi) și cum vor putea fi verificate diplomele și certificatele de studii ale angajaților, pentru a face angajările mai ușor și a gestiona corect dosarele de personal.
Recent, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de ordin care reglementează gestionarea formularelor actelor de studii, a actelor de studii și a documentelor universitare emise de instituțiile de învățământ superior acreditate și cele autorizate provizoriu. Printre cele mai importante reglementări se numără digitalizarea întregului proces de gestionare a actelor de studii, precum și posibilitatea emiterii acestora în format electronic. Citește articolul
Acest departament gestionează angajările (contracte, acte pentru străini), se asigură de verificările medicale și de instruirea corectă a livratorilor, precum și de condițiile bune de muncă pentru toți angajații.
Întâlniți tot timpul în trafic, indiferent de vremea de afară, uneori neatenți, alteori stresați, deseori deranjați. De multe ori criticați, viața cotidiană ar fi mai dificilă fără ei. Livratorii pe scutere ori biciclete ne ajută să economisim ceva ce ne lipsește din ce în ce mai mult: timpul. Care este regimul de angajare al curierilor, care sunt obligațiile angajatorilor privind siguranța și sănătatea lor în muncă, sunt întrebări pe care avocatnet.ro le-a adresat Inspecției Muncii (IM), cu un focus special pe utilizarea motocicletelor/scuterelor, dar și pe siguranța alimentară pe care o presupune activitatea livratorilor. Citește articolul
Chiar dacă angajatul era de la o firmă parteneră, articolul subliniază importanța de a gestiona corect accesul la date al oricărui personal și de a preveni posibile fraude sau abuzuri din partea angajaților.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat Omniasig Vienna Insurance Group cu o amendă de 14.931 lei (echivalentul a 3.000 euro), pentru încălcarea Regulamentului General de Protecția Datelor (GDPR). Compania a fost amendata din cauza unui broker care încasa contravaloarea unor despăgubiri false. Citește articolul
Articolul aduce noutăți despre cum se stabilește salariul minim pe economie, ceea ce influențează direct costurile cu personalul și politicile salariale. De asemenea, detaliază reguli noi privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, aspecte esențiale pentru bunăstarea angajaților și pentru politicile interne ale departamentului HR.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 februarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul specifică ce fel de personal (medici, asistenți, psiholog) trebuie să aibă centrele și cum trebuie organizată disponibilitatea acestora, informații esențiale pentru angajări și planificarea personalului.
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin al Ministerului Sănătății (MS), care reglementează condițiile de obținere a autorizației sanitare de funcționare pentru centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și bolnavilor cronici. Conform noilor reglementări, aceste centre vor trebui să asigure, din martie, condiții adecvate de cazare, hrană, îngrijiri medicale, activități recreative și asistență psihologică. De asemenea, centrele vor trebui să respecte cerințe stricte privind organizarea camerelor, igiena, hrana, protecția și confortul beneficiarilor, etc. Citește articolul
Acest departament gestionează politicile pentru angajați și trebuie să se asigure că se respectă drepturile acestora la viață privată, mai ales în contextul supravegherii la locul de muncă.
Legiferată în vara anului trecut, introducerea supravegherii video în școli s-a dorit a fi un demers necesar prevenirii și reducerii fenomenului de bullying. Însă, utilizarea unui sistem de supraveghere audio - video care înregistrează alte persoane reprezintă o prelucrare de date cu caracter personal, transformând utilizatorul - școlile, în acest caz - într-un operator de date. De aici decurg obligații legale aferente acestei calități, adică respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să știe cum se va calcula și actualiza salariul minim, deoarece ei se ocupă direct de salarizarea angajaților, de politicile de compensare și de planificarea costurilor cu forța de muncă.
O hotărâre ce conține procedura prin care se aplică mecanismul de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară a fost oficializată joi. Mecanismul ține cont, la stabilirea și actualizarea salariului minim, de mai mulți factori, inclusiv de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora etc. Citește articolul
HR-ul este direct responsabil de cum sunt tratați angajații și de mediul de lucru. Noile reguli despre hărțuire, care nu mai cer fapte repetate, îi ajută să știe exact cum să gestioneze plângerile, să facă investigații și să se asigure că angajații sunt protejați. De asemenea, trebuie să informeze angajații și să adapteze procedurile interne.
Codul muncii va suferi modificări anul acesta pentru a ratifica Convenția privind eliminarea violenței și hărțuirii în muncă, clarificând faptul că nu este necesară repetarea faptelor pentru a putea vorbi de hărțuire. Proiectul de lege, aflat în dezbatere, vizează recunoașterea hărțuirii morale chiar și în cazul unor acte izolate, contrar practicilor conturate până acum, în care s-a pretins un caracter sistematic sau o întindere minimă a faptelor. Această schimbare este considerată un câștig important pentru victimele hărțuirii, care se confruntau cu dificultăți în a dovedi prejudiciul suferit din cauza interpretărilor restrictive făcute de unele instanțe. Rămâne de văzut dacă forma actuală a proiectului va fi menținută de Parlament. Citește articolul